تحولات لبنان و فلسطین

ازخودگذشتگی، ایثار و فداکاری، پا گذاشتن روی غرور و تکبر خود، تنها به فکر خود نبودن و دیگران را هم به یاد داشتن و... از جمله درس‌های معنوی و عملی است که می‌توان در میدان اردوهای جهادی فراگرفت.

ساعتی با دانش‌آموزان «هم‌قسم»

شاید وقتی اسم و عنوان دانش‌آموز به میان می‌آید، بیشتر افراد یاد کودکان، نوجوانان و جوانانی بیفتند که پشت میزهای کلاس‌های درس در مدارس گوناگون مشغول تحصیل در پایه‌های مختلف از دبستان تا پیش‌دانشگاهی هستند، اما در این میان دانش‌آموزانی هم هستند که پا را  فراتر از محیط  کلاس و درس و مدرسه گذاشته و در کارهایی که بزرگ‌تر از سن و سالشان است حضور می‌یابند. درست مانند دانش‌آموزان دبیرستان پسرانه علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع) واحد شماره ۱۴ وابسته به بنیاد فرهنگی رضوی که با حضور در قرارگاه سازندگی معنوی (با نام مخفف قسم) در این دبیرستان در برخی فعالیت‌های اجتماعی خارج از مدرسه مانند اردوهای جهادی، راه‌اندازی موکب خدمت‌رسانی به زائران پیاده دهه پایانی ماه صفر، توزیع بسته‌های غذایی میان محرومان، جمع‌آوری کمک برای مردم مظلوم غزه و لبنان و... شرکت کرده و به خدمت‌رسانی به اقشار مختلف جامعه می‌پردازند. به همین بهانه در ادامه، بخش‌هایی از گفت‌وگوی خبرنگار روزنامه قدس با برخی از این دانش‌آموزان را می‌خوانید.

ساعتی با دانش‌آموزان «هم‌قسم»

آشنایی با گروه «قسم»

محمدحسام شمشیر، هفده‌ساله، دانش‌آموز پایه یازدهم این دبیرستان است. او درباره گروه «قسم» می‌گوید: دبیرستان پسرانه علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع) دارای تشکل‌های دانش‌آموزی مختلف مانند بسیج، شورای معارف، شورای دانش‌آموزی و... بوده و این تشکل‌ها برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مختلف مرتبط با دانش‌آموزان مانند طرح‌های فرهنگی، دانش‌آموزی، اردوهای جهادی، برگزاری مراسم مربوط به مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی و... را برعهده دارند. ضمن اینکه مدیران و مسئولان این مدرسه هم با تعامل و همفکری با این گروه، از برنامه‌ریزی و اجرای این‌گونه طرح‌ها حمایت می‌کنند. در همین راستا با حضور منتخبان دانش‌آموزان این مدرسه، قرارگاه سازندگی معنوی با نام مخفف «قَسم» در این دبیرستان از چند سال پیش تشکیل شده و ما به همراه سایردانش‌آموزان این مدرسه که با این قرارگاه همکاری داوطلبانه دارند، به دنبال این هستیم با حضور در فعالیت‌های اجتماعی خارج از وظایف دانش‌آموزی معمول یعنی خارج از محیط درس، مدرسه، کلاس و... حقیقت توحید به معنای واقعی کلمه را در سطح جامعه اسلامی و در حد توان و تلاش خود گسترش دهیم.

وی ادامه می‌دهد: در این راستا و با توجه به منویات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در کتاب گرانسنگ «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» و براساس آموزه‌های اسلامی، گسترش حقیقت توحید باید به نفی طبقات اجتماعی منجر شده و ما تلاش داریم این مفهوم و هدف از بستر ارائه خدمات اجتماعی رایگان و به نفع اقشار کم‌برخوردار و محرومان و مستضعفان انجام شود.

این دانش‌آموز پایه یازدهم می‌افزاید: در همین راستا از سال‌های پیش تاکنون دانش‌آموزان و اعضای گروه قسم در اجرا و همکاری با طرح‌های مختلفی حضور داشته‌اند، از ساخت مسکن برای محرومان در روستا تا ساخت مسجد و موکب پذیرایی در دهه آخر صفر و توزیع بسته‌های غذایی برای اقشار کم‌برخوردار و محروم حاشیه شهر مشهد. در کنار این اقدامات، طرح‌هایی برای بچه‌های همسن و سال خودمان داشته‌ایم که شامل کمک‌های آموزشی به عنوان همیار معلم و ترویج سنت حسنه مباحثه علمی میان دانش‌اموزان بوده است. برگزاری «اردوهای استقامت» ویژه دانش‌آموزان بسیجی پایه دهم به منظر بالا بردن مهارت‌های رزمی و دفاعی، جمع‌آوری کمک‌های نقدی دانش‌آموزان و عموم مردم داوطلب و علاقه‌مند برای کمک به جبهه مقاومت و مردم مظلوم غزه و لبنان با همکاری گروه شهید القدس و... ازجمله طرح‌های مختلف گروه قسم در زمینه فعالیت‌های اجتماعی مختلف از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون است.

ساعتی با دانش‌آموزان «هم‌قسم»

اردوی جهادی، تلفیقی از سختی، لذت و تربیت است

امیرمهدی  پورمحمد، شانزده‌ساله، دانش‌آموز پایه یازدهم این دبیرستان، یکی دیگر از اعضای این گروه است. وی تاکنون در برخی از اردوهای جهادی این گروه حاضر بوده و دراین زمینه می‌گوید: به نظر من اردوهای جهادی که برای اقشار مختلف و ازجمله دانش‌آموزان برگزار می‌شود، علاوه بر اینکه یک نعمت و فرصت به شمار ‌می‌آید، تلفیقی از «سختی، لذت و تربیت» است. سخت از این نظر که بالاخره ما با امکانات گاه اندک، همیار گروه‌هایی هستیم که کارهای سختی را انجام می‌دهند که ممکن است در شرایط عادی یک دانش‌آموز آن‌ها را تجربه نکند و از طرفی هم وقت آزاد کمتری برایمان می‌ماند، اما همین سختی فیزیکی و پا گذاشتن بر خواسته‌های نفس و به‌اصطلاح شکستن نفس و پا گذاشتن بر منیت و نفسانیت خود، بسیار سازنده بوده و نقش تربیتی خوبی برای دانش‌آموزان دارد.

او بیان می‌کند: اما دیدن نتیجه تلاش خود و سایر اعضای گروه که با نیت رضایت پروردگار و خشنودی امام رضا(ع) انجام می‌شود بسیار لذت‌بخش و شیرین است و خستگی کار را از تن بیرون می‌کند.

من یک آشپز جهادی هستم

عرفان یزدانی‌پور، دانش‌آموز شانزده‌ساله در پایه یازدهم این دبیرستان، یکی دیگر از اعضای گروه قسم است که به جمع ما می‌پیوندد. او نیز تا به‌حال تجربه حضور در اردوهای جهادی این گروه را داشته و بیان می‌کند: اردوهای جهادی برای من و سایر دانش‌آموزان یک تجربه شیرین و به یاد ماندنی و یک فرصت خودسازی است. اینکه بتوانیم به هموطنان خود خدمت کنیم و در رفع مشکلات آنان در حد توان بکوشیم و سهیم باشیم، یک نعمت و توفیق بزرگ محسوب می‌شود. ما در اردوهای جهادی درس‌ها و مباحثی را یاد می‌گیریم که شاید تنها با نشستن پشت میزهای کلاس درس در مدرسه نشود به‌درستی آن‌ها را آموخت.

ازخودگذشتگی، ایثار و فداکاری، پا گذاشتن روی غرور و تکبر خود، تنها به فکر خود نبودن و دیگران را هم به یاد داشتن و... از جمله درس‌های معنوی و عملی است که می‌توان در میدان اردوهای جهادی فراگرفت. به نظر من سخت‌ترین کار در اردوهای جهادی که فراگرفته‌ام، حفظ روحیه جهادی و خودسازی است، یعنی در عین حالی که مشغول کار جهادی هستیم از جهاد با نفس هم نباید غافل شویم و باید بکوشیم این روحیه جهادی را هم در خود تقویت کنیم. مثلاً من در منزل خودمان اصلاً اهل غذا درست کردن، سفره پهن کردن و بسیاری از کارهای دیگر نیستم اما به برکت این اردوهای جهادی تبدیل به یک آشپز جهادی شده‌ام و برای دوستانم در اردوهای جهادی با عشق و علاقه و بدون هیچ‌گونه چشمداشتی غذاهایی مانند آبگوشت، ماکارونی، خورشت قیمه، قورمه‌سبزی، برنج و... درست می‌کنم و از این کار هم لذت می‌برم و حس خوشایند کمک به دیگران را کاملاً از این کار احساس می‌کنم.

خادمی خارج از حرم مطهر امام رضا(ع) در اردوهای جهادی

امیرعلی مقدم ۱۷ سال سن دارد. او نیز در پایه یازدهم این دبیرستان مشغول تحصیل بوده و از اعضای گروه قسم است. وی اظهار می‌کند: به نظر من اردوهای جهادی یکی از مصادیق بارز تبلور فرهنگ ایرانی و اسلامی در کمک به همنوعان و افراد محروم و نیازمند جامعه است. ما دانش‌آموزان مدرسه معارف امام رضا(ع) که توفیق حضور و درس خواندن در تشکیلات منتسب به امام هشتم(ع) را داریم باید بیش از دیگر دانش‌آموزان در ترویج سنت و سیره حضرت رضا(ع) بکوشیم. حضور در اردوهای جهادی، یکی از مصادیق ترویج رأفت و مهربانی امام رئوف حضرت رضا(ع) در کمک به محرومان و غافل نبودن از مشکلات آنان است. به نظر من حضور در این اردوهای جهادی که به اسم تشکیلات وابسته به دستگاه امام رضا(ع) انجام می‌شود، یک نوع خدمت و خادمی برای ساحت مقدس امام رضا(ع) در خارج از حرم مطهر رضوی است.

او اضافه می‌کند: شکر نعمت ازجمله دستورات و تأکیدات اسلامی است و حضور در اردوهای جهادی به نوعی تشکر و سپاسگزاری از محضر پروردگار متعال و ساحت مقدس امام هشتم(ع) است که به ما فرصت دادند به اسم مبارک امام رضا(ع) و در راستای رأفت و مهربانی ایشان بتوانیم خدمتی هرچند کوچک به عاشقان و محبان آن امام همام انجام دهیم. فرصت و لذت حضور در اردوهای جهادی و کمک به کاهش و نفی طبقات اجتماعی در سطح جامعه از جمله اهداف مهمی است که همه دانش‌آموزان می‌توانند در اردوهای جهادی آن را تجربه کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.