تحولات لبنان و فلسطین

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت نگرانی عمیقی در آسیا در مورد چشم انداز گسترش درگیری در خاورمیانه وجود دارد.

بلینکن: آسیا نگران گسترش درگیری در خاورمیانه است

درگیری در خاورمیانه یکی از موضوعات اصلی در جریان نشست سران کشورهای آسیا-اقیانوسیه که در حاشیه اجلاس «اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا» (آ. سه. آن) در لائوس بود.

بلینکن در این اجلاس گفت: واشنگتن به استفاده از دیپلماسی برای کنترل اوضاع در مواجهه با آنچه که او محور مقاومت تحت رهبری ایران خواند، متعهد است.

بلینکن در یک کنفرانس مطبوعاتی ادعا کرد: "تمرکز شدید آمریکا در یک سال گذشته بر جلوگیری از گسترش این درگیری ها است. ما هر روز در این راستا تلاش می کنیم. "

وی ادامه داد: "ما از طریق بازدارندگی و دیپلماسی به شدت تلاش می کنیم تا از گسترش درگیری جلوگیری کنیم. همچنین بدیهی است که نگرانی عمیقی در مورد وضعیت اسفناک کودکان، زنان و مردان در غزه وجود دارد. "

بلینکن گفت که آمریکا به اسرائیل بر اهمیت تامین نیازهای بشر دوستانه مردم غزه تاکید کرده است و بازگشت مردم آواره در لبنان به خانه های خود به نفع اسرائیل است.

رهبران ۱۸ کشور آسیا-اقیانوسیه، در حاشیه نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا موسوم به آ. سه. آن، در لائوس گردهم آمدند و درباره موضوعاتی از جمله افزایش تنش‌ها در دریای جنوبی چین، جایی که پکن درگیر مناقشات ارضی با همسایگان خود است، برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی و جنگ طولانی‌مدت روسیه در اوکراین گفت‌وگو کردند.

نشست سران شرق آسیا (EAS) شامل ۱۰ عضو آ. سه. آن یعنی برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام به همراه استرالیا، چین، هند، ژاپن، نیوزیلند، روسیه، کره جنوبی و آمریکا است.

از جمله شرکت‌کنندگان در این نشست در وینتیان لائوس می‌توان به شیگرو ایشیبا نخست‌وزیر جدید ژاپن، لی چیانگ نخست‌وزیر چین، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اشاره کرد.

شمار قربانیان تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه از ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ تاکنون، به ۴۲ هزار و ۱۲۶ شهید و ۹۸ هزار و ۱۱۷ زخمی رسیده است.

وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد بیشتر قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

وزارت بهداشت فلسطین همچنین اعلام کرد: هنوز پیکرهای هزاران تن از شهدا، زیر آوار باقی مانده است.

رژیم اسرائیل با حمایت آمریکا از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) جنگ ویرانگری را علیه ساکنان نوار غزه به راه انداخته است که بر اثر آن، افزون بر ویرانی های عظیم و قحطی مرگبار بیش از هزاران فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک هستند، شهید و زخمی شده اند.

تل آویو با تحقیر جامعه بین المللی و نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای توقف فوری جنگ و دستورات دیوان بین المللی دادگستری برای اتخاذ تدابیری جهت جلوگیری از اقدامات نسل کشی و بهبود وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه همچنان به جنایات نسل کشی علیه ساکنان غزه ادامه می دهد.

با وجود همه این جنایت‌ها، رژیم صهیونیستی اعتراف کرده است که پس از ۱۲ ماه جنگ، هنوز نتوانسته است به اهداف خود از این جنگ یعنی نابود کردن جنبش حماس و بازگرداندن اسیران صهیونیست از نوار غزه برسد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.