تحولات لبنان و فلسطین

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در سخنانی در کنفرانس علمی و عملی آمبودزمانی در مسکو، مبارزه با اقدامات ضدحقوق بشری و همچنین تبعیض در دسترسی مردم جهان به خدمات بهداشت و درمان را خواستار شد.

ایران، مبارزه بین‌المللی با تبعیض در دسترسی به خدمات بهداشتی را خواستار شد

ذبیح‌الله خدائیان روز پنجشنبه در این اجلاس که با محوریت مسائل بهداشت و درمان برگزار شد، از اقدامات ظالمانه آمریکا در اعمال تحریم‌های ظالمانه بر برخی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد.
وی ادامه داد: کشور آمریکا در اعمال تحریم‌های ظالمانه بر برخی از کشورها از جمله ایران با سلامت افراد نیز برخورد سپاسی دارد و از واردات دارو و تجهیزات پزشکی که به سلامت مردم مرتبط است، جلوگیری می کند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه به مقطع زمانی شیوع کرونا اشاره کرد و گفت:‌ در سال های شیوع بیماری کووید ۱۹، آمریکا با اعمال تحریم‌ها از واردات واکسن کرونا به کشور ایران جلوگیری کرد و کشور ایران برای مبارزه با آن بیماری خطرناک ناچار به ساخت واکسن داخلی شد.
وی افزود:‌ مبارزه با تبعیض در این خصوص در سطح جامعه جهانی ضروری است.

ایران، مبارزه بین‌المللی با تبعیض در دسترسی به خدمات بهداشتی را خواستار شد

انتقاد از بی‌عملی شورای امنیت سازمان ملل در قبال حملات اسرائیل به مراکز درمانی
خدائیان در ادامه گفت:‌همه مردم جهان در مقطع کنونی شاهد هستند که در لبنان و فلسطین، بیمارستان‌ها و آمبولانس ها مورد حمل رژیم صهیونیستی اسرائیل هستند، حتی مراکز مربوط به صلیب سرخ جهانی نیز مورد حمله قرار می گیرند، اما شورای امنیت سازمان ملل متحد در این خصوص اقدامی انجام نمی دهد.
وی افزود: پیشنهاد می شود که چنین اقدامات ضدحقوق بشری توسط آمبودزمان های اوراسیا محکوم شود.

ایران، مبارزه بین‌المللی با تبعیض در دسترسی به خدمات بهداشتی را خواستار شد

اهمیت زیاد مقوله سلامت در جمهوری اسلامی ایران
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخان خود با اشاره به تعاریف سازمان جهانی بهداشت از مقوله سلامت، دربرگیری موضوعات زیست، رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی علاوه بر نبود بیماری و نقص عضو در این تعریف را یادآور شد.
وی با اشاره به اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که برخورداری از خدمات بهداشتی، درمانی و مراقبت‌های پزشکی را حقی همگانی دانسته است، خاطرنشان کرد: در کشور ما به موضوع سلامت و بهداشت جسمی و روحی و روان مردم اهمیت زیادی داده می شود.
خدائیان یادآور شد: همچنین رهبر انقلاب اسلامی، سیاستهای کلی نظام سلامت را تصویب و ابلاغ کرده‌اند و همه مراجع تقنینی، اجرایی و قضایی مکلف به رعایت این سیاست‌ها بوده و مقررات مغایر با این سیاستها قابل اعتنا نیست.
وی یادآور شد: ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی ، توانبخشی سلامت مبتنی بر اصول و ارزش های انسانی و اسلامی و نهادینه سازی آن در جامعه و تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست های اجرایی و مقررات از جمله این سیاست‌ها است.
وی در این زمینه، رویکرد جمهوری اسلامی ایران را ارتقای شاخص های سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه آسیای جنوب غربی عنوان کرد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور یادآور شد: در اجرای این سیاست ها قانون گذار مقرر کرده است که اولاً دولت مکلف به پوشش بیمه های سلامت همگانی برای همه آحاد جمعیت کشور ایران به میزان صد در صد است.
ثانیاً، وزارت بهداشت مکلف است برای همه مردم پرونده الکترونیک سلامت تشکیل داده و آن را رصد نماید.
ثالثاً - وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، امور سیاستگذاری های اجرایی، برنامه ریزی های راهبردی ، ارزشیابی و نظارت را انجام می دهد و ترتیبی اتخاذ می کند که خدمات بهداشتی و درمانی از طریق واحدهای بخش های دولتی - عمومی و نیمه دولتی و خصوصی در فضای رقابتی ایجاد شود.

ایران، مبارزه بین‌المللی با تبعیض در دسترسی به خدمات بهداشتی را خواستار شد

خدمات‌رسانی بهداشتی به اتباع خارجی
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: بهداشت و درمان در جمهوری اسلامی ایران در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد که علاوه بر تامین نیازهای بهداشت و درمان اتباع کشور، بیش از هشت میلیون مهاجر در کشور ایران از امکانات بهداشت و درمان کشور همانند ایرانیان برخوردار هستند.
وی یادآور شد: سازمان بازرسی کل کشور در جمهوری اسلامی ایران وظیفه نظارت بر سیاستهای کلی نظام در امر بهداشت و درمان و قوانین و مقررات بالا دستی را بر عهده دارد.
خدائیان گفت:‌هم اکنون در همه نقاط کشور، مراکز بهداشت و درمان فعالیت دارند. زنان باردار در دوران بارداری، بطور کامل تحت پوشش بیمه رایگان این مراکز قرار داشته و برای آنها پرونده سلامت و نظارت تشکیل می شود؛ واکسیناسیون مردم در مقابل بیماری های واگیردار کاملاً رایگان و عمومی است.
وی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در انجام اعمال جراحی از راه دور با استفاده از فناوری‌های روز گفت: با توجه به تحریم های ظالمانه علیه ایران، بیش از ٩٩ درصد از داروهای مورد نیاز در داخل کشور تامین می شود.
وی یادآور شد: ایران توریسم درمانی را راه اندازی کرده است و بیماران بسیاری از کشورها در ایران معالجه می شوند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: بازرسان این سازمان از همه مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور بازرسی می‌کنند و چنانچه هر یک از این مراکز به وظایف قانونی خود عمل نکنند با آنها برخورد قانونی می شود.

نگاهی آماری به گزارش‌های ارسالی
خدائیان در ادامه گفت:‌ گزارش هیات های بازرسی این سازمان به ریاست محترم جمهور، وزرا و سایر مسئولان ارسال می شود، و چنانچه فرد یا افرادی از قانون تخلف کنند به مراجع ذیصلاح قضایی و اداری معرفی می شوند.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲، این سازمان ۵۴ نامه هشداری پیشگیرانه به دستگاهای حوزه سلامت ارسال کرده و علاوه بر آن، چهار گزارش استحضاری برای ریاست جمهور ، هشت فقره گزارش کیفری و هشت فقره گزارش تعقیب اداری ارسال شده است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت:‌ ٣١٨ پیشنهاد جهت اصلاح امور و جلوگیری از تخلفات و انحراقات آتی به دستگاه های حوزه سلامت ارسال شده است.
خدائیان ادامه داد: این سازمان از مراکز نگهداری معلولان، بیمارستانها و اورژانس ها و درمانگاهها بازدید میدانی به عمل می‌آورد و با بیماران و همراهان آنها، پرستاران و پزشکان مذاکره و چنانچه هر یک از آنها شکایتی از طرز کار مسئولان امر داشته باشند بصورت فوق العاده پیگیری می شود.

نظارت بر استاندارد مواد غذایی
رئیس سازمان بازرسی کل کشور، اقدام دیگر این سازمان را نظارت بر سلامت و استاندارد بودن مواد غذایی ، میوه ها و سبزیجلت مورد مصرف مردم عنوان کرد و گفت: این نظارت با هدف اطمینان از رعایت موازین بهداشتی و استانداردها در تولید این محصولات انجام می‌شود.
خدائیان گفت: همچنین نظارت بر موازین زیست محیطی از قبیل هوا، آب و خاک بر عهده این سازمان است و بر دستگاههای متولی این امور نظارت دارد و بازرسی‌های سالانه را انجام می دهد. همه دستگاهها اجرایی مکلف به همکاری با سازمان بازرسی کل کشور در این خصوص هستند.
وی همچنین گفت: امیدوارم جهان به مسیری سیر نماید که جهانی عاری از تبعیض در امر بهداشت و درمان داشته باشیم و شاهد مرگ افراد نباشیم که از شدت فقر و عدم دسترسی به مراکز بهداشتی و درمانی صورت می گیرد.
خواندن شعری از سعدی شیرازی شاعر نام‌آشنای ایران پایان بخش سخنان خدائیان در این نشست بود:‌ بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند/ چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار.

 رئیس سازمان بازرسی کل کشور پیش از این روز چهارشنبه در نشست اتحاد آمبودزمان‌های اوراسیا، عزم بین‌المللی برای مبارزه با جرایم سایبری و تدوین و تصویب قوانین مرتبط را خواستار شد.

«آمبودزمان» به نهادها یا سازمان‌های ناظر بر حسن اجرای قوانین و دفاع از حقوق شهروندان گفته می‌شود و در جمهوری اسلامی ایران این وظیفه برعهده سازمان بازرسی کل کشور است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.