بهگزارش قدس آنلاین، برای نخستین بار در سال ۵۴ بود که برقی شدن قطار تهران- مشهد مطرح شد و قرار بود ژاپنیها این کار را برای ایران انجام دهند؛ اما پروژه مسکوت ماند تا اینکه دوباره و در سال ۸۵ و در دولت نهم بود که مجددا برقی سازی این قطار بر روی میز مدیران قرار گرفت. در آن دوره مطالعات مربوط بهاین پروژه توسط شرکت مشاوره مترا و سیسترا فرانسه با هدف کاهش زمان سفر انجام شد؛ اما این طرح در همان زمان درحد مطالعه ماند و جلو نرفت.
اما در سال ۹۰ و طی مراسمی، کلنگ قطار برقی تهران- مشهد در ایستگاه فریمان با اعتباری بیش از ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بهزمین زده شد. قرار بود قرارگاه خاتم الاوصیا طی مدت ۳ سال این قطار را برقی کند تا سرعت این قطار به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد تا ضمن اینکه این مسیر ۶ ساعت کاهش یابد، حدود ۴۴۴ میلیون لیتر سوخت هم صرفهجویی و از میزان آلودگی هم کاسته شود و اساسا یکی از ضرورتهای برقی شدن این قطار این است که چون مسیر مشهد-تهران یکی از مسیرهای پرتردد هم بهلحاظ هوایی و هم ریلی است، بنابراین برقی کردن آن مقرونبهصرفهتر است.
ولی همانگونه که شاهد هستید باوجود اینکه قرار بود فاز نخست پروژه دو سال بعد و در سال ۹۲ اجرایی شود و ظرفیت جابجایی مسافر را به ۲۰ میلیون نفر در سال برساند و فاز دوم آن هم ۴ سال پس از فاز اول بهاجرا برسد تا ظرفیت جابجایی ۱۱ میلیون بار و ۵۰ میلیون مسافر در سال را محقق کند؛ اما بازهم وعدهها در سال ۹۲ محقق نشدند و در انتهای همان سال تازه از انعقاد قرارداد فاینانس برقی کردن محور تهران-مشهد و نه اجرای آن خبر دادند و گفتند که پروژه مذکور بهعنوان اولویت راهآهن و اجرای آن بهروش EPCF در دستور کار قرار گرفته است که در سال ۹۳ شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه خواهیم بود و مبلغ اجرای قرارداد هم از ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به ۵ هزار و۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است!
پس از گذشت ۴ سال از مراسم کلنگزنی قاسم ساکتی، مجری طرح برقیسازی خط تهران-مشهد در بهمن ماه ۱۳۹۳ در اظهار نظر و وعدهای جدید اعلام کرد که قرارداد احداث این خط منعقد و مجوزهای آن گرفته شده است و با دریافت اعتبار فاز نخست فاینانس پروژه، مراحل اجرایی احداث قطار برقی تهران-مشهد آغاز میشود.
طبق گفته وی قرار بود این پروژه در فروردین ۹۴ شروع و طی ۴۲ ماه بهبهرهبرداری برسد؛ اما فروردین ۹۴ هم گذشت و خبری از اجرایی شدن طرح نشد. تا اینکه معاون وزیر راه و شهرسازی در سال ۹۷ اعلام کرد که این پروژه همچنان در انتظار ضمانتنامههای بانکهای چینی است!
برقی سازی قطار در اولویت ما نیست!
۱۸ سال گذشت تا اینکه اردیبهشت ماه سال جاری مدیرعامل وقت راه آهن ایران آب پاکی را روی دست مردم ریخت و اعلام کرد که«ما در ایران از ۲۰ سال قبل با چین قرارداد برقیسازی تهران-مشهد را داشتیم که این کار را انجام ندادند و این قرارداد ۲۰ سال همینطور باقی ماند تا جایی که میزان پیشرفت این پروژه صفر درصد است و درحال حاضر هم در اولویت ما نیست؛ اما سریعالسیر کردن این خط با توجه بهتاکیدات رهبری، رئیس جمهور و وزیر راه در دستور کار جدی قراردارد». هرچند که پروژه سریعالسیر کردن قطار تهران- مشهد هم همچون برقی کردن آن سالهاست مطرح است و هنوز هم در حد همان حرف مانده است.
با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت پزشکیان اعلام شده که برقی شدن پروژه تهران-مشهد در نقطه آغاز راه است و برای اجرایی شدن آن ۱.۳ میلیارد دلار اعتبار لازم است!
اخیرا در جلسهای که در ساختمان استانداری خراسان رضوی با حضور مدیرعامل راهآهن ایران برگزار شد؛ تازه و پس از گذشته ۲۰ سال قرار شد کمیتهای برای این موضوع شکل گیرد تا با توجه بهمقدمات عملیات اجرایی و تامین مالیهای از قبل پیشبینی شده پروژه را عملیاتی کرد.
حال باید دید که دولت چهاردهم چه میزان در تحقق این پروژه ملی که بسیار بر ضرورت اجرای آن تاکید شده همت دارد و آیا میتواند طلسم حدودا ۲۰ ساله این پروژه را بشکند و ضمن فراهم کردن زمینه برای اشتغالزایی بسیاری از بیکاران، هم ظرفیت حملونقل درحوزه بار و مسافری را افزایش دهد و هم از میزان آلوگی هوا بکاهد یا اینکه دولت چهاردهم هم همچون دولتهای گذشته تنها بهبیان وعدهای بسنده کرده و پروژه را برای رئیس دولت بعدی بهمیراث میگذارد.
نظر شما