آخرین تحولات لبنان

«فیلیپ لازارینی» رئیس آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در سالگرد یکسالگی جنگ غزه هشدار داد: منطقه خاورمیانه در حال فرو رفتن عمیق تر در درگیری بوده و زمان دستیابی به آتش بسی فرا رسیده است.

هشدار مقام سازمان ملل: منطقه در حال فرورفتن عمیق‌تر در درگیری است

فیلیپ لازارینی رئیس آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) روز دوشنبه به وقت محلی گفت: یک سال "جنگ وحشیانه" غزه را غیرقابل تشخیص و "قبرستانی برای ده ها هزار نفر از جمله کودکان بسیار زیاد" کرده است.

این مقام سازمان ملل گفت: یک سال گذشته است و روزی نمی‌گذرد که خانواده‌های غزه در معرض رنج‌های وصف ناپذیری قرار نگیرند، چرا که آوارگی اجباری، بیماری، گرسنگی و مرگ برای دو میلیون نفر که در یک منطقه محاصره‌شده و بمباران‌شده به دام افتاده‌اند، عادی شده است.

لازارینی افزود که "بیش از 220 عضو تیم آنروا" در طول یک سال گذشته در غزه کشته شده اند.

او با هشدار نسبت به خطر فرورفتن بیشتر منطقه در درگیری، کشتار و وحشت محض، تاکید کرد: «زمان شجاعت فرا رسیده است: توافقی که در نهایت آتش‌بس و فرصت را برای مردم غزه، لبنان، اسرائیل و منطقه به ارمغان بیاورد.»

مقاومت فلسطین به رهبری جنبش حماس هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) عملیات غافلگیرکننده منحصربه‌فردی را با حمله به پایگاه های نظامی و شهرک‌های اسرائیلی در نزدیکی نوار غزه آغاز کرد و ضمن تصرف این پایگاه‌ ها، ده‌ها صهیونیست را به اسارت گرفت.

پس از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر، مقامات رژیم اسرائیل به گمان اینکه می‌توانند طی چند روز گروه‌های مقاومت را نابود و نوار غزه را تصرف کنند، حملات هوایی شدید خود به بخش های مختلف این منطقه را آغاز کردند.

رژیم اشغالگر قدس که از ناکام ماندن در دستیابی به اهداف خود از طریق حملات هوایی خشمگین بود، ناگزیر در شامگاه ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳، به عنوان بخشی از جنگ علیه مقاومت فلسطین، مرتکب جنایتی دیگر شده و تهاجم گسترده‌ زمینی به داخل نوار غزه را با دو هدف اعلام شده نابود کردن جنبش حماس و سرنگونی حکومت آن در نوار غزه و بازگرداندن اسرای خود از این منطقه آغاز کرد؛ همزمان با یورش زمینی، حملات هوایی و توپخانه‌ای را نیز تا به امروز ادامه دادند.

با این حال، نخستین سالروز عملیات «طوفان الاقصی» درحالی فرارسیده است که طی یک سال اخیر تمامی رشته‌های رژیم اسرائیل در طول چند دهه پنبه شد و این رژیم نه تنها نتوانست به اهداف ادعایی دست یابد، بلکه با جنایت های متعدد، چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد و در مقابل، محور مقاومت دستاوردهای مهمی در منطقه کسب کرد که مهمترین آن، بازگشت مسئله فلسطین به کانون توجهات جهانی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.