تحولات لبنان و فلسطین

فصل دوم برنامه «سندباد» با محوریت مواجهه متفاوت با تجربیات جهانگردان خارجی و ایرانی و شناسایی کشورهای مختلف، روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه هر هفته روی آنتن شبکه دو می رود.

گفت و گو با کارگردان برنامه «سندباد»/ به دنبال بازتاب تصویر واقعی از ایران هستیم

به گزارش قدس آنلاین، این برنامه با هدف آشنایی مخاطبان ایرانی با کشورهای مختلف جهان از دریچه روایات و بازگویی تجربه‌های جهانگردان سایر کشورها از ایران و همچنین ایرانیان ساکن کشورهای دیگر تهیه شده است.

«سندباد» با پرداختن به موضوعات مختلفِ کشورهای متفاوت در حوزه فرهنگ و سبک زندگی در فرمی جدید و متنوع و همچنین ارتباط بدون میانجی و مستقیم با شرح زندگی مسافران و شنیدن روایات و تجربیات بی واسطه آنان، تلاش دارد تا تصویری واقعی را با مخاطبانش به اشتراک بگذارد. درباره جزئیات بیشتر این برنامه با «قاسم عوض بیگی» کارگردان برنامه «سندباد» گفت و گو کردیم که می خوانید.

فصل دوم سندباد چه تغییراتی با فصل اول دارد و چه رویکردهایی را در فصل دوم دنبال می کنید؟

ما در 52 قسمت فصل اول به کشورهای مختلفی پرداختیم و با توجه به استقبال مخاطبان شبکه دو، تصمیم بر این شد تا فصل دوم برنامه هم ساخته شود. طبق تصمیمات اتاق ایده پردازی، تیم تحریریه و گروه کارگردانی برای تولید فصل دوم به ضرروت تغییراتی در شکل، فرم و محتوا رسیدیم و از لحاظ فرمی در فصل دوم دکوری مختص برنامه سندباد در استودیو ساخته شد. آیتم هایی که در فصل اول، مخاطبان زیادی داشتند را در این فصل ادامه دادیم و یکسری آیتم جدید هم از لحاظ فرمی به فصل دوم اضافه شد. با توجه به فرصت و محدویت قسمت ها در فصل اول به یکسری از کشورها پرداخته نشد یا کمتر پرداخته شد که در فصل دوم به شکل جامع تر وبا جزئیات بیشتر و محتوای جدیدتری به آن کشورها پرداخته می شود. در این فصل، آیتم های جدیدی همچون آیتم نمایشی، رادیو سندباد، پرده رنگی و آشپزی را داریم و بخش استودیو هم مفصل تر شده است یعنی علاوه بر گفت و گو، یکسری بازی ها و چالش ها را هم با مهمانان برنامه اجرا می کنیم.

دلیل انتخاب سهیل اسعد به عنوان مجری ثابت فصل دوم چه بود؟

سهیل اسعد جزو مجریان فصل اول برنامه بود که بعد از چند قسمت به خاطر سفرها و مشغله های شخصی از حضورشان در برنامه محروم شدیم اما برای فصل دوم تصمیم گرفتیم آقای اسعد به عنوان تک مجری برنامه باشند. ایشان آرژانتین الاصل است، سالها در لبنان زندگی کرده، به چند زبان مسلط است، سالها ساکن ایران بوده و گزینه مناسبی برای اجرای برنامه است. همچنین با توجه به سفرها و تجربیاتی که داشته، به شکل ملموس تری می توانست با مهمانان گفت و گو و خاطراتشان را مرور کند.

بین زمان تولید و پخش برنامه چقدر فاصله است یعنی تولیدات به روز هستند؟

اکنون کار در حال تولید و پخش همزمان است؛ تولید ما حدود دو تا سه هفته از پخش جلوتر است و با توجه به بازخوردهای برنامه های قبلی، موضوعات روز و  سوژه هایی که در دسترسمان قرار می گیرد برنامه را پیش می بریم.

گفت و گو با کارگردان برنامه «سندباد»/ به دنبال بازتاب تصویر واقعی از ایران هستیم

مهمانان برنامه چطور انتخاب می شوند؟

ما یک تیم سوژه یاب داریم که با توجه به کشورهای هدف و آیتم های طراحی شده، مهمانان را برای حضور در استودیو یا آیتم های برنامه دعوت می کنند. تلاشمان این است که وقتی درباره کشوری صحبت می کنیم، حتما مسافری از آن کشور یا اهل آن کشور که ساکن ایران است به برنامه دعوت شود. اگر سوژه مناسبی پیدا نشود، اولویت بعدی ما دعوت از ایرانی های مقیم آن کشور است یا کسانی که چند سال در کشور سوژه زندگی کرده اند و با آداب و رفتار اجتماعی آنجا آشنایی دارند.

مهمان ها هم دسته بندی می شوند؛ برخی مهمان ها مناسب دعوت در استودیو هستند و برخی مهمان ها برای ساخت آیتم هایی درباره آن کشور در برنامه حضور دارند. برای برنامه سازی درباره هر کشوری از حضور حداقل سه یا چهار نفر میهمان مرتبط با آن کشور دعوت می کنیم.

محورهای موضوعی برنامه درباره هر کشوری نیز در دو یا سه قسمت (حداکثر یک هفته) براساس ظرفیت های آن کشور، سوژه ها و مهمان ها گنجانده می شود. البته کشورهایی داشتیم که تک قسمتی بودند یا گاهی برای برخی کشورها، دو یا سه قسمت برنامه سازی لازم بوده است چون محورهای موضوعی جذابی برای نمایش به مخاطب داشتند.

نکته ای که در دعوت از مهمانان برنامه وجود این است که نگاه مهاجران با مسافران درباره کشورها فرق می کند، از آنجا که در برنامه از ایرانیان ساکن دیگر کشورها هم دعوت می شود ، باعث نمی شود که تم سندباد به مهاجرت نزدیک تر شود تا مسافرت؟

یکی از چالش های برنامه، انتخاب مهمان است ولی سعی کردیم از دیدگاه مهمانان به نمایی کلی و البته شخصی درباره کشورها برسیم. ضمن اینکه در آیتم ها و چالش های برنامه سعی می شود که حرفهایی شنیدنی و به دردبخور درباره آن  کشور با مهمانان گفته شود. معمولا مهمانان ایرانی خارج نشین برنامه، یا در آن کشور به دنیا آمده اند و بعد به ایران برگشته اند یا چند سال در آنجا زندگی کرده اند و با مسائل و چالشهای آن کشور آشنا هستند. تجربیاتی که در برنامه از سوی مهمانها گفته می شود، تجربه های شخصی است و حکم کلی و رایج ندارد.  

یکی از مزیت های برنامه سندباد نسبت به دیگر برنامه های مشابه، تنوع  آیتم های برنامه است یعنی صرفا یک گفت و گوی استودیویی نیست بلکه بخش های متنوع آن شبیه به یک پازل همدیگر را تکمیل می کنند تا اطلاعات جامع و خوبی درباره آن کشور به مخاطبان بدهند.

بنای ما از ابتدا این بوده که نگاه واقع بینانه و درستی نسبت به کشورهای دیگر داشته باشیم همچنان که نگاه واقع بینانه و درستی را از مسافران یا مهاجران خارجی درباره ایران نشان دهیم. اینطور نیست که بدی یا خوبی کشوری را بگوییم بلکه می خواهیم نسبت به همه کشورها، نگاه واقع بینانه داشته باشیم و نگاه رسانه ای نادرستی که درباره ایران یا ایرانیان ساکن دیگر کشورها ایجاد شده را کمی تعدیل کنیم.

مرزهای سانسور در سندباد تا کجاست؟

بهرحال باید به قواعدی که برای یک برنامه تلویزیونی و پخش از آنتن سراسری وجود دارد پایبند باشیم. تیم تحریریه و محتوایی برنامه، افراد بی تجربه و تازه کار نیستند و برایشان مشخص است وقتی درباره ایران یا کشورهای دیگر حرفی زده شود، چه بخش از صحبت ها سانسورپذیر یا قابل پخش هستند چون برخی تفاوت های فرهنگی و اجتماعی غیرقابل پخش از تلویزیون وجود دارد.

تلاش ما این است که در این برنامه تصویری مستند و واقعی از کشورها نمایش داده شود و بنا نداریم بدی یا خوبی کشوری را بگوییم بلکه بناست نگاه واقع بینانه دوطرفه داشته باشیم هم از سوی خارجی ها نسبت به ایران و هم ایرانی ها نسبت به دیگر کشورها. ضمن اینکه اگر قرار است محتوایی به مخاطب عرضه شود باید در فرمی سرگرم کننده قرار بگیرد.

این برنامه فقط از شبکه های داخلی پخش می شود؟

فصل اول سندباد از شبکه جام جم برای ایرانیان خارج از کشور پخش شد و برای فصل دوم هم چنین اتفاقی خواهد افتاد ولی جامعه هدف برنامه، مخاطب ایرانی است. سعی کردیم صفحات مجازی برنامه را در شبکه های اجتماعی مختلف فعال کنیم تا بخش های جذاب برنامه دیده شود. البته بسیاری از کسانی که در فصل دوم به ما کمک می کنند، مهمان های فصل اول بودند یا کسانی هستند که پس از پخش فصل اول با ما ارتباط گرفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.