تحولات لبنان و فلسطین

ماجرای استفاده رژیم صهیونیستی از مواد شیمیایی و ممنوعه در لبنان، روز به روز و با توسعه دامنه درگیری‌ها در این جبهه، در حال گسترش است.

نسل‌کُشی غنی شده / گزارش‌ها از به کار بردن اورانیوم ضعیف شده توسط اسرائیل در جنوب لبنان حکایت دارد

یکشنبه بود که «یونیفل» یا همان نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان، با اشاره به تجاوز تانک‌های ارتش اسرائیل به مواضع نیروهای یونیفل و شلیک چندین گلوله در مجاورت محل استقرار صلح‌بانان سازمان ملل، از تحت تأثیر قرار گرفتن نیروهای حاضر در کمپ در پی استنشاق دود حاصل از این شلیک‌ها خبر داد. یونیفل در حساب کاربری‌اش در «ایکس» نوشت: «با وجود گذاشتن ماسک‌های محافظ، ۱۵صلح‌بان پس از ورود دود به کمپ دچار عوارضی ازجمله حساسیت‌های پوستی و واکنش‌های گوارشی شدند».

این موضوع و نمونه‌هایی از استفاده بی‌رویه ارتش اسرائیل از این نوع سلاح‌ها در چند هفته اخیر، بحث استفاده از سلاح‌های ممنوعه و غیرمتعارف بین‌المللی را در کانون توجه افکار عمومی قرار داده است. البته که ماجرای استفاده از تسلیحات نامتعارف در یک‌سال اخیر پس از حمایت مقاومت لبنان از مردم بی‌دفاع غزه در نمونه‌هایی همچون استفاده از بمب‌های خوشه‌ای و حاوی فسفر سفید توسط ارتش اسرائیل در جنوب لبنان به‌وضوح قابل مشاهده بود، ولی نوع، حجم و گستره استفاده از این تسلیحات با آغاز حمله زمینی به لبنان و هدف قرار دادن ضاحیه بیشتر و بیشتر شد.

همین موضوع سبب شد هفته گذشته، سندیکای شیمیدانان لبنان (اس‌سی‌ال) هشدار دهد میزان تخریب و عمق آسیب به ساختمان‌ها و سطح زمین، استفاده ارتش اسرائیل از بمب‌های ممنوعه که حاوی اورانیوم ضعیف شده است را تأیید می‌کند. این سندیکا همان زمان درباره خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک به‌واسطه استنشاق غبار ناشی از بمباران با این نوع بمب‌ها هشدار داد.

شیمیدانان لبنانی با تأکید بر اینکه «استفاده از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی، آن هم در بیروت پرجمعیت، منجر به تخریب گسترده و گرد و غبار آن موجب بسیاری از بیماری‌ها به‌ویژه هنگام استنشاق آن‌ها می‌شود» از دولت لبنان خواست به شورای امنیت سازمان ملل «علیه نقض حقوق بشر در خاک لبان و تلاش برای کشتار دسته‌جمعی غیرنظامیان بی‌گناه» شکایت کند. این انجمن همچنین به شهروندان لبنان هشدار داد نباید در شعاعی کمتر از ۲کیلومتر به مناطق بمباران شده، نزدیک شوند و کسانی نیز که مجبور به تردد در این مکان‌ها هستند، باید لباس محافظتی بپوشند.

احتمال استفاده از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی قوت می‌گیرد

چند روز پیش نیز «المیادین» در گزارشی از قوت گرفتن احتمال استفاده اسرائیل از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی علیه شهروندان لبنانی خبر داد. این پایگاه خبری استفاده آشکار رژیم صهیونیستی از فسفر سفید در تجاوزهای یک‌سال اخیر به لبنان و همچنین زیر پا گذاشتن کنوانسیون‌ها و هنجارهای بین‌المللی را از مهم‌ترین دلایل پررنگ شدن این احتمالات برشمرد.

«المیادین» با اشاره به تجربه مخرب استفاده از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده در عراق و افغانستان، استفاده رژیم صهیونیستی از این دست مهمات را سبب ایجاد نگرانی‌های جدی در جامعه لبنان دانست. بنا بر این گزارش، پیامدهای جدی بهداشتی و زیست‌محیطی استفاده از این سلاح‌ها برای سالیان متمادی، شهروندان و مناطق محل سکونت آن‌ها را تحت تأثیرات منفی قرار داده و سبب بروز بلایای بهداشتی می‌شود.

حساسیت‌ها و نگرانی‌های شهروندان لبنانی درخصوص احتمال استفاده رژیم صهیونیستی از این مهمات، سبب واکنش سازمان انرژی اتمی لبنان نیز شد. این سازمان در بیانیه‌ای اطمینان خاطر داد با همکاری متخصصان گروه‌های خنثی‌سازی سلاح‌های کشتار جمعی واحدهای مربوط در ارتش لبنان، بررسی‌های میدانی و پرتوسنجی‌ها را در اولین فرصت بنا به شرایط امنیتی مناطق مورد حمله قرار گرفته، انجام خواهد داد. سازمان انرژی اتمی لبنان همچنین عنوان کرد پردازش نمونه‌های گرفته شده از این مناطق را مطابق با استانداردهای بین‌المللی و مقررات آژانس انرژی اتمی انجام خواهد داد.

البته که شهروندان لبنانی حق دارند به سویه‌ای که به احتمال استفاده از این نوع مهمات قوت می‌بخشد بهای بیشتری بدهند، چرا که در جنگ سی‌وسه‌روزه نیز همین بحث در مورد استفاده اسرائیل از اورانیوم ضعیف شده وجود داشت و همان زمان یک کارشناس فیزیک هسته‌ای به اسم محمد علی قبیسی با آزمایش خاک مناطق بمباران شده و نمونه ادرار افراد حاضر در این مناطق از وجود نمونه‌هایی از اورانیوم در نتایج آزمایش‌هایش خبر داد. ضمن اینکه سابقه استفاده از این نوع مهمات در عراق و افغانستان توسط آمریکایی‌ها به عنوان مهم‌ترین تأمین‌کننده سلاح رژیم صهیونیستی سبب می‌شود هیچ سناریویی دیگر دور از ذهن نباشد. کما اینکه سال گذشته نیز آمریکایی‌ها از احتمال در اختیار گذاشتن گلوله‌های ۱۲۰میلیمتری حاوی اورانیوم ضعیف شده برای به کار گرفتن در تانک‌های آبرامز توسط ارتش اوکراین گفته بودند.

«تمارا برو» استاد دانشگاه لبنان همچنین در روایتش از نگرانی‌ها در این خصوص نوشته: از آنجایی که استفاده از اورانیوم ضعیف شده یا غنی شده می‌تواند آسیب‌های جدی برای انسان ازجمله سرطان، نقص‌های مادرزادی و ناباروری و همچنین آلودگی‌های زیست محیطی برای سال‌های طولانی ایجاد کند بهتر است به دقت و به عنوان یک جنایت جنگی محتمل مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد. این استاد دانشگاه تأکید می‌کند: اگر استفاده از این مهمات ممنوعه تأیید شود باید به شورای امنیت شکایت کرد و از اسرائیل خواست نقشه مناطق و محلاتی را که در آن از مهمات اورانیومی استفاده کرده، بدهد و همچنین سایر فرایندهای حقوقی ازجمله گرفتن غرامت مالی از اسرائیل را در دستور کار قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.