تحولات لبنان و فلسطین

رئیس انجمن علمی مامایی کشور در واکنش به سانحه واژگونی خودروی حامل پرسنل شبکه بهداشت و درمان رامهرمز و فوت سه ماما خواستار توجه بیشتر به وضعیت جامعه مامایی کشور شد.

این آمار شرم‌آور است؛ ۵۶درصد مادران ایرانی فرزند خود را در اتاق عمل به دنیا می‌آورند

ناهید خداکرمی به قدس آنلاین گفت: این نخستین بار نیست که همکاران مان را در تصادفات جاده ای حین انجام وظیفه از دست می دهیم؛ متأسفانه هر سال تعدادی از این عزیزان یا در شبکه بهداشت، حین ده گردشی یا حین مراجعه به محل کار که اغلب در شهرهای کوچک یا روستاها هستند دچار حادثه می شوند.

وی با ابراز تأسف از حادثه به وجود آمده برای سه مامای خدوم و زحمتکش جامعه مامایی به قدس آنلاین می گوید: بر اساس اطلاعات ما، این سه مامای عزیز برای شرکت در کمیته سقط جنین که در راستای قانون جوانی جمعیت با هدف پیشگیری از سقط جنین تشکیل شده بود از رامهرمز به اهواز اعزام شده بودند.

ناهید خداکرمی ادامه می دهد: بارها به مسئولان اعلام کرده ایم که حفظ جان پرسنل، احترام و تکریم و رضایت آنان به ویژه ماماها اصل اول ارائه خدمات صحیح به مردم جامعه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می افزاید: اگر نتوانیم نیروی انسانی خود را حفظ کنیم و آن ها را راضی نگه داریم که با انگیزه و عشق کار کند مسلماً خدمات مطلوبی ارائه نمی دهیم.

عضو هیئت مدیره مجمع انجمن های گروه پزشکی با اشاره به شاخص های بهداشتی کشور می گوید: در حال حاضر به غیر از ماماهایی که در دانشگاه ها یا مراکز آموزشی و تحقیقاتی هستند، ۲۲هزار ماما در شبکه بهداشت و ۲۷هزار ماما در زایشگاه ها مشغول به خدمت هستند.

این گروه مهم ترین خدمات را که ارتباط مستقیم با شاخص های بهداشتی کشور یعنی مرگ و میر مادر و نوزاد دارد ارتقا می بخشند و حفظ جان مادر و نوزاد به دست آن هاست.

رئیس انجمن علمی مامایی کشور با یادآوری نام سه مامای عزیزی که حین مأموریت در تصادف جاده ای روز گذشته جان خود را از دست دادند می گوید: شهناز قنبری، سمیه شا امیری و فاطمه براتی از بهترین ماماهای استان خوزستان بودند که به دلیل خدمت در زایشگاه، سخت ترین شرایط کاری را داشتند.

خداکرمی ضمن قدردانی از توجه ویژه دکتر ظفرقندی، وزیر بهداشت به حوزه بهداشت و درمان بیان می کند: امیدواریم همان گونه که رزیدنت، دانشجو و پرستار مورد توجه وزارت قرار گرفته است، ماماها نیز به اندازه خدماتی که برای سلامت مردم ارائه می دهند مورد تکریم قرار گیرند و استقلال حرفه ای شان حفظ شود و مشکلاتی که در حال حاضر بر سر راه زایمان هست برطرف شود.

در حال حاضر ۵۶درصد مادران ایرانی در اتاق عمل فرزند خود را به دنیا می آورند که این آمار در دنیا شرم آور است. در حقیقت مشکلاتی از این دست در حوزه مامایی به این موضوع برمی گردد که حرفه مامایی در کشور ما به حاشیه رانده شده است.

این در حالی است که برای هر برنامه و پروتکلی ماماها صف نخست هستند. همان گونه که قبلا برای برنامه تنظیم خانواده و کنترل نرخ باروری ماماها کمک کردند اکنون نیز برای اجرای قانون جوانی جمعیت تنها گروهی هستند که قطعا می توانند بازوی اجرایی دقیق این قانون باشند.

عضو هیئت مدیره مجمع انجمن های گروه پزشکی کشور تصریح می کند: تا امروز نظام سلامت آن چنانکه شایسته ماماها است به رضایتمندی این قشر بها نداده و حتی به استقلال حرفه ای آنان خدشه وارد شده است. به همین دلیل تخصص گرایی در حوزه زنان و زایمان بسیار افزایش پیدا کرده است.

دولت چهاردهم وارث دولت های دیگر است بنابراین ما نمی توانیم بگوییم تنها یک دولت مشکل زا بوده بلکه همه دولت ها در ایجاد وضع موجود، چه خوب چه بد مؤثر بوده اند اما امیدواریم همانگونه که توجه به حوزه های مختلف بهداشت و درمان آغاز شده است، توجه ویژه ای نیز به حرفه مامایی شود چراکه آنان مهم ترین برنامه های وزارت بهداشت را از پزشک خانواده گرفته تا اجرای قانون جوانی جمعیت را اجرا می کنند.

خداکرمی تأکید می کند: برای حفظ جان ماماها در مأموریت ها و حفظ حق و حقوق شان در محیط کار باید شرایطی فراهم شود تا این قشر انگیزه بیشتری برای ارائه خدمت بهتر و باکیفیت تر در حرفه ای که سراسر عشق، عاطفه و مهارت است داشته باشند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • موسوی ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۱
    0 0
    حالا چرا شرم آور ؟ زایمان طبیعی اگر به شکل امن با حفظ احترام خانم ها و رفتار درست ماماها انجام می‌شد زن ایرانی اینقدر از زایمان طبیعی نمی‌ترسید