تحولات لبنان و فلسطین

حدود دو ماه از نوید خرید نخستین تاکسی‌های برقی در اصفهان می‌گذرد اما به گفته برخی از رانندگان تاکسی و کارشناسان هنوز سازوکار مشخصی برای نحوه فعالیت خودروهای عمومی جدید در این کلانشهر وجود ندارد.

احتمال برق‌گرفتگی مسافران از نرخ کرایه تاکسی‌های برقی

حدود دو ماه از نوید خرید نخستین تاکسی‌های برقی در اصفهان می‌گذرد اما به گفته برخی از رانندگان تاکسی و کارشناسان هنوز سازوکار مشخصی برای نحوه فعالیت خودروهای عمومی جدید در این کلانشهر وجود ندارد و پرسش‌های زیادی درباره آن مطرح است. علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان شهریور امسال از امضای قرارداد خرید ۵۰ تاکسی برقی برای اصفهان خبر داد.محمد پرورش، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اصفهان نیز به ایرنا گفت: این تاکسی‌ها از مدل «کی‌ام‌سی‌جی۷» کرمان خودرو هستند که با حمایت شورای اسلامی و شهردار اصفهان به قیمت حدود ۱۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال (معادل یک میلیارد و ۳۲۵ میلیون تومان) خریداری خواهند شد.
در حالی که شرایط خرید این خودروهای برقی توسط مدیران شهری اصفهان اعلام شده اما نگاهی به وضعیت موجود نشان می‌دهد هنوز مسائل و چالش‌های زیادی درباره راه‌اندازی تاکسی برقی در اصفهان مطرح است که باید آن‌ها را در نظر گرفت.
کرایه نامعلوم
یکی از مسائل مهم و مطرح درباره تاکسی برقی، قیمت خرید و تعرفه‌های کرایه آن است؛ نرخ هر کورس کرایه تاکسی در شهر اصفهان در زمان حاضر ۵۸ هزار ریال است که با احتساب سه کورس، یک شهروند اصفهانی باید ۱۷۴ هزار ریال کرایه پرداخت کند.
شواهد موجود حاکی از آن است با فعالیت تاکسی‌های برقی، نرخ کرایه برای این ناوگان حمل و نقل جدید شهری افزایش خواهد یافت.
از طرفی با توجه به افزایش قیمت خودرو در سال‌های اخیر در کشور، رانندگان تاکسی در اصفهان تأکید دارند توانایی مالی آن‌ها در حال حاضر برای خرید خودروهایی نظیر سمند کافی نیست چه برسد به خودرو برقی که چند برابر آن‌ها قیمت دارد.
هزینه‌های تاکسی برقی
برخی از رانندگان تاکسی در اصفهان می‌گویند نمی‌توانند پیش‌بینی کنند در آینده با خرید تاکسی برقی آیا چرخ زندگی‌ آن‌ها به‌ اضافه اقساط ماهیانه خرید این خودرو جدید می‌چرخد و از پس هزینه‌های این خودرو برقی که با محدودیت ایستگاه‌ شارژ نیز مواجه است برمی‌آیند. مصطفی کشکولی یکی از رانندگان تاکسی در اصفهان اظهار کرد: تنها چیزی که من را نسبت به نام‌نویسی خرید این خودرو نگران می‌کند این است که با خرید این خودرو گرانقیمت شاید نتوانم به درآمد لازم در ماه برسم و تعداد کمی از شهروندان بخواهند برای استفاده از این خودرو هزینه کنند.
این راننده‌ تاکسی بیان کرد: تا زمانی که شهروندان بتوانند مسیری را با کرایه ۵هزار تومانی اتوبوس بروند حاضر به پرداخت ۱۵ هزار تومانی کورس تاکسی نیستند و از طرفی تا زمانی که مسیری را با ۱۵ هزار تومان بتوانند طی کنند ممکن است حاضر به پرداخت کرایه بیشتر از آن مثلاً ۳۰ هزار تومان با تاکسی برقی نباشند، در واقع این قیمت‌ها توجیه اقتصادی چندانی برای شهروندان ندارد. وی اضافه کرد: این آینده نامعلوم موجب شده رانندگان با ریسک جایگزینی تاکسی فرسوده خود به‌ جای خودرو برقی مواجه باشند.
ضرورت ایجاد امکانات
اصفهان پس از تهران دومین شهری است که برای خرید تاکسی برقی اقدام کرد و به گفته شهردار اصفهان، طبق آخرین آمار دست‌کم ۷۰ نفر در اصفهان به ‌صورت شخصی خودرو برقی خریداری کردند که باید به آن‌ها نیز خدمات لازم ارائه شود که با خریداری ۵۰ دستگاه تاکسی برقی نیز توسعه ایستگاه‌های شارژ در شهر ضروری است.
قاسم‌زاده با بیان اینکه جانمایی ایستگاه‌های شارژ تاکسی‌ برقی در اصفهان انجام شده و به‌ راحتی و با سرعت می‌توانیم آن‌ها را ایجاد کنیم، گفت: نخستین ایستگاه شارژ خودروهای برقی به ‌زودی در اصفهان افتتاح خواهد شد. وی با اشاره به اهمیت ارائه خدمات پشتیبانی در بخش قطعات خودروهای برقی، افزود: از کارخانه طرف قرارداد (کرمان خودرو) قول گرفتیم پشتیبانی قطعات تاکسی‌های جدید را بر عهده بگیرد.
همچنین به گفته مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان تعداد ۱۰ نقطه برای ایستگاه شارژ خودرو در اصفهان جانمایی شده و طبق هدف‌گذاری صورت گرفته امید است تا سه ماه آینده افتتاح شود.
فعالیت آزمایشی 
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: شهرداری اصفهان اقدام به خرید و تجهیز امکانات مورد نیاز ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در شهر کرده است اما به ‌محض وارد شدن این خودروها ارائه خدمات به آن‌ها گسترش پیدا می‌کند. ابوالفضل قربانی درباره نرخ‌گذاری و محل فعالیت تاکسی‌های برقی در اصفهان اظهار کرد: فعالیت تاکسی‌های برقی در اصفهان به ‌صورت گردشی نخواهد بود اما در تلاش هستیم به‌ منظور کاهش آلودگی هوا از این خودروها برای محدوده مرکزی شهر استفاده شود.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: ۵۰ تاکسی برقی، تعداد قابل‌ توجهی برای اصفهان نیست اما به ‌عنوان یک آزمایش مصمم به اجرای آن هستیم.
به گفته کارشناسان شهری و رانندگان تاکسی در اصفهان، استفاده از تاکسی‌ برقی در تهران با چالش‌های فراوانی مواجه شده که هنوز بسیاری از آن حل نشده یا در حال پیگیری است؛ مقرون به صرفه نبودن نرخ کرایه، مسیر تاکسی، اقساط خودرو، مراحل دریافت تسهیلات، خرید قطعات و پشتیبانی و در نهایت مقرون به صرفه نبودن قیمت خودرو در مقایسه با کیفیت آن از جمله این مسائل است که باید برای راه‌اندازی تاکسی برقی در اصفهان در نظر گرفته شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.