تحولات لبنان و فلسطین

درحالی‌که کارزار اعتراض به تحریم شورای اجرایی اتحادیه اروپا علیه شرکت‌های هواپیمایی کشورمان در روزهای اخیر توسط فعالان این صنعت آغازشده، حالا معاون حقوقی رئیس‌جمهور می‌گوید دولت علیه این اقدام اروپا در محاکم بین‌المللی اقامه دعوا خواهد کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفت‌وگو با قدس: دولت علیه تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا اقامه دعوا می‌کند

پس‌ازآنکه اتحادیه اروپا اخیراً تحریم‌های جدیدی علیه صنعت هوانوردی ایران اعمال کرده و شرکت ایران ایر را با شدیدترین تحریم‌ها به بهانه واهی نقش آن‌ها در ارسال تسلیحات و موشک برای روسیه و آنچه گروه‌ها و نهادهای مسلحی هستند که صلح و امنیت در خاورمیانه و دریای سرخ را تضعیف می‌کنند نامیده شده هدف قرار داد، کارزاری با عنوان اعتراض به تحریم هواپیمایی ایران از سوی فعالان و متخصصان هوانوردی کشورمان راه‌اندازی شده است.

این تحریم‌ها و اجرای فوری آن سبب شد تا شمار زیادی از پروازهای خطوط هواپیمایی ایران به مقاصد مختلف در اروپا لغو  و متوقف‌شده و ده‌ها هزار نفر از مردم سرگردان و با هزینه‌های سنگین جایگزینی پروازهای خود با خطور خارجی یا پروازهای غیرمستقیم مواجه شوند.

در بخشی از این کارزار خطاب به وزیر امور خارجه کشورمان آمده است: ما امضاکنندگان این کارزار از وزارت امور خارجه درخواست داریم تا با پیگیری حقوقی لازم، به‌منظور استیفای حقوق مردم اقدام نمایید و فشار لازم بر سندیکای اروپایی اعمال گردد تا در خصوص تحریم‌های انجام‌شده تجدیدنظر نمایند.

در همین رابطه فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار ما این اقدام اتحادیه اروپا را نقض آشکار حقوق عامه مردم ایران و اقدامی غیرقابل‌قبول و ظالمانه  در حمایت از رژیم صهیونیستی خواند و گفت که دولت در مشورت با کارشناسان و شرکت‌های هواپیمایی راهکارهای کاستن از مشکلات مردم و تعیین شرکت‌های هوایی جایگزین را بررسی خواهد کرد.

مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور هم در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با تأکید بر اینکه این اقدام اتحادیه اروپا و اعمال تحریم علیه هواپیمایی تجاری ایران از جهات مختلف نقض حقوق بشر، حقوق عامه مردم ایران و بسیاری از کنوانسیون‌های بین‌المللی و مقررات سازمان ایکائو است، اظهار داشت: ما حتماً مقابل آن خواهیم ایستاد.

وی بابیان اینکه در جلسه‌ای با دعوت کارشناسان و اساتید حقوق تجارت و بین‌الملل و مسئولین دستگاه‌های ذی‌ربط ازجمله وزیر راه و شهرسازی، معاون حقوقی وزارت امور خارجه و مدیران شرکت‌های هواپیمایی ابعاد حقوقی این موضوع را بررسی و در مورد راهکارهای مقابله با این اقدام مشورت و هم‌فکری انجام دادیم، گفت: ما با استفاده از ظرفیت مجامع بین‌المللی و ابزارهایی که حقوق بین‌الملل در اختیار ما می‌گذارد، علیه این مصوبه اتحادیه اروپا و تحریم هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در محاکم بین‌المللی اقامه دعوا خواهیم کرد و حقوق تضییع‌شده مردم ایران را تا احقاق کامل پیگیری می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.