آخرین تحولات لبنان

اخیرا سازمان جهانی خواربار و کشاورزی اعلام کرد که ضایعات مواد غذایی در ایران معادل ۳۵ میلیون تن در سال است در حالی که این میزان در اتحادیه اروپا با ۲۷ کشور عضو، فقط ۹۰ میلیون تن می‌باشد.

میزان ضایعات مواد غذایی در ایران ۲۵ برابر کشورهای توسعه یافته!

به‌گزارش قدس آنلاین، اخیرا سازمان جهانی خواربار و کشاورزی اعلام کرد که هر روز به‌ازای هر نفر ۱۳۴ کیلوگرم کالری غذا در ایران هدر می‌رود، یعنی سرانه هدررفت روزانه غذا در کشور ۱۳۴ کیلوگرم کالری است.

گفته می‌شود سهم ایران از کل غذایی که هر سال در جهان هدر می‌رود ۲.۷ درصد اعلام شده است. بر همین اساس ضایعات مواد غذایی در ایران معادل ۳۵ میلیون تن در سال است در حالی که این میزان در اتحادیه اروپا با ۲۷ کشور عضو، فقط ۹۰ میلیون تن مواد غذایی سالانه راهی زباله‌ها می‌شود.

امین محمودی، کارشناس اقتصادی در حوزه کشاورزی پیش از این به‌خبرنگار ما گفته بود که آمارهای فائو نشان می‌دهد که ما ۲۵ برابر کشورهای توسعه یافته دنیا ضایعات کشاورزی داریم!

به‌گفته وی تولید سالانه محصولات کشاورزی در سال بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تن عنوان می‌شود که این محصولات در ۳۱ استان کشور تولید می‌شوند؛ اما بخش عظیمی از آن یعنی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تن دور ریخته می‌شوند.

به‌عبارت دیگر وقتی گفته می‌شود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تن از این محصولات دور ریخته می‌شوند به‌این معناست که از ۱۲۰ میلیون تن محصول تولید شده، حدود ۹۰ میلیون تن به مصرف ۸۵ میلیون جمعیت ایرانی می‌رسد که البته بخشی از این ۹۰ میلیون تن، صادر هم می‌شود و مابقی به‌صورت ضایعات هدر می‌رود.

نکته اسفبار ماجرا اینجاست که درحالی با ضایعات ۲۰ تا ۳۰ میلیون تنی محصولاتی کشاورزی در ایران مواجه هستیم که در یک منطقه خشک قرار گرفته و با بی‌آبی دست‌به‌گریبانیم. همچنین قرارگیری در اقلیم خشک ما را ناچار به‌واردات حجم بالایی از محصولات کشاورزی کرده به‌طوری که سالانه بیش از ۸ میلیارد دلار صرف واردات تنها چند مدل محصول کشاورزی اساسی می‌کنیم؛ این یعنی بخشی از سرمایه خود را به‌واسطه ضایعات از دست می‌دهیم و از طرف دیگر مجبور به‌واردات بخش دیگر می‌شویم.

اساسا یکی از دلایل اصلی وجود این میزان ضایعات کشاورزی را باید در نبود صنایع تبدیلی در استان‌های تولیدکننده دانست. در حال حاضر استان‌هایی همچون خوزستان، فارس، کرمانشاه و کردستان و در شمال کشور هم استان‌هایی نظیر گیلان و مازندران بیشترین تولید محصولات کشاورزی را دارند؛ اما آن میزانی که باید، ما صنایع تبدیلی در این استان‌ها مشاهده نمی‌کنیم.

هم‌اینک نبود صنایع تبدیلی در این استان‌ها، بزرگترین ضعف محسوب می‌شود. در کنار این موضوع ناتوانی ما در یافتن بازارهای صادراتی سبب شده این فرصت را هم از دست بدهیم و مثال ضرری که در این رابطه متحمل می‌شویم دپوی هرساله میزان زیادی از سیب‌ها در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.