آخرین تحولات لبنان

بر اساس آمار و مشاهدات برخی مشاغل سخت با آن که در ایران درآمد پایین‌تری نسبت به برخی کشورهای همسایه دارند، اما در مقایسه با هزینه‌های معیشتی و سربار، شرایط کار در ایران مطلوب‌تر است.

درآمد پایین مشاغل سخت در ایران نسبت به  دیگر کشورها

مبحث درآمد شغلی قطعا مهمترین دغدغه هر فرد مستقل در زندگی شخصی است، چرا که سطح درآمدی هر فرد میزان رفاه و همچنین سطح پیشرفت اقتصادی زندگی شخصی او را تعیین خواهد کرد. اما درآمدهای بالا را همیشه در شغل‌های تمیز و سطح بالا نمی‌یابیم؛ بلکه بسیاری از مشاغل فنی و البته گاه سخت نیز درآمدهای بسیار بالایی دارند. اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا انجام مشاغل سخت در ایران به صرفه تر است یا کشور های همسایه؟

مکانیکی در ایران و کشورهای همسایه چقدر درآمد دارد؟

به عنوان مثال شغل رانندگی با کامیون‌های بزرگ علاوه بر آن که شغلی بسیار سخت و فرساینده تلقی می‌شود، اما درآمد بسیار بالایی را در برخی کشورهای اروپایی و ایالات متحده به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال درآمد رانندگان کامیون در ایالات متحده به ۴۷ هزار دلار در سال نیز می‌رسد؛ اما این موضوع زمانی جالب می‌شود که بدانیم رانندگان کامیون در سوئیس بیش از ۷۰ هزار دلار در سال درامد دارند که معادل درآمد یک پرستار حرفه‌ای در آمریکا است.

ظهور فناوری‌های نوین و تغییراتی که بهره گیری از هوش مصنوعی در بازار کار ایجاد کرده است موجب تغییراتی در آمد بسیاری از مشاغل و حتی نابودی برخی از شغل‌ها شده است، اما هنوز هم شغل‌هایی هستند که انجام آن‌ها حداقل هم اکنون بدون دخالت انسان ماهر ممکن نیست. این نوع مشاغل معمولا درآمد خوبی نیز به همراه خواهند داشت. به عنوان شغل مکانیکی خودرو یکی از مشاغلی است که با وجود نفوذ گسترده فناوری در آن و پیدایش ابزارهای سنجش جدید هنوز هم شغلی حرفه‌ای و انسان محور است.

هر مکانیک در کشور عمان بین ۶۰۰ الی ۷۰۰ ریال عمانی معادل ۱۰۷ میلیون تومان ایران درآمد دارد، اما درآمد مکانیک‌های قزاقزستانی در سال ۲۰۲۱ به حدود ۵۵۰ یورو معادل ۳۶ میلیون تومان ایران در سال می‌رسد. درآمد مکانیک‌های کویتی حدود ۵۰۰ دینار یا به عبارتی ۱۰ میلیارد تومان ایرانی در سال است! این در حالی است که در ایران درآمد مکانیک‌ها حدود ۳۶۰ میلیون تومان در سال است.

تراشکارها در ایران و کشورهای همسایه چقدر درآمد دارند؟

درآمد هر تراشکار ماهر در کویت به حدود ۵۱۶ دینار کویتی می‌رسد که رقم چشم گیریست در حالی که درامد همین حرفه در کشور ترکیه معادل حدود ۱۲۳ میلیون تومان ایرانی در سال است. حقوق هر تراشکار در امارات به حدود ۳۸ هزار دلار یا بیش از ۲ میلیارد تومان می‌رسد. اما نکته جالب اینجاست که تراشکاری در ایران نیز شغلی پر درآمد است و شاغلان این بخش تا ۴۰۰ میلیون تومان در سال درآمد دارند.

اما هر تراشکار در عراق ماهیانه حدود ۴۰۰ دلار حقوق می گیرد و اما در افغانستان هیچ مبلغ معینی برای این کار طاقت فرسا تعیین نشده و همه چیز توافقی است.

دستمزد عجیب آهنگرها

در حالی که دستمزد آهنگران در ایران به صورت کیلویی و بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم آهن برای کار است، درآمد یک اهنگر یا جوشکار ماهر در ترکیه حدود ساعتی ۴۵ لیر است که معادل ۷۸ هزار تومان است. به همین جهت می‌توان نتیجه گرفت که احتمالا آهنگران شاغل در ایران وضعیت معیشتی بهتری دارند. اما آهنگر ماهر در عمان بسته به نوع کار بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ریال عمان حقوق می‌گیرد که تقریبا معادل ۷۷ تا ۱۵۰ میلیون تومان ایرانی خواهد شد.

اما آهنگر و جوشکار در کویت بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ دینار کویت حقوق می‌گیرد که با احتساب قیمت ۱۹۴ هزار تومانی هر دینار کویت در ایران، آهنگران کویتی رقمی بین ۴۸ تا ۷۷ میلیون تومان دستمزد دریافت خواهند کرد. اما درآمد آهنگر ماهر در عراق به زحمت به نزدیکی درآمد این قشر در ایران می‌رسد و از این حیث آهنگران ایرانی درآمد بیشتری از همکاران خود در عراق و افغانستان دارند.

درآمد بالا در برخی کشورهای همسایه به معنای شرایط خاص معیشتی نیست بلکه هزینه‌های بالای زندگی در این کشورها ممکن است شرایط معیشتی سخت تری را به همراه داشته باشد.

منبع: آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.