تحولات منطقه

مدیرعامل انتشارات به نشر گفت: این انتشارات از سال ۱۳۹۶، محصولات سوغات فرهنگی زائر، برگرفته از معماری و المان‌های حرم مطهر رضوی را تولید کرده است که شمارگان آن‌ها در فروشگاه‌های انتشارات به نشربه بیش از ۷۰ هزار قلم می‌رسد.

تولید ۷۰  هزار سوغات فرهنگی زائر برگرفته از معماری حرم مطهر رضوی
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

مسعود فرزانه افزود: در سال‌های اخیر، هجوم کالاهای وارداتی و گاهی مصادیق و نفوذ فرهنگی آن‌ها، سبب ایجاد نگرانی و دغدغه شده است؛ ازاین‌رو بنا بر تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تولید و استفاده از کالای داخلی، انتشارات به نشر تولید نوشت‌افزار را سال ۱۳۹۳ آغاز و این مأموریت با تاکید ویژه بر سوغات فرهنگی زائر و نوشت‌افزار ایرانی‌اسلامی، به‌طورجدی پیگیری شد.
وی اظهار کرد: باهدف افزایش گستره فرهنگ و هنر رضوی با رنگ‌وبوی امام رضا(ع) در زندگی مردم و تحقق اقتصاد مقاومتی،  انتشارات به نشر در اولین اقدام، کارگروهی از متخصصان  حوزه محصولات فرهنگی را تشکیل داد تا سوغات خریداری شده توسط زائران امام هشتم(ع) را با مطالعات میدانی، شناسایی و رصد کند. لذا نتایج به‌دست‌آمده در ۸ دسته موضوعی شامل کتاب آرایه‌های محیطی، لوازم کاربردی، سرگرمی، وسایل عبادی، محتوای دیجیتال، پوشاک و موضوعات شنیداری و دیداری دسته‌بندی شد ونشان می‌داد که  توجه و خرید توسط گروه سنی ۲۱ تا ۳۰ سال و ۴۱ تا ۶۰ سال بوده است.

رویکرد آستان قدس در حمایت از تولیدات ملی 

فرزانه تصریح کرد: باتوجه‌به رویکرد آستان قدس رضوی و شرکت به نشر در عرضه محصولات سوغات فرهنگی زائر، به‌منظور حمایت از تولید ملی، فعالیت‌های این مجموعه در دودسته به محصولات تولیدکنندگان داخلی مختلف و محصولاتی که توسط مؤسسات آستان قدس رضوی تولید و طراحی شده، تقسیم شد.  
وی اضافه کرد: در تهیه و توزیع محصولات سوغات زائر رضوی از تولیدکنندگان مختلف، همیشه سعی بر آن بوده است که همواره هم از نظر کیفی و هم از نظر بصری محصولات جذابیت ویژه‌ای برای زائران امام رضا(ع) در گروه‌های سنی مختلف داشته باشند.

حمایت از ۶۰۰ تولیدکننده سوغات فرهنگی زائر 

 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر زنجیره تأمین کالاهای فرهنگی از طریق ۶۰۰ تولیدکننده داخلی صورت می‌گیرد و محصولاتشان خریداری و در فروشگاه‌های حریم حرم مطهر رضوی عرضه می‌شود، افزود: در حوزه تولیدات داخلی نیز تلاش بر این بوده است تا در مسیری گام برداریم و محصولاتی را عرضه کنیم که بیانگر فرهنگ ایرانی و سبک و سیره رضوی باشد.

کسب نشان فیروزه در عرضه سوغات زائر

مدیرعامل انتشارات به نشر با تاکید بر اینکه تولیدات سوغات فرهنگی زائر به نشر به دلیل کیفیت بالای محصول، نشان فیروزه را کسب کرده است، خاطرنشان کرد: در تولید محصولات سوغات فرهنگی زایر همواره سعی بر این بوده است که محصولاتی متناسب با ذائقه مخاطب و الهام‌گرفته از المان‌های داخلی حرم مطهر باشد.  
در این دسته نیز تاکنون قریب به ۱۰۰ نوع محصول با برند گلدسته و رضوی در طرح مختلف تولید شده که می‌توان از قاب فرش و کاشی متبرک در ابعاد مختلف قاب فرش با تمثال آهو و تابلوهای برگرفته از نقش حرم مطهر، سجاده با طرح‌های اسلیمی به‌عنوان شاخص‌ترین آنها نام برد که شمارگان عرضه شده آن در سال ۱۴۰۲ از مرز ۷۰ هزار قلم عبور کرد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.