آخرین تحولات لبنان

دبیر پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران گفت: افزون بر ۷۸۰ اثر رسانه‌ای برای دوره پنجم این رویداد رسانه‌ای استان به دبیرخانه جشنواره فرستاده شد که در نهایت پس از پالایش آثار ۶۱۰ اثر به مرحله داوری رسید.

۶۱۰ اثر رسانه‌ای در پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران داوری شد

به گزارش قدس آنلاین، حسین احمدی امروز -چهارشنبه- در نشست خبری گرامیداشت شهدای رسانه و اختتامیه پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران و جام رسانه‌ای امید که در سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد اظهار کرد: جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران در چهار دوره گذشته همواره به طور منظم و طبق برنامه‌ریزی‌های از پیش اعلام شده برگزار می‌شد. اما متاسفانه امسال به دلیل مشکلات اعتباری با تاخیر ۶ ماهه در برگزاری مراسم اختتامیه مواجه شدیم که با همراهی شهرداری و شورای شهر محمودآباد خوشبختانه پرونده این رویداد روز شنبه -۱۴ مهر- با معرفی برگزیدگان بسته می‌شود.

وی افزود: البته مشکلات اعتباری طی یک سال اخیر گریبان همه جشنواره‌های فرهنگی و هنری و رسانه‌ای در استان را گرفته و رویدادهایی داریم که حدود ۱۴ ماه از فراخوان آن‌ها می‌گذرد و هنوز به سرانجام نرسیده‌اند. با این حال از همه اهالی رسانه بابت این تاخیر عذرخواهی می‌کنیم و قدردان همراهی و حمایت شهرداری و شورای شهر محمودآباد برای به عهده گرفتن هزینه‌های برگزاری مراسم اختتامیه و تعیین هدایا و جوایز هستیم.

رشد کمی و کیفی آثار

دبیر پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران درباره آمارهای این رویداد گفت: جشنواره پنجم نسبت به چهار دوره اخیر به بلوغ بیشتری رسیده و از نظر کیفی و کمی رشد قابل قبولی را شاهد هستیم.

احمدی خاطرنشان کرد: بیش از ۷۸۰ اثر نوشتاری و چندرسانه‌ای به دبیرخانه پنجمین جشنواره ابوذر مازندران فرستاده شد که در مقایسه با آمار سایر جشنواره‌های رسانه‌ای این استان حدود ۲ برابر بیشتر است و افزایش استقبال اصحاب رسانه استان از این رویداد طی سال‌های اخیر را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که همه آثار دریافت شده پیش از داوری مورد بررسی قرار گرفتند و پالایش شدند، تصریح کرد: فرآیند پالایش آثار حدود ۴۵ روز طول کشید تا آثار پس از صحت‌سنجی و به صورت دسته‌بندی شده در قالب‌های مرتبط در اختیار داوران قرار بگیرد.

۶۱۰ اثر رسانه‌ای در پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران داوری شد

این فعال رسانه‌ای استان خاطرنشان کرد: چالشی که در دوره‌های پیشین و سایر جشنواره‌های رسانه‌ای استان هم دیده شده انتخاب اشتباه قالب‌های خبری برای آثار از سوی همکاران است. متاسفانه برخی همکاران قالب‌های رسانه‌ای را اشتباه انتخاب می‌کنند که باعث می‌شود اثر توسط داور حذف شود. در فرآیند پالایش تلاش کردیم تا علاوه بر صحت‌سنجی و رعایت سقف تعداد آثار برای هر خبرنگار، ساماندهی قالب‌های آثار را نیز انجام دهیم تا آثار در قالب‌های اشتباه حذف نشوند.

دبیر پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران افزود: برخی آثار با محورهای جشنواره همخوانی نداشت و تعدادی از آثار نیز به دلیل این‌که سقف مجاز تعداد آثار فرستاده شده از سوی یک نفر رعایت نشده بود حذف شدند. در نهای پس از پالایش آثار ۶۱۰ اثر در اختیار داوران جشنواره قرار گرفت.

داوری ۶۱۰ اثر

احمدی درباره تعداد آثار فرستاده شده به دبیرخانه در هر کدام از قالب‌های رسانه‌ای گفت: از این ۶۱۰ اثر ۱۱۷ اثر در بخش گزارش، ۹۰ اثر در بخش تیتر، ۷۱ اثر در بخش یادداشت و سرمقاله، ۱۰۴ اثر در بخش عکس، ۶۹ اثر در بخش کلیپ و گزارش ویدئویی، ۲۴ اثر در بخش مستند، ۲۱ اثر در بخش‌های پادکست و اینفوگرافی و ۶۶ اثر هم در بخش ویژه جشنواره که درباره فلسطین بود به دبیرخانه فرستاده شدند.

به گفته وی از ۶۶ اثری که در بخش ویژه جشنواره با موضوع فلسطین به دبیرخانه فرستاده شد ۲۸ اثر نوشتاری و ۳۸ اثر چندرسانه‌ای بود که از این بین سه اثر با نظر هیئت داوران حائز رتبه‌های برتر شدند.

دبیر جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران افزود: هیئت داوران در بخش‌های اینفوگرافی و پادکست هیچ اثری را شایسته کسب عنوان تشخیص نداد و در مجموع ۳۷ اثر از فعالان رسانه‌ای شهرستان‌های مختلف در ۹ بخش شایسته تقدیر و حائز رتبه شدند.

احمدی از انتشار کتاب جشنواره برای سومین سال پیاپی خبر داد و گفت: امسال نیز آثار برتر جشنواره ابوذر مازندران در قالب یک کتاب با صفحه‌آرایی سید روح‌الله شجاعی کیاسری فعال رسانه‌ای استان گردآوری شده که در ۲۰۰ نسخه زیر چاپ رفت و روز برگزاری مراسم بین برگزیدگان و حاضران در سالن توزیع می‌شود.

وی افزود: در این کتاب علاوه بر آثار برتر، مشخصات هیئت داوران، پیام‌های مدیران جشنواره و بیانیه هیئت داوران نیز ثبت شده است که به عنوان سندی برای اهالی رسانه استان باقی می‌ماند. ضمن این‌که انتشار کتاب یکی از مصادیق شفافیت این رویداد است.

داوران پنجمین دوره جشنواره ابوذر مازندران

این فعال رسانه‌ای مازندران درباره ترکیب هیئت داوران پنجمین جشنواره ابوذر مازندران نیز گفت: طبق جشنواره‌های قبلی از داوران تراز ملی بهره گرفته شد. اما برای این‌که نگاه‌ها در داوری متفاوت باشد امسال ترکیب داوران نسبت به دوره گذشته تغییر کرده است.

احمدی با بیان این‌که آثار راه یافته به این جشنواره را پنج چهره سرشناس و باسابقه حوزه رسانه کشور داوری کردند، اظهار کرد: استاد علی‌اکبر قاضی‌زاده داور بخش گزارش، احمد میرعابدینی داور بخش یادداشت و سرمقاله، مریم سلیمی داور بخش چندرسانه‌ای، بهروز فرهمند داور بخش تیتر و علیرضا کتابدار داور بخش مصاحبه امسال با پنجمین جشنواره ابوذر مازندران همکاری داشتند.

وی از کسب سه رتبه برتر ملی از سوی برگزیدگان جشنواره استانی ابوذر در بخش ملی خبر داد و گفت: از ۲۰ رتبه برتر جشنواره ملی ابوذر سه رتبه به همکاران رسانه‌ای ما در مازندران تعلق گرفت. بهناز مقدس رتبه اول مصاحبه، احسان فقیهیان رتبه دوم کلیپ و راضیه عباسی رتبه دوم تیتر جشنواره ملی ابوذر را کسب کردند.

ضرورت حمایت از جشنواره‌های رسانه‌ای

رئیس سازمان بسیج رسانه مازندران نیز در این نشست خبری ضمن عذرخواهی بابت تاخیر ۶ ماهه در برگزاری مراسم اختتامیه این رویداد رسانه‌ای گفت: با وجود اهمیتی که برگزاری رویدادهای رسانه‌ای به منظور تقویت انگیزه در اهالی رسانه استان و ترغیب به تولید آثار باکیفیت دارد، جای تامل و بررسی است که چرا هنوز در استان برای تأمین هزینه‌های چنین رویدادی با چالش مواجه هستیم.

۶۱۰ اثر رسانه‌ای در پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر مازندران داوری شد

عبدالمهدی حق‌شناس اظهار کرد: باید در این زمینه از سوی دستگاه‌های اجرایی حمایت شویم تا جشنواره‌ها بیشتر و بهتر برگزار شود. از شهردار و رئیس و اعضای شورای شهر محمودآباد به طور ویژه تشکر می‌کنم که پای کار آمدند و حامی مالی جشنواره شدند تا بتوانیم این رویداد مهم و بزرگ رسانه‌ای را به سرانجام برسانیم.

وی با اشاره به برگزاری مراسم اختتامیه جام رسانه‌ای امید همزمان با اختتامیه پنجمین جشنواره ابوذر مازندران در محمودآباد، اظهار کرد: پارسال جام رسانه‌ای امید را با همراهی اهالی رسانه و تعدادی از دستگاه‌های استان در قالب تور بازدید از شهرک صنعتی ساری برگزار کردیم که طی آن در یک روز حدود ۲۸۰ خبر با بیش از ۲ هزار گردش خبری در فضای رسانه‌ای داشت.

رئیس سازمان بسیج رسانه مازندران خاطرنشان کرد: قرار است روز شنبه در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره ابوذر، فراخوان ششمین دوره این رویداد رسانه‌ای را نیز برگزار کنیم و امیدواریم و تلاش می‌کنیم که برای این دوره محکم‌تر از دوره پنجم در زمینه تامین اعتبارات مورد نیاز گام برداریم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.