مرزنشینان به دلیل فاصله کمتری که با کشورهای همسایه دارند، امکان مبادله کالا و تجارت بیشتری نیز دارند.
از طرفی صنعت، معدن و تجارت با هدف اشتغالزایی و کمک به معیشت مرزنشینان امتیاز واردات تهلنجی و ملوانی و همچنین پیلهوری را به آنها اعطا کرده است.
کالای همراه ملوان یا همان تهلنجی نوعی واردات کالا به همراه ملوانان (جاشو) است که اغلب در جنوب ایران رواج دارد؛ همان طور که از عنوان این روش حمل تهلنجی میتوان فهمید، برای انتقال انواع این کالاها از لنج استفاده میشود و ملوان مسئول موظف است کالاهای مورد نظر را با خود از طریق مرزهای آبی و حمل دریایی وارد کشور کند. بازارهای تهلنجی عموماً در آبادان، اهواز، بندرعباس، گناوه و دیلم وجود دارند و کالای همراه ملوان به «تهلنجی» معروف است.
واردات تهلنجی که به آن واردات ملوانی نیز میگویند شامل کالاهایی است که در گمرک با تخفیف یا معافیت از پرداخت عوارض گمرکی ترخیص میشوند. واردات ملوانی را میتوان تا فاصله مسافتی مشخص از گمرک مبدأ و در بازارهای محلی خرید و فروش کرد. کالای ملوانی میبایست غیرتجاری و به اندازه مصرف شخصی ملوانان باشد.
در واقع میزان واردات تهلنجی در آییننامه اجرایی قانون و مقررات صادرات و واردات مشخص و تعیین شده است. اگر بیشتر از سقف مشخص شده کالایی به عنوان تهلنجی وارد شود، قاچاق محسوب میشود. واردات تهلنجی یا همان ملوانی در واقع امتیازی برای مرزنشینان و توسعه مناطق محروم است که به بعضی از شهرها و بنادر مرزی ایران اعطا شده است. کالای تهلنجی در این مناطق سبب توسعه اقتصادی و گردشگری چشمگیری شده است.
محرومیت ملوانان سیستان و بلوچستان
در حالی که استان سیستان و بلوچستان دارای مرزهای آبی بوده اما متأسفانه از امتیاز واردات کالای ملوانی محروم است.
فرماندار چابهار در این ارتباط با بیان اینکه ورود کالای ملوانی در چابهار پس از سالها پیگیری همچنان ممنوع است، اظهار کرد: این در حالی است که در سه استان ساحلی نظیر هرمزگان، بوشهر و اهواز سالها برای واردات تهلنجی یا همان کالای ملوانی هیچ مشکلی وجود ندارد اما واردات این کالاها برای مردم ساحلنشین بلوچستان همچنان ممنوع بوده که این خود گلایهمندیهایی را ایجاد کرده است.
جواد سپاهی گفت: واردات تهلنجی در چابهار برای تشویق ملوانانی که بیش از دو ماه در دریا بودند باید تسهیل شود تا نیازهای ضروری آنها تأمین و حداقل این مشوق خستگی دریاروی آنها را برطرف کند.
وی افزود: با چند دهه پیگیری به ویژه پیگیریهای استانداری و فرمانداری چابهار در یک سال گذشته و انعکاس مشکلات صیادان و ملوانان به مسئولان مربوط اما همچنان این مشکل وجود دارد بنابراین نیاز است این کار را برای ملوانان تسهیل کنیم ولی همچنان مشکلات و سختگیریهایی از سوی گمرک و بنادر و دریانوردی وجود دارد که امیدوارم موانع برطرف و امورات تسهیل شود.
وی ادامه داد: اینکه یک استان از تهلنجی برخوردار باشد و برای یک استان دیگر ساحلی سختگیری صورت بگیرد زیاد خوب نیست و نارضایتی ایجاد میکند.
فرماندار چابهار گفت: معاون امنیتی و انتظامی استانداری و مدیرکل گمرک بررسی و جانمایی محل خروج کالای ملوانی بندر شهید کلانتری شهرستان چابهار را انجام دادهاند که از زحمات همه آنها تشکر میشود.
سپاهی بیان کرد: ایجاد و راهاندازی خروج کالای ملوانی از اسکله کلانتری بستری مناسب برای ایجاد اشتغال بیشتر و درآمد بهتر برای ملوانان خواهد بود.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه چابهار تصریح کرد: ملوانانی که دو ماه در دریا هستند میتوانند برای هر لنج تا ۳۰ نیسان وانت بار کالای ملوانی (تهلنجی) وارد کنند.
وی ادامه داد: طبق قانون «کالای تهلنجی یا ملوانی کالایی است که صاحبان لنج و خدمه مجاز به واردات آن هستند» و بر اساس آییننامه اجرایی قانون و مقررات صادرات و واردات هر ملوان سالانه میتواند ۶بار کالا به میزان هزار و ۵۰۰ دلار با خود وارد کند.
ضرورت توجه دولت به مشکلات
وی افزود: قانون جوانی جمعیت برای این استان اجرا نمیشود و در جنوب استان مردم از این امتیاز محروم هستند .
وی ادامه داد: قانون الحاق شهر چابهار به منطقه آزاد از سال ۱۳۹۸ اجرایی شده اما مردم بلاتکلیف هستند و این مورد باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف و به صورت کامل اجرا شود. فرماندار چابهار تصریح کرد: کالای ملوانی در سایر نقاط ایران اجرا میشود و با وجود پیگیریها در سه سال اخیر در سیستان و بلوچستان اجرا نمیشود و ملوانان از این امتیاز خوب محروم هستند.
سپاهی گفت: ۵۰ درصد بازماندگان از تحصیل کشور در استان سیستان و بلوچستان هستند که متأسفانه هم اینک خیلی از دانشآموزان به دلیل نبود امکانات آموزشی در حال ترک تحصیل هستند.
وی با اشاره به اینکه گفتار درمانی و عملکرد بدون نتیجه را مردم نمیپذیرند و باید در عمل موارد پیگیری شود و مردم حل مشکلات را لمس کنند، افزود: خیلی از کالاها از مرز میرجاوه وارد کشور میشود و به این مکان با هزینه گزاف حمل و نقل ارسال میشود، این در حالی است که مرز ریمدان در چند کیلومتری بوده و نیاز است کالاها از این مرز وارد شود.
فرماندار چابهار گفت: حضور نیروهای بومی در پستهای مختلف کشوری میتواند بسیاری از مشکلات را حل کند که این بستگی به ارتباط مسئولان و انتقال مشکلات دارد که به صورت اصولی و با اولویت در مرکز کشور پیگیری شود. وی بیان کرد: مشکلات حوزه آب، راه، برق، تلفن و زیرساختهای سیستان و بلوچستان نسبت به سایر نقاط کشور خیلی بیشتر است و حتی مسئولان مشکلات کوچک را پیگیری نمیکنند چون این موارد حل شده است.
نظر شما