تحولات لبنان و فلسطین

دو جزیره آریانا و زرکوه در زمان حکومت پهلوی و قاجار به شیخ‌نشینان عرب اجاره داده شده  و حالا از دست ایران رفته‌اند و این آمادگی وجود دارد که مجلس و دولت در این باره پیگیری های حقوقی و بین المللی را انجام دهند

«آریانا» و «زرکوه» باید به خاک کشورمان بازگردند / توسعه جزایر و سواحل مکران در دستور کار خانه ملت

ما ایرانی ها آدم های عجیبی هستیم. گه گاهی پیش آمده که موضوعی اعصابمان را به هم ریخته، پس با بد و بیراه گفتن، زمین و زمان را به هم دوخته و با خودمان زمزمه می کنیم که اگر در کشوری غیر ایران بودم شاید الان وضعیتمان متفاوت بود. اما همین من نوعی هنگامی که پای وطن در میان باشد خونمان به جوش آمده و حاضر به چشم پوشی از حتی یک وجب خاک پاک وطن هم نیستیم.

 نمونه ساده اتحادمان در زیر پرچم سه رنگ زیبای جمهوری اسلامی ایران به هنگامه بازهای فوتبال ملی است که همه را مانند یک لشکر متحد کرده و گرد هم جمع می کند. اما این روزها نیز موضوعی پیش آمده که بار دیگر آحاد مردم را نسب به مام وطن حساس کرده است. همراه شدن اتحادیه اروپا با خواب های آشفته و رویاپردازی های خام شیخ نشین های امیرنشین امارات و اراجیف و خزعبل گویی و زیر سئوال بردن حاکمیت کشورمان در مورد سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی چیزی نیست که از چشم ها پنهان مانده و با واکنش های بسیاری در فضای مجازی همراه شده است. این موضوع البته مقامات را هم به تکاپو واداشته داشت. در این راستا طی سه روز اخیر جمعی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در واکنش به توهمات این امیرنشین ۵۳ ساله، بار و بندیل خود را بسته و با سفر به استان‌های جنوبی و در ادامه به جزایر استراتژیک بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در بازدید میدانی ضمن نیازسنجی مردم در این خطه مرزی، ایرانی بودن جزائر مذکور را به رخ متوهمان خارجی کشیدند.

ابراهیم رضایی
ابراهیم رضایی

سه نه، بلکه پنج جزیره ایرانی

در همین راستا سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که جزو هیئت اعزامی خانه ملت به جزایر سه گانه بوده در گفت و گوی اختصاصی با قدس، در مورد جزئیات و اهداف واین اقدام، گفت: در روز سوم آبان ماه اعضای کمیسیون امنیت ملی با همراهی سردار تنگسیری وارد جزیره بوموسی شدند که این حضور در دو بخش زمین و هوایی و با بازدید از بخش های مختلف جزیره صورت گرفت. پس از آن نیز  نمایندگان وارد جزیره تنب بزرگ شدند و در قرارگاه تاکتیکی حضرت قمر بنی هاشم (ع) آخرین وضعیت جزیره و خلیج فارس را مورد رصد و بررسی قرار دادند و فرماندهان این حوزه آخرین وضعیت را برای اعضای کمیسیون تشریح کردند.

ابراهیم رضایی در ادامه اظهار کرد: همزمان پس از این دیدارها جلسه مشترکی با حضور فرمانده نیروی دریایی سپاه و جمعی دیگر از فرماندهان در مرکز فرماندهی و کنترل قرارگاه تاکتیکی (راهکنشی) امام سجاد(ع) در جزیر بوموسی برگزار شد. سردار تنگسیری در جلسه با اعضای کمیسیون امنیت ملی وضعیت حوزه نیروی دریایی ما به ویژه در خلیج فارس تشریح کردند و یک تصویر روشن از وضعیت کنونی منطقه به ویژه در حوزه دریا ارائه کردند؛ تاکید ایشان این بود که ما یک سد دفاعی کامل را در مقابل دشمن تشکیل دادیم و به هرگونه تجاوز دشمن پاسخ قاطع خواهیم داد و توان پاسخ به هرگونه حمله دشمن را داریم. این جزایر جز لاینفک خاک جمهوری اسلامی ایران است و به هیج وجه بر سرتمامیت سرزمینی کشور نه تنها مذاکره نداریم بلکه سخن گفتن از آن باعث توطئه جدید در منطقه خلیج فارس می دانیم.

نماینده مردم دشتستان استان بوشهر در مجلس همچنین با اشاره به آمادگی ایران برای بازپس گیری دو جزیره زیر اشغال امارات در خلیج فارس، گفت: آریانا و زرکوه که در زمان حکومت پهلوی و قاجار به شیخ‌نشینان عرب اجاره داده شده  و حالا از دست ایران رفته‌اند باید بر اساس اسناد و مدارک موجود به خاک کشورمان بازگردند و این آمادگی وجود دارد که مجلس و دولت در این باره پیگیری های حقوقی و بین المللی را انجام دهند چراکه این جزایر متعلق به خاک کشورمان است.

بیانیه های بی ارزش پولکی

وی درباره ادعای مضحک و کودکانه امارات درباره جزایر سه گانه کشورمان ، افزود: تمامی اسناد و مدارک تاریخی در طول هزار سال پیش نشان دهنده مالکیت ایران بر این جزایر سه گانه است و این موضوع نیز در سازمان ملل ثبت شده است، جو سازی ابوظبی درباره جزایر بوموسی، تنب بزرگ و کوچک که توسط برخی از کشورهای اروپایی صورت می گیرد تنها کاربرد رسانه ای و تبلیغاتی دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی توصیه ای به مقامات اماراتی برای ابراز چنین یاو گویی هایی داشت، و توصیه کرد: بهتر است ابوظبی پول های خود را برای گرفتن بیانیه خرج نکند گرفتن چند امضا و تایید کشورهای اروپایی برای منطقه خلج فارس امنیت به همراه نخواهد داشت چراکه این مسئله گریبان گیر آنها و دیگر کشورهای عرب همسو با غرب خواهد شد.

قانونگذاری برای توسعه جزایر و سواحل مکران

رضایی در پاسخ به این پرسش که مجلس شورای اسلامی و دولت برای آبادانی سواحل مکران و این جزایر چه برنامه هایی در دست اقدام دارند، افزود: به زودی کمیته ویژه‌ای در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تشکیل خواهد شد تا به صورت مشخص مسائل مربوط به جزایر سه گانه مورد  بررسی و پیگیری قرار بگیرد و تلاشی که در این زمینه صورت خواهد گرفت فعال شدن این کمیته به سمت مردمی شدن جزایر و حضور مردم در این مکان است .

نماینده مردم دشتستان تصریح کرد: اولویت اصلی ما در کمیسیون امنیت ملی توسعه و آبادانی این جزایر است، وظیفه اصلی مجلس در این زمینه قانون گذاری و نظارت بر این مسئله است اما دولت باید در بخش اجرایی مسائل آبادانی و توسعه را پیگیری و دنبال نماید.تا در آینده نزدیک شاهد توسعه و آبادانی این جزایر سه گانه و ارزشمند کشورمان باشیم. وی در پایان اظهار داشت: روز گذشته جلسه ای با حضور اعضای شورای تأمین استان هرمزگان و اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس برگزار شد که در آن  تقسیم کاری میان طرفین صورت گرفت بصورتیکه مسائل مربوط به جزایر که باید در استان پیگیری شود به مقامات استان و مواردی دیگر در بخش کمیته مربوطه در مجلس پیگیری و اجرایی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.