علیرضا کاظمی در مراسم روز دانشجو که در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد گفت: دانشجو باید در شرایطی که قرار گرفته با شور، شعور و شجاعتی که دارد پای حرکتهای انقلابی، جهادی، دلسوزانه و عدالت خواهانه و ظلم ستیزانه باشد.
وی با بیان اینکه مهمترین دغدغه یک دانشجو باید عدالت خواهی، ظلم ستیزی و استکبار ستیزی در صحنههای ملی و بین المللی باشد افزود: دانشجو به دلیل شرایط متفاوتی که با همه اقشار جامعه دارد، در همه ابعاد از توانمندیهای علمی و روحیاتی متفاوت برخوردار است، بنابراین باید نگاه مسئولانه نسبت به مسائل اساسی و ملی کشور داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانشجو در کنار نگاه بینالمللی و ظلم ستیزانه، نسبت به رخدادها و اتفاقاتی که در نظام جمهوری اسلامی میافتد باید نخستین کنشگر اجتماعی باشد ادامه داد: گاهی مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و بحران طبیعی مسئله نخست کشور است، دانشجو باید در خط مقدم مسئله باشد؛ گاهی اوقات باعث میشویم که نگاه دانشجو از نگاه متعالی و بلند تنزل پیدا کند و به یک محیط کوچک و به یک خواسته کوچک تبدیل شود.
کاظمی با بیان اینکه یادمان باشد قرار است ما معلمان تراز سند تحول بنیادین باشیم گفت: باید رعایت شئون یک معلم را بیاموزیم. حفاظت از شئون معلمی از بزرگترین وظایف ماست. بخش مهمی از تربیت به شخصیت معلمی ما برمیگردد، نه به دانش معلمی، دانش معلمی به جای خود مهم است، بنابر این مراقب خود، دوستانمان و فضای معلمی که در آن قرار داریم، باشیم.
وی با بیان اینکه این دانشگاه با دانشگاههای دیگر تفاوت دارد افزود: معلم مومن، متعهد، انقلابی، پرتلاش، عالم و دانشمند میتواند آیندهساز کشور باشد. با تمام وجود برای حل مشکلات دانشگاه فرهنگیان و ارتقای کیفیت تلاش خواهم کرد. مسائلی که امروز مطرح شد بخشی توسط رئیس دانشگاه فرهنگیان و بخشی را من کمک می کنم تا حل شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دو برنامه آنی و فوری در دستور کار رئیس جمهور است گفت: یکی از شعارهای مهم ایشان این بود که اولویت آموزش و بهداشت با رویکرد عدالت بخشی و توسعه عدالت باشد. با نگاه توسعه عدالت، دو برنامه طراحی کردیم، برنامه با مسئولیت استانداران ابلاغ شده که توسعه عدالت آموزشی مبتنی بر محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی است. تمام مسائل فضاهای آموزشی را در اختیار استانداران قرار دادهایم و نقشه راه دقیقی طراحی کردیم که بتوانیم این مسئله را در یک فرایند زمانی کوتاه مدت حل کنیم از جمله مدارس کانکسی و سنگی تا شهریور ۱۴۰۴ ؛ بقیه را نیز در یک برنامه زمان بندی با رویکرد کاملا مردمی و جهادی جلو میبریم.
کاظمی با بیان اینکه چارچوب اولیه توسعه عدالت آموزشی مبتنی بر کیفیت بخشی به مدارس دولتی را در دو مقطع ابتدایی دوره دوم و متوسطه اول آماده کردهایم گفت: رویکرد آن تحول در نظام یاددهی و یادگیری است که در حال آماده شدن است و ابلاغ میشود. نقشه راه دقیقی برای حرکت چهار ساله آموزش و پرورش برنامه ریزی کردیم. مهمترین چالش آموزش و پرورش در تحقق سند تحول بنیادین، برنامه درسی است. برنامه درسی که امروز با آن مواجهیم اشکالاتی از جمله حافظه محوری، دانشی، معلم محوری، کلاس محوری، غیر خلاق بودن دارد که نمی توانیم با آن استعدادهای دانش آموزان را شکوفا کنیم، بنابراین درحال تغییر آن هستیم.
وی با بیان اینکه در مورد دانشگاه فرهنگیان هم باید این اتفاق بیفتد یعنی ما دانشجو را با تمام ابعادش بررسی کنیم و به او نمره دهیم و ارزیابی کنیم افزود: تمام فعالیتهای دانشگاه در برنامه درسی دانشگاه گنجانده شود تا شاهد یک دانشگاه پویا، خلاق، پرتحرک و بانشاط داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه گفته شده دانشگاه نمیتواند فعالیت سیاسی انجام دهد ادامه داد: مگر میشود دانشگاه و دانشجو باشد و فعالیت سیاسی نباشد؟ اصلا معنا ندارد. تمام تشکلهای رسمی قانونی میتوانند فعالیت کنند، تابلو داشته باشند، همفکری کنند، کرسیهای آزاد اندیشی برگزار و کرسیهای نظریه پردازی بگذارند چرا که فعالیت های سیاسی همینهاست.
کاظمی با بیان اینکه هرجایی چارچوب اجرایی دارد گفت: مملکت، خانواده، جامعه، مسجد و مدرسه چارچوب دارد و در چارچوب باید فعالیت انجام شود. نمیشود که در دانشگاه فرهنگیان فعالیتهای سیاسی خاصی را انجام داد.
وی در خصوص مشروط شدن دانشجویان و مسایل انضباطی که پیشتر عنوان شده بود افزود: گفته شده جانب مدارا با دانشجویان رعایت شود. در خصوص کسورات دانشجو معلمان و موضوع بیعدالتی در کسورات، تمام جوانب بررسی و تلاش می شود کسورات عادلانه انجام شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در سه بخش دارای مشکل است گفت: وجود اشکال در امکانات دلیل روشنی دارد؛ وقتی مسیر جذب معلم یک دفعهای به دانشگاه فرهنگیان بدون زیرساختها و امکانات سرازیر شود، محدودیتهایی ایجاد میشود اما با صبر و تلاش دست اندرکاران موفقیتها حاصل می شود.
کاظمی با بیان اینکه مشکل دوم در استادان دانشگاه فرهنگیان است اظهارکرد: تلاش میکنیم که وضعیت موجود را حفظ کنیم و سالانه براساس شاخصها آن ها را ارتقا دهیم. بخش دیگر مشکلات در حوزههای جذب دانشجوست که اصلاح میکنیم. بخش مهم دیگر ناظر به برنامه درسی و محتواست که آن هم بررسی می شود.
نظر شما