به گزارش قدس خراسان، «تخفیف ویژه»؛ اگر شما هم از آن دسته افراد عاشق خرید باشید، حتماً با دیدن یا شنیدن این واژه ذوقزده میشوید. بازار تخفیفهای ویژه، این روزها با توجه به مناسبتهای مختلفی مثل روز مادر، شب چله و نسخه فرنگیمآب «جمعه سیاه» به شدت داغ است و طرفداران زیادی دارد. همین استقبال از تخفیفات ویژه، دلیل بررسی در بازار پوشاک و تخفیف فروشگاههای سطح شهر و فروشگاههای مجازی شد.
تخفیف مجازی برای جذب مشتری
گشت و گذارم در بازار مانتوفروشان خیابان ایثار مشهد، مرا به مغازهای میکشاند که به مناسبت شب چله و روز مادر تمام اجناسش را از ۱۰ تا ۵۰ درصد تخفیف زده است. قیمت هر مانتو در این مغازه بسته به مدل آن از ۵۰۰ هزار تومان شروع میشود و تا ۶ میلیون تومان میرسد! فروشنده تعداد انگشتشماری مانتو را به عنوان کارهای تخفیفدار معرفی میکند که اصطلاحاً تکسایز و شامل تخفیف ۱۰ درصدی هستند و خبری از تخفیف ۵۰ درصدی برای همه اجناس نیست. مانتوهای مجلسی و باکیفیتتر که قیمت بالاتری هم دارند، اصلاً شامل تخفیف نمیشوند.
مانتوفروشی دیگری که اتفاقاً خیلی وقت است به دلیل تغییر شغل برچسب حراج به اجناسش زده، تخفیف بیشتری به مناسبت روز مادر به مشتریها میدهد. آنچه در مورد این مغازه خاص محسوب میشود، میزان تخفیف و مدلهای مانتو است که با یک نگاه هم معلوم میشود گرانقیمت هستند. در این مغازه که اتفاقاً شلوغ هم هست، یک مانتو ۳ میلیون تومانی با سه بار اعمال تخفیف به مبلغ یکمیلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش میرسد و طبق گفتههای مغازهدار پارچه این مانتو بسیار باکیفیت و مرغوب است.
بررسی بیشتر نشان داد آنچه فروشنده از آن به عنوان پارچه مرغوب اسم برده، در واقع پارچه دیگری است که بسیار شبیه به پارچه اصلی بوده و تشخیص آن بدون تخصص کافی بسیار مشکل است و همین مدل مانتو با پارچه مشابه به فاصله چند مغازه دورتر، بدون تخفیف یکمیلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته میشد و ظاهراً تخفیف به دلیل تغییر شغل و روز مادر، تنها بهانه مغازهدار برای جلب مشتری است.
تخفیفهای فروشگاه بعدی که شلوار جین میفروشد، به نظر واقعیتر است. فروشنده این مغازه که اتفاقاً دل پردردی هم دارد، داستان دیگری از علت تخفیفهای مناسبتی را بازگو میکند.
این مغازهدار رکود بازار را علت تخفیفهای صوری برخی فروشگاهها میداند و در این زمینه میگوید: وقتی مشتری توان خرید نداشته باشد، نخستین چیزی که در آن صرفهجویی میکند، پوشاک است. در سالهای اخیر وضعیت معیشتی و کاهش قدرت خرید مشتری موجب شده کمر مغازهدارها خم شود و به همین دلیل از ترفند تخفیف استفاده میکنند.
او ادامه میدهد: با اینکه قیمت اجناسم را پایین زدهام و سود ناچیزی برای هر کدام در نظر گرفتهام، چون مشتری ندارم، مجبور شدهام به بهانه تخفیف، خریدار را به مغازه بکشانم. هرچند بعضی مشتریها برای همین قیمتهای پایین هم چانه میزنند و تخفیف بیشتری میخواهند.
تخفیفهای واقعی برای اقلام کوچک
بررسیهایم در بازار شال و روسری، شومیز و لباسهای راحتی نشان میدهد این دسته از پوشاک به این دلیل که در اصطلاح اقلام کوچک به شمار میروند و خرید آنها برای مشتری راحتتر و کمهزینهتر است، کمتر در برنامه تخفیفهای مناسبتی فروشگاهها به کار برده میشوند؛ اما با وجود این، تخفیف در این اجناس در مقایسه با مانتو، شلوار و پالتو واقعیتر است و مشتری هم رغبت بیشتری به خرید این اقلام دارد حتی با اینکه گاهی قیمت یک روسری با نخ ابریشم به یکمیلیون تومان یا بیشتر و قیمت یک ست لباس راحتی یا شومیز زنانه تا یکمیلیون و ۵۰۰ هزار تومان میرسد.
فروش با قیمتها و تخفیفهای گمراهکننده
وضعیت تخفیف فروشگاههای اینترنتی سؤالبرانگیزتر است. با یک جستوجوی ساده در فضای مجازی با انبوهی از تبلیغات پوشاک روبهرو میشوم که اتفاقاً تخفیفهای بسیار قابل توجهی هم دارند.
وجه اشتراک تمام این فروشگاههای مجازی تخفیفهای اغلب ۵۰درصدی یا بالاتر است که روی اجناس اعمال شدهاند؛ اما با وجود این، باز هم قیمت آنها بسیار بالاست و اگر حوصله گشتن در مراکز خرید را داشته باشید، مشابه آن را با قیمت پایینتر پیدا خواهید کرد.
در این میان فروشگاههای معتبر هم با بالا بردن قیمت پوشاک تولیدی خود از جمله مانتو، پالتو، شال، روسری یا لباسهای راحتی به بیشتر از دو برابر قیمت اصلی، در واقع با تخفیفهای درصد بالا، خریدار را گمراه میکنند.
برای مثال قیمت یک پالتو چرم در یک فروشگاه معتبر اینترنتی با تخفیف ۵۰ درصدی، ۵میلیون تومان ثبت شده در حالی که همین پالتو چند روز پیش در همین فروشگاه بدون تخفیف ۲ میلیون تومان فروخته میشد.
البته درباره فروشگاههای اینترنتی، مشکل فقط تخفیفهای صوری نیست و مشخصات کالا، سایزبندی و کیفیت کالا هم شبههدار است و زمانی که اقدام به ثبت سفارش میکنید، تازه مشخص میشود لباس مورد نظر شما یا سایزبندی ندارد و موجود نیست و پارچه بیکیفیتی برای دوخت آن به کار برده شده یا وقتی کالای مورد نظر به دست شما میرسد، متوجه ایرادهای فیزیکی آن خواهید شد و مشکل کار آنجاست که چنین اجناسی امکان مرجوع کردن را هم ندارند.
گشت و گذارم در بازار مانتوفروشان خیابان ایثار مشهد، مرا به مغازهای میکشاند که به مناسبت شب چله و روز مادر تمام اجناسش را از ۱۰ تا ۵۰ درصد تخفیف زده است. قیمت هر مانتو در این مغازه بسته به مدل آن از ۵۰۰ هزار تومان شروع میشود و تا ۶ میلیون تومان میرسد! فروشنده تعداد انگشتشماری مانتو را به عنوان کارهای تخفیفدار معرفی میکند که اصطلاحاً تکسایز و شامل تخفیف ۱۰ درصدی هستند و خبری از تخفیف ۵۰ درصدی برای همه اجناس نیست. مانتوهای مجلسی و باکیفیتتر که قیمت بالاتری هم دارند، اصلاً شامل تخفیف نمیشوند.
مانتوفروشی دیگری که اتفاقاً خیلی وقت است به دلیل تغییر شغل برچسب حراج به اجناسش زده، تخفیف بیشتری به مناسبت روز مادر به مشتریها میدهد. آنچه در مورد این مغازه خاص محسوب میشود، میزان تخفیف و مدلهای مانتو است که با یک نگاه هم معلوم میشود گرانقیمت هستند. در این مغازه که اتفاقاً شلوغ هم هست، یک مانتو ۳ میلیون تومانی با سه بار اعمال تخفیف به مبلغ یکمیلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش میرسد و طبق گفتههای مغازهدار پارچه این مانتو بسیار باکیفیت و مرغوب است.
بررسی بیشتر نشان داد آنچه فروشنده از آن به عنوان پارچه مرغوب اسم برده، در واقع پارچه دیگری است که بسیار شبیه به پارچه اصلی بوده و تشخیص آن بدون تخصص کافی بسیار مشکل است و همین مدل مانتو با پارچه مشابه به فاصله چند مغازه دورتر، بدون تخفیف یکمیلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته میشد و ظاهراً تخفیف به دلیل تغییر شغل و روز مادر، تنها بهانه مغازهدار برای جلب مشتری است.
تخفیفهای فروشگاه بعدی که شلوار جین میفروشد، به نظر واقعیتر است. فروشنده این مغازه که اتفاقاً دل پردردی هم دارد، داستان دیگری از علت تخفیفهای مناسبتی را بازگو میکند.
این مغازهدار رکود بازار را علت تخفیفهای صوری برخی فروشگاهها میداند و در این زمینه میگوید: وقتی مشتری توان خرید نداشته باشد، نخستین چیزی که در آن صرفهجویی میکند، پوشاک است. در سالهای اخیر وضعیت معیشتی و کاهش قدرت خرید مشتری موجب شده کمر مغازهدارها خم شود و به همین دلیل از ترفند تخفیف استفاده میکنند.
او ادامه میدهد: با اینکه قیمت اجناسم را پایین زدهام و سود ناچیزی برای هر کدام در نظر گرفتهام، چون مشتری ندارم، مجبور شدهام به بهانه تخفیف، خریدار را به مغازه بکشانم. هرچند بعضی مشتریها برای همین قیمتهای پایین هم چانه میزنند و تخفیف بیشتری میخواهند.
تخفیفهای واقعی برای اقلام کوچک
بررسیهایم در بازار شال و روسری، شومیز و لباسهای راحتی نشان میدهد این دسته از پوشاک به این دلیل که در اصطلاح اقلام کوچک به شمار میروند و خرید آنها برای مشتری راحتتر و کمهزینهتر است، کمتر در برنامه تخفیفهای مناسبتی فروشگاهها به کار برده میشوند؛ اما با وجود این، تخفیف در این اجناس در مقایسه با مانتو، شلوار و پالتو واقعیتر است و مشتری هم رغبت بیشتری به خرید این اقلام دارد حتی با اینکه گاهی قیمت یک روسری با نخ ابریشم به یکمیلیون تومان یا بیشتر و قیمت یک ست لباس راحتی یا شومیز زنانه تا یکمیلیون و ۵۰۰ هزار تومان میرسد.
فروش با قیمتها و تخفیفهای گمراهکننده
وضعیت تخفیف فروشگاههای اینترنتی سؤالبرانگیزتر است. با یک جستوجوی ساده در فضای مجازی با انبوهی از تبلیغات پوشاک روبهرو میشوم که اتفاقاً تخفیفهای بسیار قابل توجهی هم دارند.
وجه اشتراک تمام این فروشگاههای مجازی تخفیفهای اغلب ۵۰درصدی یا بالاتر است که روی اجناس اعمال شدهاند؛ اما با وجود این، باز هم قیمت آنها بسیار بالاست و اگر حوصله گشتن در مراکز خرید را داشته باشید، مشابه آن را با قیمت پایینتر پیدا خواهید کرد.
در این میان فروشگاههای معتبر هم با بالا بردن قیمت پوشاک تولیدی خود از جمله مانتو، پالتو، شال، روسری یا لباسهای راحتی به بیشتر از دو برابر قیمت اصلی، در واقع با تخفیفهای درصد بالا، خریدار را گمراه میکنند.
برای مثال قیمت یک پالتو چرم در یک فروشگاه معتبر اینترنتی با تخفیف ۵۰ درصدی، ۵میلیون تومان ثبت شده در حالی که همین پالتو چند روز پیش در همین فروشگاه بدون تخفیف ۲ میلیون تومان فروخته میشد.
البته درباره فروشگاههای اینترنتی، مشکل فقط تخفیفهای صوری نیست و مشخصات کالا، سایزبندی و کیفیت کالا هم شبههدار است و زمانی که اقدام به ثبت سفارش میکنید، تازه مشخص میشود لباس مورد نظر شما یا سایزبندی ندارد و موجود نیست و پارچه بیکیفیتی برای دوخت آن به کار برده شده یا وقتی کالای مورد نظر به دست شما میرسد، متوجه ایرادهای فیزیکی آن خواهید شد و مشکل کار آنجاست که چنین اجناسی امکان مرجوع کردن را هم ندارند.
نکته اصلی در موضوع تخفیفهای مناسبتی این است که تعداد زیاد واحدهای تولیدی و فروشگاهها، نظارت بر این فضا را مشکل کرده؛ اما آنچه موجب ادامهدار شدن روند استفاده از تخفیفهای غیرواقعی توسط فروشندگان شده، طمع خریداران است که با وجود اطلاعرسانی گسترده در مورد این قبیل تخفیفها، باز هم به سبب استفاده از تخفیف، اقدام به خرید کالاهایی با چند برابر قیمت اصلی میکنند.
نظر شما