آخرین تحولات لبنان

یک‌کارشناس مسکن گفت: با وجود سامانه خودنویس، هم بخشی از مشکل پرداخت کمیسیون‌های نامتعارف برطرف می‌شود و هم از یک سری دخالت‌های مشاوران املاک که باعث نارضایتی مردم شده بود، کاسته می‌شود.

سامانه «خودنویس» ابزاری برای کاهش کمیسیون‌های غیرمتعارف

مجید گودرزی، کارشناس اقتصادی حوزه مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار قدس یکی از مهمترین مزایای سامانه خودنویس را تشکیل یک پایگاه اطلاعاتی برای تصمیم‌گیری‌های کلان در حوزه مسکن دانست و اظهار کرد: تا به‌امروز الزامی برای ثبت املاک کشور وجود نداشت؛ اما با راه‌اندازی این سامانه دولت تلاش می‌کند برای پیشبرد اهداف و اجرای قوانین بالادستی یک پایگاه داده داشته باشد تا بتواند به‌واسطه آن بازار مسکن را کنترل کند.

وی با اشاربه‌شکست دو قانون مالیات بر خانه‌های خالی و خانه‌های لوکس به‌دلیل نبود یک پایگاه داده، بیان کرد: اما امروز با وجود سامانه خودنویس، هم بخشی از مشکل پرداخت کمیسیون‌های نامتعارف برطرف می‌شود و هزینه مردم در نقل و انتقالات کاهش می‌یابد و هم از یک سری دخالت‌های مشاوران املاک که باعث نارضایتی مردم شده بود، کاسته می‌شود.

گودرزی اعتبارسنجی را چالش پیش‌روی این سامانه خواند و خاطرنشان کرد: این سامانه باید به‌سامانه‌های بالادستی مثل سامانه ثبت اسناد و املاک کشور متصل شوند تا بتواند راستی‌آزمایی کند، البته قطعا یک سری مشکلات در آن وجود دارد که باید اصلاح شود؛ اما در مجموع قدم خوبی برداشته شده که امیدواریم ضمانت‌های اجرایی برای ثبت قراردادها در این سامانه بیشتر شود، کما اینک امروز ثبت‌نام مدارس، اخذ دسته چک و برخی خدمات اداری و دولتی منوط به‌ثبت وضعیت اسکان در سامانه اسکان و املاک است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به‌احتمال بیکاری بخشی از مشاوران املاک به‌واسطه ایجاد این سامانه‌ها اشاره و اظهار کرد: مشاوران املاک ما برخلاف تمام دنیا هیچ ارتباط معناداری بین شغل و سطح دانش‌شان وجود ندارد و این درحالی است که واسطه‌گری ملکی در دنیا یک تخصص است و فردی که در زمینه مشاوره املاک فعالیت دارد باید قوانین ملکی را بداند و در حوزه ساختمان متخصص باشد و الزامات و بخش‌نامه‌ها را رعایت کند؛ اما در ایران این‌گونه نیست و همین امر سبب شده هرساله حجم بالایی پرونده ملکی وارد دستگاه قضایی شود.

گودرزی به‌ورود سالانه یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار پرونده ملکی به‌دستگاه قضا اشاره و خاطرنشان کرد: نبود تخصص و دانش در مشاورین املاک چنین نتیجه‌ای را به‌بار آورده است، ناآگاهی در میان مشاوران املاک ما به‌قدری است که چنانچه خریدار پس از خرید ملک دچار مشکل شود هیچ فردی پاسخگو نیست و مشاورین املاک هم به‌جای اینکه با مشاوره جلوی تشکیل این پرونده‌ها را بگیرند، عملا خود بر مشکلات می‌افزایند، بنابراین باید این رویه نادرست که هر فردی با دریافت پروانه کسب وارد این شغل می‌شود، جمع شود و افرادی وارد این حوزه شوند که توانمندی لازم برای رونق بخشی به بازار ساختمان را داشته باشند.

این کارشناس مسکن انتشار آگهی‌های کاذب و قیمت سازی را از جمله مشکلات حوزه مسکن در کشور ما به‌واسطه نحوه فعالیت مشاورین املاک برشمرد و ابراز کرد: اقداماتی که امروز توسط مشاورین املاک و سایر بازیگران بازار مسکن صورت می‌گیرد، باعث شده که بازار مسکن در ایران قفل شود.

وی ادامه داد: از طرفی باتوجه به‌پیشرفتی که در حوزه فناوری رخ داده نیازی به‌وجود این میزان مشاور املاک وجود ندارد؛ درحال حاضر حدود یک‌هزار و ۲۰۰ مشاور املاک در منطقه یک تهران فعالیت می‌کنند، واقعا چه نیازی به‌این تعداد مشاور املاک وجود دارد که بسیاری از آن هم غیرمجاز هستند.

گودرزی با تاکید بر اینکه باید در حوزه مشاورین املاک ساماندهی صورت گیرد و مهارت‌آموزی انجام شود، ابراز کرد: یکی از عواملی که سبب شده قیمت ملک افزایش یابد ارتباط بین قیمت و درصد کمیسیون است؛ در این شرایط طبیعی است که مشاورین املاک خواهان افزایش نرخ ملک باشند؛ اما ایجاد این سامانه‌ها از بروز این اتفاقات جلوگیری می‌کند.

این کارشناس مسکن ابراز کرد: در کشورهای پیشرفته مشاورین املاک باید تخصص و دانش لازم را داشته باشند و دوره‌های بسیاری می‌بینند تا تسهیلگر باشند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه زمانی که نظام مالیاتی نتواند وارد بازاری شود در آن بازار شاهد شکل‌گیری فساد خواهیم بود و به‌صورت کلی زمانی نظام مالیاتی توان ورود ندارد که معاملات در جایی ثبت نشوند، گفت: امروز در برخی مناطق برای اینکه معاملات را مخدوش کنند از دلار،  طلا و یا ارزهای دیجیتال بهره می‌برند و همین عامل ورود امور مالیاتی را با مشکل مواجه می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.