تحولات منطقه

«عیار تجربه» عنوان اثری است که از سوی موسسه جوانان آستان قدس رضوی منتشر شده و دربردارنده تاملاتی عقلی در روش‌شناسی نتایج علوم تجربی است

«عیار تجربه»؛ کتابی درباره تاملات عقلی در روش‌شناسی نتایج علوم تجربی
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

کتاب «عیار تجربه» تلاشی برای دست یافتن به نگاه عقلانی دقیق، در بررسی ماهیت تجربی و حدود استفاده از آن است، عیار تجربه سفری است که از «ماجرای علم» آغاز می‌شود و در ضمن بررسی ابزارهای مختلف شناخت واقعیت، نظریات جنجالی علوم تجربی مانند بیگ بنگ و تکامل (فرگشت) را مورد تحلیل قرار می‌دهد.

این اثر در 12 فصل، به مباحثی همچون ماجرای علم، ارسطو؛ فلسفه و سامان‌یابی علم، رنسانس،فصل جدایی، اسطوره و تجربه، علم تجربی و حدس، علم تجربه و فلسفه الهی، کشف روابط یا توضیح پدیده‌ها، خروج از مرز تجربه، اصول فراموش شده، نتایج متناقض (پارادوکسیکال)، علم تجربی:کشف واقع یا عملگرایی و حرف های نگفتنی می‎پردازد.

چیستی و قلمرو علم تجربی، راه‌های شناخت؛ اعم از حس ظاهر و مشاهده، حس باطن، عقل، شهود، چیستی تجربه، تدوین منطق، درخت واره علوم، رابطه حدس و تجربه، ارزش حدس، وجود عوالم دیگر، نظریه تکامل و چالش فلسفه الهی، وجود یا عدم روح، خداوند؛ علت فاعلی یا علت مادی، ستارگان و کهکشان‌ها، اصل سادگی و واقعیّت، خورشید مرکزی و اصل سادگی، نهضت ترجمه اول و دوم، ترجمه علوم یا جهت دهی فکری به جامعه علمی و... نیز از دیگر موضوعاتی است که ذیل فصول 12 گانه این کتاب تشریح شده است.

در بخشی از این کتاب با عنوان «چیستی و قلمرو علم تجربی» می‌خوانیم: علم تجربی دانشی است که بر اساس تجربه شکل گرفته است، یعنی این شاخه از علم، تنها زمانی گزاره‌ای را معتبر می‌شمرد که پشتوانه‌ای از تجربه و حس، آن را تایید کند. تجربه، محصول مشاهده و مشاهدات و آزمایش‌های مکرر و پی در پی یا آثار مستقیم آن، از طریق حواس پنج‌گانه است. از این رو علوم تجربی از پدیده‌هایی بحث می‌کند که به چنگ تجربه و مشاهده در می‌آید و می‌توان با آن‌ها یا آثار مستقیمشان از طریق حواس پنچ‌گانه ارتباط برقرار کرد.

شایان ذکر است، اثر حاضر به همت کارگروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی در 260 صفحه نگاشته شده است. علاقمندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه اینترنتی محصولات موسسه جوانان به آدرس

https://bartarinarezu.ir/ مراجعه فرمایند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.