تحولات منطقه

بررسی اطلاعات پرواز فرودگاه‌های بین‌المللی سراسر کشور در آخرین روز آبان نشان می‌دهد که روزانه ۷۳ پرواز خروجی از مبدا ایران انجام می‌شود که کشورهای اتحادیه اروپا سهمی در آن ندارند.

روزانه چه تعداد پرواز خارجی از ایران انجام می‌شود؟
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به‌گزارش قدس آنلاین، پس از تحریم اخیر سه شرکت هواپیمایی مهم ایران توسط اتحادیه اروپا و همچنین تنش‌های ایجادشده در منطقه، انجام سفر به سایر کشورها از جمله کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین تعداد پروازهای خروجی کشور تحت تأثیر قرار گرفته است. همچنین این روزها مسافران بارها شاهد لغو پروازهای خروجی از سوی ایرلاین‌های خارجی بودند.

حال سوال اینجاست که وضعیت پروازهای خروجی کشور درحال حاضر به چه شکل است و همچنین این شرایط جه تأثیری بر وضعیت مسافران ایرانی خواهد داشت؟

علت تحریم‌های اتحادیه اروپا چه بود؟

در یک‌ماه گذشته بود که اخباری مبنی بر تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه هفت فرد و هفت سازمان ایرانی منتشر شده بود. در فهرست جدید تحریم‌ها نام سه شرکت هواپیمایی ایرانی شامل ایران‌ایر، ماهان‌ایر و شرکت هواپیمایی ساها، به چشم می‌خورد.

در بیانیه اتحادیه اروپا به این موضوع اشاره شده که این سه شرکت هواپیمایی اقدام به منتقل کردن موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به روسیه کرده‌اند. اتحادیه اروپا این کار را اقدامی هدفمند در جهت بازدارندگی از سیاست‌ها و اقدامات خاص ایران دانسته و اعلام کرده اتحادیه اروپا قصد ندارد به صورت کلی ترافیک هوایی و ارتباطات مردمی بین ایران و اتحادیه را مختل کند.

مقامات تهران و مسکو بارها این ادعاها را بی‌اساس دانستند و حتی ایران همواره اعلام کرده که از راهکارهای سیاسی برای پایان بخشیدن به اختلافات روسیه و اوکراین حمایت می‌کند.

همچنین در حال حاضر تمامی پروازهای مستقیم ایران‌ایر به مقصد لندن لغو شده است و حتی خدمه پرواز مستقر در لندن نیز با پرواز خارجی به ایران بازمی‌گردند.

البته با وجود این تحریم‌ها، بازهم پروازهای ایران‌ایر به لندن تا به امروز انجام می‌شد. اما حالا هیچ پروازی توسط ایران‌ایر به اروپا انجام نمی‌شود.

اطلاعات پروازهای خروجی ایران از فرودگاهای سراسر کشور

بررسی اطلاعات پروازهای خروجی از کشور حاکی از آن است که در آخربن روز آبان در مجموع ۷۳ پرواز  برون‌مرزی از فرودگاه‌های سراسر کشور انچام شده که پرترددترین مقاصد متعلق به استانبول، نجف و دبی است.

بیشترین پرواز خروجی انجام شده طی یک‌روز گذشته متعلق به فرودگاه امام خمینی با ۵۰ پرواز خروجی است و بعد از آن فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد با انجام ۶ پرواز خروجی و فرودگاه شهید دستغیب شیراز با چهار پرواز خروجی، در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند.

 همچنین فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان و فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز هم سه پرواز خروجی صورت گرفته است. سایر پروازها هم از فرودگاه‎‌های بندرعباس، اهواز، کیش و قشم از زمین بلند  شدند.

در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی ۳۰ آبان‌ماه سال جاری، ۱۴ پرواز به مقصد استانبول، ۱۰ پرواز به مقصد دبی و ۶ پرواز به مقصد نجف انجام شده که بیشترین تعداد پرواز خروجی از این فرودگاه را تشکیل می‌دهند. بغداد با چهار پرواز، ایروان و مسقط با انجام سه پرواز، شارجه، جده و تفلیس با انجام دو  پرواز در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

همچنین امروز به مقاصد آنکارا، دوحه، کابل، تاشکند هم یک پرواز انجام شده است.

البته بعد از فرودگاه امام خمینی، بیشترین تعداد پرواز خروجی متعلق به فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد است که ۶ پرواز خروجی از این فرودگاه انجام شده است. در این فرودگاه‌ هم پرترددترین مقصد متعلق به نجف با دو پرواز است و به سایر مقاصد نظیر کویت، شارجه، دبی و بغداد هم یک پرواز انجام شده است.

همچنین چهار پرواز هم به مقاصد شارجه، دبی و مسقط هم از فرودگاه شهید دستغیب شیراز از زمین بلند شدند.

در فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان هم سه پرواز  خروجی به شهرهای استانبول، جده و نجف انجام شده است. علاوه براین در فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز، سه پرواز به مقاصد استانبول و نجف از زمین بلند شده‌اند. همچنین از جزیره کیش هم سه پرواز انجام شده که دو پرواز متغلق به دبی و یک پرواز هم متعلق به بغداد است.

در روز ۳۰ آبان‌ماه همچنین دو پرواز خروجی به مقصد دبی از فرودگاه بندرعباس، از فرودگاه اهواز یک پرواز و از فرودگاه قشم هم یک پرواز به این مقصد انجام شده است. البته این اطلاعات مربوط به روز ۳۰ آبان‌ماه سال ۱۴۰۳ است و  تعداد پروازها در روزهای آتی با توجه به عوامل مختلف متغیر است.

چالش‌های مسافران به دلیل کاهش تعداد پروازها

بعد از اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سه شرکت هواپیمایی ایران و همچنین به دلیل تنش‌های ایجادشده در منطقه، چالش‌های زیادی برای مسافرانی که قصد انجام سفرهای خارجی دارند، ایجاد شده است.

یکی از این چالش‌ها افزایش قیمت بلیط هواپیماست. چراکه چندی پیش مسافران مقاصد اروپایی به راحتی و با هزینه مناسب می‌توانستند به کشورهای اتحادیه اروپا و حتی سایر کشورها سفر کنند؛ اما حالا با افزایش هزینه‌ها شرایط تغییر کرده است.

در چنین شرایطی مسافران مجبور به استفاده از پروازهای غیرمستقیم هستند که وقت و هزینه بیشتری را به دنبال دارد. به طور مثال بررسی سایت‌های فروش بلیط نشان می‌دهد که قیمت بلیط پروازهای تهران۰لندن در مواردی تا ۸۰ میلیون تومان هم می‌رسد. قیمت بلیط پروازهای تهران- پاریس هم در وضعیتی مشابه قرار دارد و در مواردی با قیمت‌هایی بیش از  ۸۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

این شرایط علاوه براین که بر قیمت بلیط در مقاصد کشورهای اروپایی تأثیرگذار بوده بلکه باعث شده تقاضا برای سفر به کشورهایی نظیر ترکیه و امارات برای انجام پروازهای غیرمستقیم افزایش یابد در نتیجه احتمال افزایش قیمت بلیظ در این مقاصد هم وجود دارد.

همچنین این شرایط باعث شده تا مسافران انتخاب‌های محدودتری داشته باشند و نتوانند در زمان مورد نظر خود و با هزینه کمتر سفر کنند. البته این شرایط می‌تواند میزان سفرهای گرشگری، تجاری و غیره را کاهش دهد و سفر خارجی را حتی درمقاصد نزدیک به امری لوکس تبدیل می‌کند.

بنابراین دولت باید تلاش کند تا این شرایط را با افزایش تعداد پروازهای خروجی، کنترل قیمت بلیط ایرلاین‌های داخلی و غیره کنترل کند تا مسافران بتوانند با هزینه مناسب‎تر و انتخاب‌های بهتر سفر کنند.

منبع: تجارت‌نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.