تحولات لبنان و فلسطین

حجت‌الاسلام جعفری با بیان اینکه ادعای انتظارِ فرج بدون ظلم‌ستیزی و حمایت از مظلومان، فریبکاری و جهالت است نه انتظار، گفت: رفتار ما در عصر غیبت، نقش‌مان در عصر ظهور را هم مشخص می‌کند؛ یکی از ارکان اصلی انتظار از حمایت مظلوم است.

حجت‌الاسلام جعفری مطرح کرد: حمایت از مظلوم یکی از ارکان اصلی انتظار

حجت‌الاسلام محمدصابر جعفری، عضو هیأت امنای بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه با اشاره به جایگاه ظلم ستیزی در فرهنگ انتظار، اظهار کرد: هرکس تصویر موعود از منظر ادیان، اسلام و مکتب اهل بیت(ع) را شنیده باشد می‌داند که شاخصه مهم موعود، ظلم ستیزی و تحقق عدالت است.

 وی افزود: وقتی منتظِر واقعی هستیم که در راستای مسیر و اهداف و حتی سبک زندگی منتظَر و مصلح جهانی حرکت کنیم در غیر این صورت انتظار بی معناست امام منتظَر یعنی حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه، موعود الهی ما شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی دارند و منتظران هم باید به سمت آن شاخص‌ها حرکت کنند در غیر  این صورت امامت معنا پیدا نمی‌کند.

این کارشناس و استاد حوزه گریزی به وصیت حضرت علی علیه السلام زد و گفت؛ «کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً، وَلِلْمَظْلُومِ عَوْناً» این وصیت که یار مظلوم باشید و در مقابل ظالم بایستید و با او دشمنی کرده و به مظلوم همراهی کنید به همه انسان‌ها در طول تاریخ تاکید شده است.

 حجت‌الاسلام جعفری افزود: توصیه امیرالمومنین علی علیه‌السلام راهی است که امام زمان عجل الله تعالی فرجه دارند، عالم را پر از عدل و داد کرده و در مقابل ظلم و جور و در موضوعات مختلف که فراگیر شده، می‌ایستد.

 به گفته وی کسی که می‌خواهد و ادعای امام ظلم ستیز دارد، کسی که ادعای امام عدالت گستر دارد مدل و سبک زندگی او بر پایه عدالت خواهی، عدالت گستری و ظلم ستیزی است در غیر صورت همراهی معنا ندارد و نمی‌توان گفت روایات در زمینه ظلم ستیزی  مختص بعد از ظهور است.

عدم سازگاری فطرت با ظلم

وی با بیان اینکه فطرت انسان با ظلم سازگاری ندارد، یادآور شد: برای کمک به مظلوم و مظلومان، تمام انسان ها با فطرت های پاک حتی از اروپا و آمریکا که ظلم به کودکان‌، زنان و... غزه و شرایط را می‌بینند، انسان‌های منصف با فطرت سالم، فریاد کمک به مظلوم و دادخواهی از ظالم را سر دادند.

 کارشناس و استاد حوزه تاکید کرد: کسی که بگوید من منتظرم و در زمینه کمک به مظلوم و ... ادعای بی‌طرفی کند این نه تنها با انتظار و بلکه با امام زمان(عج) هم سنخیت ندارد و نمی‌تواند ادعا کند پیرو امام(عج) بوده و منتظر واقعی امام(عج) است، این به نوعی فریبکاری و جهالت است تا انتظار.

 حجت‌الاسلام جعفری با اشاره به وظایف منتظران،گفت: «فأَبْذُلُ نَفْسِی وَ مَالِی وَ وُلْدِی وَ أَهْلِی وَ جَمِیعَ مَا خَوَّلَنِی رَبِّی بَیْنَ یَدَیْکَ» یعنی من مال جان و هر آنچه خداوند به من داده را در این راه فدا می‌کنم و این طبیعی است که یکی از ارکان اصلی انتظار کمک مالی و حمایت مظلوم است و عدم کمک به مظلوم و در شرایط فعلی عدم حمایت از مردم لبنان و غزه یعنی حقه بازی به نام انتظار.

امتحان مالی شرط انتظار

 وی‌گریزی به یکی از روایات زد و گفت: فردی به امام صادق علیه‌السلام عرضه داشت: ما آماده یاری شما هستیم چرا قیام نمی‌کنید امام(ع) در پاسخ وی پرسیدند: «آیا اگر فردی از شما دچار مشکل مالی باشد افراد با اموال خود او را یاری می‌کنند؟»» فرد گفت: خیر، هر کسی گرفتار کار خود است امام(ع) فرمودند: «کسانی که در مال و در بذل و بخشش مال بخیل باشند در جانفشانی هم بخیل‌تر هستند!» امام با این سوال پاسخ فرد را داد که برای قیام و ظهور ولی خدا قاعده این است که امتحان مال را به خوبی پس بدهد تا به امتحان جان برسد.

تأکید بر کمک به لبنان و غره

وی ضمن تأکید بر کمک به مردم مظلوم لبنان و غزه در مقابل جنایات اسرائیل و آمریکا، اظهار کرد: وقتی فردی در بذل مال دچار مشکل است تعلقات، جهالت و تبلیغات دیگران مانع از دستگیری و حمایت از مظلومان می‌شود.

 وی یادآور شد: به نظر می‌رسد در دوران غیبت و عصر غیبت در خلاء زندگی نمی‌کنیم دوران غیبت نقش ما را در دوران ظهور مشخص می‌کند هر گونه که در عصر غیبت باشیم و رفتار کنیم هنگام ظهور نقش‌آفرینی می کنیم؛ بنا به گفته معصومین(ع) کسی که در دوران غیبت ما منتظِر امر ما بوده و ثابت قدم بر موالات باشد این فرد به وظیفه خود عمل کرده و مانند فردی است که در خیمه امام زمان عجل‌الله تعالی‌فرجه است مانند کسی که همراه پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه بوده و اجر هزار شهید جنگ بدر و اُحد را دارد.

این عضو هیأت امنای بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عجل‌الله‌تعالی فرجه افزود: عصر غیبت منفک از دوران ظهور نیست. شاخصه و جایگاه هر فرد در ظهور مطابق رفتار و اعمال او در دوره غیبت اوست معمولا به گونه‌ای نیست که افراد در دوران غیبت به گونه‌ای باشند و در زمان ظهور تغییر ماهیت دهند بله انسان‌هایی با فطرت سالم که به فطرت خود عمل کرده‌ اما دین و حق به آنها نرسیده است وقتی صدای حق را می‌شنوند با دل و جان آن را می‌پذیرند.

حجت‌الاسلام جعفری در پایان خاطرنشان کرد: لذا در دوران غیبت رفتار و کردار ما باید مطابق با مسیری که در روایات و در سبک زندگی مومنانه‌، سبک زندگی منتظران و سبک زندگی همراه با امام زمان عجل الله تعالی فرجه که ترسیم کرده‌اند، باشد.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.