آخرین تحولات لبنان

مهم ترین نشانه ای که بیشتر افراد جامعه آن را به عنوان علامتی برای بیماری قلبی می شناسند درد قفسه سینه است.

مهم ترین نشانه بیماری قلبی/ زنان بیشتر دچار سکته قلبی می شوند یا مردان؟

یک متخصص قلب و عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این مطلب به قدس آنلاین می گوید: شش نشانه اصلی بیماری قلبی که در اصطلاح به آن علایم پایه ای قلب گفته می شود شامل درد قفسه سینه، تنگی نفس، از بین رفتن ناگهانی هوشیاری، تپش قلب و تورم اندام هاست.

مهم ترین نشانه بیماری قلبی/ زنان بیشتر دچار سکته قلبی می شوند یا مردان؟
دکتر امید خسروی،متخصص قلب و عضو هیئت علمی دانشگاه

دکتر امید خسروی می افزاید: هرچند که ممکن است بیمار یک یا چند نشانه را همزمان داشته باشد اما لزوما داشتن یک نشانه دلیلی بر وجود بیماری قلبی نیست.

دارنده رتبه برتر بورد تخصصی قلب ۱۴۰۲، درد قفسه سینه را مهم ترین علامت بیماری قلبی در طیف جامعه بیان می کند و ادامه می دهد: به صورت کلی بیشترین دلیل مراجعات بیماران آنژین یا درد قفسه سینه است اما هر درد قفسه سینه ای، قلبی نیست.

طبق مطالعات انجام شده تنها ۱۰ تا ۱۵درصد مراجعان با درد قفسه سینه واقعاً مشکل قلبی دارند و بقیه دلایل دیگری برای این درد از جمله مشکلات گوارشی، زخم معده، سوءهاضمه، گرفتگی عضلات و غیره دارند.

وی ادامه می دهد: از نظر ما مهم آن است که چنانچه بیمار حداقل به مدت دو دقیقه درد مداوم در قسمت وسط قفسه سینه داشته و احساس سنگینی یا فشار همراه با درد سوزشی وسط قفسه سینه به ویژه همراه با تنگی نفس، عرق سرد و تهوع را تجربه کند حتما باید به پزشک مراجعه کند که البته زمان این درد بین ۲ تا ۱۰ دقیقه متغیر است که انتظار داریم تا هنگام مراجعه بیمار، با استراحت و استفاده از قرص زیر زبانی درد تخفیف پیدا کند.

نقش ژنتیک در بروز بیماری های قلبی چقدر است؟

این متخصص قلب نقش ژنتیک در بروز بیماری های قلبی را پر رنگ می داند و می افزاید: مطالعات نشان داده که ژنتیک حدود ۳۰درصد در گرفتاری عروق کرونر که علت اصلی سکته قلبی است دخالت دارد.

در بقیه تابلوهای بالینی مثل نارسایی قلبی نیز نقش ژنتیک بسیار پر رنگ است ضمن اینکه خیلی از ریز فاکتورهایی که در نهایت در کنار هم سبب گرفتاری عروق قلب می شود جنبه ژنتیکی دارند مثل چاقی، دیابت، فشارخون که هم می تواند بطور مستقیم موجب بیماری قلبی شود و هم زمینه را برای ابتلا به بیماری قلبی فراهم کند.

خسروی ادامه می دهد: یکی از موضوعاتی که در افرادی که با درد قفسه سینه مراجعه می کنند برای ما اهمیت بیشتری دارد سابقه فامیلی مثبت از جمله وجود بیماری قلبی در خواهر، برادر، پدر، مادر و اقوام درجه یک است حتی اگر درد قفسه سینه ویژگی چندان بارزی از بیماری قلبی نداشته باشد.

زنان بیشتر دچار سکته قلبی می شوند یا مردان؟

این متخصص قلب بیان می کند: به صورت کلی شیوع درگیری عروق قلب در مردان بیش از زنان است که به افزایش سن هم ارتباط دارد بنابراین تعداد سکته های قلبی در مردان به صورت کلی بیشتر از زنان است.

توصیه هایی برای محافظت از قلب

این متخصص رعایت سبک زندگی مناسب و فعالیت فیزیکی را مهم ترین اصل مراقبت از قلب می داند و توصیه می کند: افراد باید در هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت ورزشی متوسط در حد پیاده روی سریع داشته باشند یعنی ۵ روز در هفته و هر روز ۳۰دقیقه فعالیت فیزیکی متوسط و هوازی مثل پیاده روی. 

وی درباره رژیم غذایی مناسب نیز می گوید: رعایت رژیم غذایی (Dash) شامل مصرف زیاد میوه، سبزی، لبنیات کم چرب، محدودیت مصرف چربی های اشباع مانند روغن های حیوانی، نباتی، جامد و کاهش مصرف کربوهیدرات ها مثل انواع شیرینی جات یا سیب زمینی و موادی که سبب چاقی می شود در حفظ سلامت قلب بسیار موثر است.

به مردم توصیه می شود مصرف سدیم یا نمک را به کمتر از یک و نیم گرم در روز برسانند. به این معنی که نمک اضافه سر سفره استفاده نشود و در اصطلاح غذا را خیلی خوش نمک مصرف نکنند.

همچنین مصرف پتاسیم در رژیم غذایی باید بالا باشد چراکه هم برای کنترل فشارخون و هم برای پیشگیری از بیماری های قلبی مؤثر است به ویژه گنجاندن میوه هایی مثل موز، کیوی، مرکبات در رژیم غذایی مفید است.

این متخصص قلب تأکید می کند: کنترل وزن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است چون در افراد چاق حتی کم کردن یک کیلوگرم وزن نیز سود قلبی عروقی را به همراه دارد اما هدف نهایی ما این است که افراد به وزن ایده آل برسند.

و نکته مهم این که مردم علایم بیماری قلبی را جدی بگیرید چراکه بسیاری از نشانه های بیماری قلبی با علایم دیگر بیماری ها مشترک است و غفلت از مراجعه به موقع، سبب عوارض جبران ناپذیر شده و گاهی می تواند مرگبار باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.