ایشان ضمن برشمردن مصادیق مختلف تکلف؛ تکلف در دین، در عبادات و در امور زندگی از معاشرات و معاملات گرفته تا سفرها، گفت: همه این تکلفها برخلاف موازین شرعی است. وقتی تکلف در امر دین مطلوب شارع نبود، در امر دنیا به طریق اولی مطلوب او نیست. در عبادات نیز اگر خدا از انسان راضی باشد همان عبادت کم انسان را از او میپذیرد و دیگر نیازی به مشقت انداختن خود در انجام مستحبات نیست. در روایات نیز مکرّر توصیه شده است که خود را از عبادات، خسته و رنجور نسازید تا از انجام واجبات باز نمانید. تمام مبلغان و معلمان و پدر و مادرها باید به این نکته توجه داشته باشند.
این استاد اخلاق بر پایه روایات، اساس تکلف را جهل و ضعف عقل آدمی معرفی کرده، آن را از ویژگیهای منافقان دانست و توضیح داد: اکنون نوع زندگی مردم با کلفت و مشقت است؛ مثلاً برای یک مهمانی، آنقدر خود را به رنج میاندازند تا آنچه را در حقیقت برایشان مقدور نبوده فراهم کنند. این خود از مصادیق اسراف و از نظر اسلام ممنوع است. اگر این بریز و بپاشها کم شود، مهمانیها و رفت و آمدها و برکات بیشتر خواهد شد. یک زندگی راحت، زندگی بدون تکلف و همراه با قناعت است که خانواده و دیگران را به مشقت نیندازند؛ چنانکه امیر مؤمنان علی(ع) فرمود: «أهنَی العَیشِ اطِّراحُ الکُلَفِ؛ گواراترین زندگی (در) دور افکندن تکلّفات است.» (غررالحکم، 2964). همچنین فرمود: «شَرُّ الْإِخْوَانِ مَنْ تُکُلِّفَ لَهُ؛ بدترین برادران (دوستان) کسی است که آدمی برای او دچار زحمت شود.» (نهجالبلاغه، حکمت 479).
آیت الله هاشمی علیا این جلسه را با دعا برای قرار گرفتن همه مؤمنان و مسلمانان جهان در حریم الهی از شرّ تمام آفتها و بلاها و ظلمها و خیانتها، و ذلیلتر و ریشهکن شدن دشمن اصیل اسلام؛ یعنی اسرائیل، به پایان برد.
نظر شما