تحولات لبنان و فلسطین

۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۳
کد خبر: 1021729

رئیس کنترل کیفی آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در بررسی‌هایی که داشتیم در داخل کپسول های لاغری که از سوی پلیس به ما ارجاع داده شده بود از مواد مخدر شیشه استفاده شده بود.

برخی داروهای لاغری ماده مخدر شیشه دارند

مریم اخگری در نشست خبری امروز که با موضوع مسمومیت‌های الکلی برگزار شد، گفت: در هفته پیشگیری از مسمومیت هستیم. مسمومیت بیشتر در افرادی که در سنین خاص هستند به ویژه سالمندان و کودکان  اتفاق می‌افتد. مسمومیت عارضه‌ای است که در اثر ورود موادی به بدن ایجاد می‌شود. در مسمومیت حاد سم یا دارو به مقادیر زیاد وارد بدن می شود و مسمومیت شغلی فرد مواجه اندک اندک با مواد دارد و افراد به صورت مزمن دچار مسمومیت می‌شوند.

وی ادامه داد: مسمومیت اتفاقی در کودکان بیشتر اتفاق می‌افتد؛ بنابراین کودکان نباید در مواجهه با مواد شیمیایی و دارو قرار بگیرند. اگر بیماری در منزل وجود دارد هیچ وقت دارو را از ظرف اصلی خود خارج نکنید.  مواد شوینده در ظروف اصلی باشند. پرونده‌های بسیاری به ما ارجاع داده شده است که فردی در خانه دارو مصرف می کرده و شیشه دارو را عوض کردند، کودکان آنها را استفاده کردند و باعث مسمومیت منجر به فوت آنها شده است‌.

وی درباره مسمومیت با گاز منوکسیدکربن گفت: در فصل سرما این مسمومیت بیشتر اتفاق می‌افتد. گاز مونواکسیدکربن کشنده خاموش است. این گاز ممکن است بوی خاصی نداشته باشد اما علائمی مانند سردرد و حالت تهوع می‌تواند از علائم آن باشد.  در زمان استفاده وسایل گرمایشی باید حتماً مراقب های لازم صورت بگیرد.

وی با اشاره به استفاده از بخاری استاندارد، گفت: از قرار دادن لوله بخاری در تشت آب باید خودداری شود. مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن کربن مسمومیت اتفاقی است که گاهی اوقات باعث مسمومیت جمعی در خانواده می شود.

وی با بیان اینکه مسمومیت عمدی به دلیل خودکشی یا دگرکشی اتفاق می‌افتد، گفت: مسمویت غذایی نیز گاهی اتفاق می‌افتد که استفاده از کنسرو نجوشیده از مهمترین مسمومیت‌های غذایی است.  مسمومیت با قارچ سمی نیز از انواع مسمومیت‌های غذایی است و هموطنان باید از قارچ‌های خوراکی بسته بندی شده استفاده کنند.

وی درباره مسمومیت‌های دارویی گفت: شایع ترین مسمومیت‌ها مسمومیت دارویی است و شایع ترین آن مسمومیت با قرص برنج است. در بسیاری از استان‌ها با توجه به کشت برنج هموطنان توجه داشته باشند به هیچ وجه از قرص‌های فسفید آلومینیوم و روی استفاده نکنند و از قرص های کم خطرتر مانند قرص سیر استفاده کنند.

اخگری درباره مسمومیت با دارو و مواد مخدر گفت: هموطنان توجه داشته باشند هر نوع ماده یا دارو که به ما پیشنهاد می شود ممکن است برای ما خطر آفرین و مرگ آور باشند؛ از جمله داروهای روان گردان. از همین رو باید از مصرف این نوع داروها خودداری شود.همزمانی مصرف این مواد و داروها می تواند مسمومیت را برای افراد نیز ایجاد کند.

وی درباره مسمومیت با مشروبات الکلی گفت: در زمانی که کرونا شروع شد به دلیل محدودیت استفاده از الکل اتیلیک از الکل متیلیک استفاده شد. اما در حال حاضر از شیشه‌های مشروب الکلی با مارک‌های جذاب برای مشروبات تقلبی استفاده می‌شود و فرد وقتی به حالت کوری و مرگ می‌رسد به مرکز درمانی مراجعه می‌کند. عوارض مشروبات تقلبی حاوی متانول با فاصله زمانی ۶ تا ۸ ساعت بعد از مصرف در بدن ایجاد می‌شود و فرد دچار دوبینی و تاری دید می‌شود و در نهایت منجر به کوری و مرگ می‌شود. البته مصرف زیاد الکل اتیلیک هم می‌تواند سیروز کبدی و سایر مشکلات و عوارض باشد.

اخگری درباره داروهای لاغری و ضمن توصیه به هموطنان که در استفاده از این داروها دقت کنند، گفت: برخی از داروها به قصد لاغری در اختیار هموطنان قرار می‌گیرد. در بررسی‌هایی که داشتیم در داخل کپسول‌های لاغری که از سوی پلیس به ما ارجاع داده شده بود از مواد مخدر شیشه استفاده شده بود که باعث کاهش وزن افراد می‌شود. این کاهش وزن درست نیست بلکه به دلیل تأثیر دارو بر بدن است. همچنین داروهای افزاینده وزن حاوی مواد و ترکیبات کورتنی هستند که می‌تواند مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند و همچین داروهای ترک اعتیاد نیز حتماً باید تأیید شده باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.