آخرین تحولات لبنان

۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۷
کد خبر: 1016702

در حاشیه یک سفر پربرکت

علیرضا آیینه‌دار، مدیرکل صداوسیمای خراسان‌جنوبی

​​​​​​​هفته گذشته بود که خبر انفجار در معدن زغال‌سنگ طبس و جان‌باختن شماری از معدنکاران عزیز در این حادثه اعلام شد.

این حادثه اگرچه برای مردم و مسئولان استان خراسان‌جنوبی و نیز سراسر کشور بسیار تلخ و سخت بود، اما برای خانواده‌های داغداری که عزیزانشان را در این حادثه از دست دادند و دیگر کارگران این معدن، بسیار تلخ‌تر و سخت‌تر رخ نمود. بیشتر جان‌باختگان این حادثه، کارگران جوانی بودند که به‌تازگی در وضعیت شغلی خود به ثباتی نسبی رسیده، برای خود خانه‌ای ساخته و زندگی آرامی برای خود تشکیل داده بودند. 
از همان وقتی که این حادثه اعلام شد، مسئولان کشوری با همدلی و همدردی پابه‌پای مسئولان استانی به‌صورت میدانی در عرصه حضور پیدا کردند و با خانواده‌های داغدار همراهی داشتند، به خواسته‌هایشان رسیدگی کردند و موجب تعجیل در رفع مشکلات این خانواده‌ها شدند. 
در این میان، نگاه رهبر معظم انقلاب از همه ویژه‌تر و دقیق‌تر بود. چنین حادثه‌ای برای ایشان که همواره به مسائل اجتماعی کشور توجه خاصی دارند، بیش از همه سخت است. معظم‌له در پیام تسلیت خود علاوه بر همدردی با خانواده‌‎های جان‌باختگان این حادثه، به مسئولان برای رسیدگی به خانواده‌های داغدار سفارش و تأکید کردند «به مجموعه امداد که از سوی مقامات دولتی برای کمک به محل حادثه رفته‌اند تأکید می‌کنم... برای کاهش ابعاد این مصیبت هر اقدام لازم را انجام دهند و رسیدگی فوری به وضع مصدومان نیز باید مورد اهتمام قرار گیرد.» ایشان پس از این دستور راهگشا، باز هم دلشان آرام نگرفت و نماینده‌ای از سوی خود به منطقه اعزام کردند که با خانواده‌ها از نزدیک ارتباط برقرار کند و اگر مشکلی دارند برطرف شود. این روحیه و توجه رهبر معظم انقلاب جای تمجید دارد که همواره دغدغه مسائل و مشکلات مردم به‌ویژه قشر کارگر و زحمتکش جامعه را دارند. 
نکته مهم دیگر در مواجهه رهبر معظم انقلاب با این حادثه، انتخاب نماینده‌ای است که به منطقه فرستادند. ایشان آیت‌الله مروی را برای این کار برگزیدند؛ انتخاب بسیار خوبی که با توجه به روحیه اجتماعی و مردمی خاص تولیت آستان قدس رضوی انجام شد. آیت‌الله مروی در این آستان مقدس با همین روحیه توانسته‌اند تا کنون گره‌گشایی‌های بسیاری در مسائل و مشکلات مردم داشته باشند. انتخاب ایشان به‌عنوان نماینده رهبر معظم انقلاب برای رسیدگی به خانواده‌های جان‌باختگان حادثه معدن نیز ثمره همین روحیه ایشان است. آیت‌الله مروی از نزدیک در میان این خانواده‌ها حضور یافتند، با خانواده‌های داغدار گفت‌وگو داشتند مشکلات بسیاری را در این دیدارها و گفت‌وگوها حل کردند. برخی از این خانواده‌ها مشکلاتی داشتند که آن‌ها را به مسئولان استانی و کشوری هم منتقل کرده بودند، اما می‌دانستند وقتی مشکلشان را به نماینده شخص رهبر معظم انقلاب بگویند، مسئله متفاوت است و می‌توانند از ایشان توقع دیگری داشته باشند. 
چند نمونه از این گفت‌وگوها درخور توجه بود. برای نمونه، همسر یکی از جان‌باختگان حادثه معدن به آیت‌الله مروی گفت که برای ساخت خانه‌شان حدود ۴۰۰میلیون تومان وام گرفته و می‌خواسته‌اند اقساطش را با حقوق همسرش پرداخت کنند اما الان که همسرش در حادثه معدن جان باخته است نمی‌توانند این وام را برگردانند. همچنین خانواده دیگری خواسته مشابهی را مطرح کرد و گفت از وام ساخت خانه‌شان حدود ۳۰۰میلیون تومان مانده است که نمی‌توانند پرداخت کنند. در هر دو مورد و نیز در موارد مشابه آیت‌الله مروی دستور دادند هزینه کامل این وام‌ها پرداخت شود تا خانواده‌های داغدار با بحران‌های مادی کمتری مواجه باشند. تأمین لوازم منزل برای خانواده‌ای که در این زمینه مشکل داشت، هزینه‌های تحصیل فرزندان جان‌باختگان و موارد دیگری که چالش مهمی برای خانواده‌های داغدار به‌شمار می‌آمد، همگی به‌برکت حضور نماینده رهبر معظم انقلاب به خراسان‌جنوبی حل شد. در کنار این‌ها و بسی ارزشمندتر از این‌ها، بسته‌های متبرک آستان قدس رضوی بود که آیت‌الله مروی به این خانواده‌ها هدیه دادند؛ هدایایی که عطر و نام حضرت ثامن‌الائمه(ع) با آن‌هاست و هر کدام مایه تبرک یک عمر است. 
همچنین یکی دیگر از برکات این سفر آن بود که آیت‌الله مروی پذیرفتند همه خانواده‌های داغدار به‌میزبانی آستان قدس رضوی به مشهد مقدس مشرف شوند و میهمان حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) باشند تا ان‌شاءالله با زیارت معنوی حرم مطهر رضوی بتوانند به آرامشی که نیاز دارند برسند. 
تردیدی نیست که همه این‌ها به‌برکت حضور نماینده رهبر معظم انقلاب در طبس انجام شد که خود این مسئله از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به چنین مسائلی است که همواره دغدغه‌مند و همراه مردم به‌ویژه قشر ضعیف کارگر و زحمتکش جامعه هستند. 
بنده به‌عنوان کسی که در این سفر از ابتدا تا انتها همراه آیت‌الله مروی بودم و علاوه بر کارهای رسانه‌ای که به آن‌ها مشغولیت داشتم، از نزدیک می‌دیدم چنین سفری چه برکاتی در خود دارد، حیف دانستم که حاشیه‌ای بر آن ننویسم و این حال‌وهوا را در قالب این یادداشت منتشر نکنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.