تحولات لبنان و فلسطین

رییس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه ناترازی اقتصادی کشور با ارز سه نرخی فعلی تداوم پیدا می‌کند، گفت: این موضوع باعث تاثیر بر صندوق ها و کسری بودجه نیز می‌شود.

تاجگردون: با ارز سه نرخی ناترازی اقتصادی تداوم می‌یابد

به‌گزارش قدس آنلاین، غلامرضا تاجگردون، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ناترازی اقتصادی کشور با ارز سه نرخی فعلی تداوم پیدا می‌کند، گفت: این موضوع باعث تاثیر بر صندوق ها و کسری بودجه نیز می‌شود، حتی رشد اقتصادی حاصل نمی شود و بر زنجیره های اقتصاد تاثیر گذار خواهد بود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ناترازی های موجود در کشور تصریح کرد: کشور ما دچار چالش جدی در کمبود منابع شده، در حالی که نمی‌توانیم شکاف بین نرخ بازار آزاد و یارانه را حذف کنیم و باید مجلس با تدابیری این شکاف را کاهش دهد،در غیر این صورت بودجه تضعیف می‌شود.

وی گفت: مردم بدانند که هنوز ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی در کشور داریم که داروهای خاص برای افراد خاص با برخی اقلام ضروری با آن تامین می شود.

تاجگردون با بیان اینکه تخصیص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی اشکال دارد و این خط آزاد و غیر آزاد، مردم را آزار می دهد، اظهارداشت: چه تفاوتی بین خدمات در ایران وجود دارد که به برخی ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، برخی ۲۸ هزار تومانی و مابقی آزاد تعلق می گیرد.

کسری ۶ میلیارد دلاری دولت

وی تصریح کرد: سهم دولت در بودجه ۱۲ میلیارد دلار ارز است، در حالی که مصرف ارز یارانه ای کشور(۲۸ هزار تومانی و چهار هزار و ۲۰۰ تومانی) ۱۸ میلیارد دلار است.

این نماینده مجلس افزود: ۶ میلیارد دلار باقی مانده دیگر را بانک مرکزی برای تخصیص ارز کالاها باید از بازار و کسانی که کالا صادر کردند خریداری کند.

وی با اشاره به مابه‌التفاوت ارزهای مختلف در ایران، ضمن طرح این پرسش که مابقی این نرخ باید از کجا بیاید، ابراز کرد: بانک مرکزی باید پول چاپ کند که باعث تاثیر بر بودجه، تورم و انتقاد تولید کننده داخل می شود.

تاجگردون بیان کرد: ما با انبوه بیماران صعب العلاج و مشکل‌دار مواجهیم در عین حال دچار چالش جدی هستیم که عامل آن کمبود منابع است.

وی با بیان اینکه نتیجه جلسات مقداری به سمت اصلاح نرخ ارز می رود گفت: ما یکباره نمی توانیم شکاف بین نرخ ارز بازار و یارانه‌ای را حذف کنیم و فکر می کنم مجلس هم در زمینه اصلاح این نرخ همراهی می کند تا این شکاف کمتر شود.

تاجگردون تاکید کرد: در یک جلسه نمی توانیم این مسائل را حل کنیم؛ اما پیشنهادهایی از نشست با فعالان اقتصادی استان کرمان دریافت کردیم که در جمع همکاران مجلس مطرح خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.