در بودجه ۱۴۰۴، طرح اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی به جای خودروها بهعنوان رویکردی جدید و عادلانه برای مدیریت مصرف سوخت و حفاظت از ثروت ملی مورد توجه قرار گرفته است. این طرح با هدف ایجاد عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی در جامعه پیشنهاد شده است، تا همه شهروندان، چه دارای خودرو باشند و چه نباشند، بتوانند از این منبع ملی بهرهمند شوند. این تغییر اساسی، نه تنها مردم را به مصرف بهینه و استفاده بیشتر از حملونقل عمومی ترغیب میکند، بلکه امکان فروش سهمیه مازاد توسط افراد و کسب درآمد از طریق سامانههای رسمی را نیز فراهم میسازد. با اجرای این رویکرد جدید، کشور میتواند با کاهش وابستگی به واردات بنزین، از هزینههای ارزی بکاهد و با حفظ منابع انرژی، در مسیر توسعه پایدار گام بردارد.
در همین راستا گفتگویی با رضا صدیقی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، انجام شد تا نظرات و دیدگاههای ایشان درباره این طرح و تأثیرات آن بر عدالت اجتماعی و مدیریت مصرف سوخت در کشور را بشنویم. صدیقی در این گفتگو، به اهمیت تخصیص عادلانه منابع ملی و نقش طرح سهمیهبندی بنزین بر اساس کد ملی در کاهش نابرابریها اشاره کرد و تأکید داشت که این تغییر، نه تنها موجب مدیریت بهتر مصرف انرژی میشود، بلکه میتواند به کاهش فاصله طبقاتی و حمایت از اقشار کمدرآمد کمک کند. وی همچنین بر ضرورت همفکری و همکاری میان دولت و مجلس برای اجرای موفقیتآمیز این طرح در بودجه ۱۴۰۴ تأکید کرد.
صدیقی میگوید: طرح اختصاص سهمیه بنزین بر اساس کد ملی به جای خودروها، بهعنوان یک رویکرد جدید در مدیریت منابع انرژی و عدالت اجتماعی، میتواند تأثیرات گستردهای در سطح ملی داشته باشد. در این طرح، سهمیه بنزین به هر فرد ایرانی، و نه به خودرویی که آن شخص دارد، اختصاص مییابد. این روش به شکلی طراحی شده است که تمامی شهروندان، چه مالک خودرو باشند و چه نباشند، از حق دسترسی به منابع ملی بهرهمند شوند. با این شیوه، همه مردم در بهرهبرداری از ثروت ملی مشارکت خواهند داشت و دیگر تفاوتی بین کسانی که چندین خودرو دارند و آنهایی که خودرو ندارند، وجود نخواهد داشت.
نماینده مردم شریف تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از سوی دیگر، اجرای این طرح میتواند به کاهش اختلاف طبقاتی در جامعه کمک کند. در ساختار فعلی، افرادی که چندین خودرو دارند، به نوعی از یارانه بیشتری بهرهمند میشوند، چرا که سهمیه بنزین بیشتری در اختیار دارند. در این شرایط، افراد کمدرآمد و آنهایی که خودرویی ندارند، بهطور غیرمستقیم هزینه مصرف سوخت این افراد را تأمین میکنند. اما با تغییر سیستم سهمیهبندی به کد ملی، همه افراد بهطور مساوی از سهمیه بنزین برخوردار میشوند و کسانی که به مصرف بیشتر نیاز دارند، باید هزینه واقعی آن را بپردازند. این مسئله، علاوه بر ایجاد تعادل در مصرف، به کاهش تفاوتهای طبقاتی کمک کرده و حس عدالت اجتماعی را در جامعه تقویت میکند.
صدیقی خاطرنشان میکند: همچنین، یکی از مهمترین اهداف این طرح، حل مشکل ناترازی مصرف بنزین در کشور است. در حال حاضر، به دلیل رشد فزاینده مصرف بنزین و عدم تطابق تولید داخلی با تقاضای موجود، کشور مجبور به واردات بنزین شده است. این واردات با هزینه ارزی بالایی همراه است و فشار زیادی بر منابع ملی وارد میکند. دکتر پزشکیان در مصاحبههای اخیر خود اشاره کردهاند که کشور مجبور به پرداخت مبلغ قابلتوجهی به ازای هر لیتر بنزین وارداتی است، و این هزینه از منابع ارزی کشور کسر میشود. این موضوع به نوعی به اتلاف ثروت ملی منجر میشود، چرا که منابعی که میتوانند برای توسعه زیرساختها و خدمات عمومی مورد استفاده قرار گیرند، صرف تأمین نیازهای سوختی میشوند. اما با اجرای این طرح و تشویق مردم به کاهش مصرف، میتوان میزان واردات بنزین را کاهش داده و از هدررفت منابع ارزی جلوگیری کرد.
وی ادامه میدهد: این طرح همچنین به مردم این امکان را میدهد تا نقش فعالی در مدیریت مصرف سوخت ایفا کنند. وقتی سهمیه بنزین به کد ملی افراد اختصاص یابد، مردم انگیزه بیشتری برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی خواهند داشت. این امر باعث کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و همچنین افزایش کیفیت زندگی در شهرها خواهد شد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان میکند: با توجه به اهمیت این طرح، امید است که دولت و مجلس شورای اسلامی بهطور جدی به آن بپردازند و آن را در بودجه سال ۱۴۰۴ مدنظر قرار دهند.
وی ادامه میدهد: به عنوان نماینده مردم، تلاش میکنم تا طرح تخصیص سهمیه بنزین به کد ملی در بودجه ۱۴۰۴ مطرح شود و به مرحله اجرا برسد؛ زیرا باور دارم این گام میتواند به عدالت اجتماعی و مدیریت بهتر منابع سوختی کشور کمک کند.
با توجه به میزان تولید بنزین و جمعیت کشور، امکان تخصیص روزانه یک لیتر بنزین به هر فرد وجود دارد. صدیقی در پاسخ به این پرسش که آیا این تخصیص میتواند به کاهش اختلاف طبقاتی کمک کند، گفت: اجرای این طرح، با همکاری دولت و نهادهای مربوطه، نهتنها به مدیریت بهتر مصرف سوخت و جلوگیری از اتلاف منابع ملی میانجامد، بلکه به تقویت حس عدالت اجتماعی و مشارکت عمومی نیز کمک میکند. با این روش، همه شهروندان بهطور برابر از منابع ملی سهم میبرند، و کسانی که نیاز به مصرف بیشتر دارند، هزینه واقعی آن را پرداخت میکنند. این رویکرد علاوه بر بهبود اقتصادی و اجتماعی، فرصتی فراهم میکند تا مردم نقش مؤثری در مدیریت منابع ایفا کنند و از منافع آن در سطح فردی و جمعی بهرهمند شوند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: اجرای این طرح به عنوان یک سیاست استراتژیک، نهتنها مصرف بیرویه سوخت را کنترل میکند، بلکه فرصتی برای مدیریت بهتر منابع و تقویت زیرساختهای اجتماعی و اقتصادی فراهم میآورد. به این ترتیب، مردم میتوانند با مشارکت فعال در این طرح ملی، نقشی مؤثر در پیشرفت کشور ایفا کنند.
صدیقی در پایان افزود: به طور خلاصه؛ با اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی در بودجه ۱۴۰۴، فرصتی فراهم میشود تا همه شهروندان در حفظ ثروت ملی و مدیریت بهینه مصرف سوخت مشارکت کنند؛ گامی به سوی عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی.
نظر شما