تحولات منطقه

نماینده مردم آذربایجان شرقی مجلس: اختصاص سهمیه روزانه یک لیتر بنزین به نفر می‌تواند کمکی به لحاظ اقتصادی به اقشار ضعیف بکند. کاهش تک سرنشینی و ترافیک در کنار افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز از نتایج طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر است.

کنترل مصرف و کاهش تک‌سرنشینی و ترافیک، با اختصاص روزانه یک لیتر بنزین به نفر
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

ناترازی در این روزها واژه غریبی برای مردم نیست. شاید عامه مردم با این اصطلاح  اقتصادی آشنایی نداشته باشند، اما در عمل این پدیده را در زندگی روزمره‌شان درک می‌کنند. وقتی قطعی‌های مکرر برق دارند، در واقع با تبعات ناترازی دست و پنجه نرم می‌کنند.

ناترازی در بخش‌های مختلف اعم از برق، گاز، بنزین و... در کشور وجود دارد. ناترازی بنزین به حدی بالاست که مجبور به واردات بنزین می‌شویم و سالانه مبالغ کلانی برای این امر اختصاص پیدا می‌کند. کارشناسان بر این عقیده‌اند که هزینه واردات بنزین که بخش زیادی از آن قاچاق می شود و یا در مصارف بی رویه هدر می رود، بر دوش عامه مردم است.

به زعم بسیاری، ادامه شرایط فعلی در حوزه بنزین امکان‌پذیر نیست و دولت باید راهکاری اساسی برای حل این مشکلات پیدا کند. مرکز پژوهش‌های مجلس اختصاص سهمیه بنزین به نفر را مطرح کرده است. بسیاری بر این عقیده‌اند که اجرای این طرح تنها راهکار پیش روی دولت برای حل مشکل ناترازی است. در ادامه نظرات فرامرز شاهسواری، نماینده چاراویماق و هشترود از استان آذربایجان شرقی در مجلس را در خصوص مزیت‌های طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر می‌خوانید.

شاهسواری ضمن تأیید این موضوع که اختصاص مبالغ کلان و چند میلیارد یورویی برای واردات بنزین که همه ساله صورت می‌گیرد، از جیب مردم است و باید راهکاری برای حل و فصل مشکلات حوزه بنزین و ناترازی موجود پیدا کنیم، تصریح کرد: از بودجه پیشنهادی دولت که به مجلس آورده شد، می‌شد فهمید که دولت به دنبال گران کردن بنزین است. اما اگر قرار باشد این اقدام صورت بگیرد، ما به التفاوت حاصل از افزایش قیمت بنزین باید به دست مردم برسد.

وی ادامه داد: تصور بنده این است که عواید حاصل از گران کردن قیمت بنزین به دست مردم نخواهد رسید، به همین دلیل با این طرح موافقت ندارم. افزایش قیمت بنزین تنها در صورتی باید اجرایی شود که عواید حاصل از آن به دست مردم برسد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: یکی از بهترین راهکارها برای حل مشکلات حوزه بنزین و ناترازی موجود این است که به اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر بپردازیم. اجرای این طرح نیازمند یک سری زیرساخت‌هاست که دولت باید آن‌ها را ایجاد کند.

شاهسواری گفت: عواید حاصل از اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر نیز باید به دست مردم برسد. در این طور طرح‌ها باید دقت داشته باشیم که میزان پرداختی به مردم متناسب با تورم همه ساله افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر که مرکز پژوهش‌های مجلس پس از بررسی‌های کارشناسی پیشنهاد داده است، می‌تواند کمک‌کننده باشد. این طرح به عدالت نزدیک‌تر است و به ما در توزیع عادلانه یارانه بنزین کمک می‌کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که سهمیه بنزین را به خودرو اختصاص می‌دهیم، کسانی که تمکن مالی بیشتری دارند، از یارانه بالاتری هم بهره می­برند. در عوض، اقشار ضعیف که اصلاً خودرو ندارند، از یارانه بنزین بی‌نصیب هستند. این در حالی است که آنان از مضرات افزایش قیمت بنزین و یا ناترازی متضرر می‌شوند.

شاهسواری گفت: اختصاص سهمیه روزانه یک لیتر بنزین به نفر می‌تواند کمکی به لحاظ اقتصادی به اقشار ضعیف بکند. وقتی به هر فرد سهمیه بنزین یارانه‌ای تعلق بگیرد، مردم خودشان کنترل مصرف را به دست می‌گیرند و این طرح به مدیریت مصرف منجر می‌شود. کاهش تک سرنشینی و ترافیک در کنار افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز از نتایج طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر است.

شاهسواری گفت: اختصاص روزانه یک لیتر بنزین به نفر باعث می‌شود که مردم تلاش کنند با مدیریت مصرف، مبالغ کمتری برای بنزین بپردازند. این طرح به افزایش درآمد اقشار ضعیف و متوسط منجر می‌شود و افزایش ضریب جینی را هم به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر باید اطلاع‌رسانی گسترده‌ای صورت بگیرد. مردم باید در جریان باشند که قرار است چه اتفاقی بیفتد. وقتی مردم متوجه مزیت‌های طرح بشوند و دولت نیز به درستی به تعهداتش در قالب این طرح عمل کند، از نتایج مثبتش بهره‌مند می‌شویم.

این نماینده مجلس تأکید کرد: دولت باید به سمت اجرای طرح اختصاص روزانه یک لیتر بنزین به نفر برود و زیرساخت‌های لازم را برای اجرای آن مهیا کند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.