تحولات منطقه

نماینده مجلس: مهم‌ترین مزیت بنزین به نفر، تفکیک مصرف شخصی افراد با مصرف صنعت حمل و نقل است که با سوخت جایگزین بنزین یعنی CNG یا LPG تامین می شود. با تمرکز بر کاهش مصرف شخصی افراد با تخصیص یک لیتر نزین به هر نفر شاهد پایان یافتن ناترازی هستیم.

پایان دادن به ناترازی و قاچاق سوخت با اختصاص یک لیتر بنزین در هر روز برای هر نفر
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

ما جزو کشورهایی هستیم که یارانه بسیار بالایی را در حوزه انرژی به شهروندان می‌دهیم. از آنجائیکه ما دارنده منابع عظیم انرژی هستیم، اعطای یارانه امر غیرطبیعی‌ای نیست. اما الان شرایط به گونه‌ای تغییر کرده است که امکان ادامه شرایط فعلی وجود ندارد.

از آنجائیکه در حال پرداخت یارانه بالایی در حوزه بنزین هستیم، لازم است به سمت عادلانه‌سازی توزیع این یارانه برویم. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که مبالغ چند میلیارد دلاری از جیب بیت‌المال برای واردات بنزین هزینه می‌شود و باید یارانه پرداختی در این بخش به همه برسد.

به زعم آنان، این که افراد مرفه و اقشار بالای جامعه از یارانه بنزین بهره ببرند و افراد فاقد خودرو از این یارانه بی نصیب بمانند، عین بی‌عدالتی است. علاوه بر این، نحوه فعلی توزیع بنزین یارانه‌ای در کشور باعث شده است که انگیزه افراد برای صرفه‌جویی از بین برود.

بنزینی که با قیمت بسیار بالا واردات و یا در داخل کشور تولید می‌شود، با قیمت سرکوب‌شده و دستوری به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد. در این شرایط که سهمیه بنزین به خودرو تعلق می‌گیرد، هر چقدر افراد تمکن مالی بیشتری داشته باشند، از یارانه بنزین بیشتر بهره می‌برند. اما اقشار ضعیف از آن بی بهره هستند!

مرکز پژوهش‌های مجلس طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر و کدملی را به عنوان راهکاری برای حل مشکلات حوزه بنزین و عادلانه‌سازی توزیع یارانه بنزین در کشور مطرح کرده است.

نظرات اکبر رنجبرزاده، نماینده اسدآباد از استان همدان در مجلس با اشاره به مزیت‌های اختصاص سهمیه بنزین به نفر و لزوم اجرای این روش تصریح کرد: در شرایط فعلی که با ناترازی بنزین مواجه هستیم و سالانه چند میلیارد دلار برای این امر اختصاص می‌دهیم، تخصیص سهمیه بنزین به کدملی می‌تواند به حل مشکلات کمک کند.

وی ادامه داد: بهترین راهکار همین است که برای هر فرد سهمیه بنزین یارانه‌ای در نظر بگیریم و یارانه بنزین به صورت عادلانه بین همگان تقسیم شود. در شرایط فعلی، کسانی که تمکن مالی بالاتری دارند، از یارانه بنزین بیشتری بهره می‌برند. این امر با هدف اصلی اعطای یارانه که حمایت از اقشار آسیب‌پذیر است، در تعارض قرار دارد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اختصاص روزانه ۱ لیتر و ماهانه ۳۰ لیتر بنزین به هر فرد در ماه می‌تواند میزان مناسبی برای یک خانواده متوسط ایرانی به منظور رفع نیازهای روزمره‌اش باشد.

رنجبرزاده گفت: اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر باید با ایجاد زیرساخت مناسب اجرا کلید بخورد. دولت باید به سمت اجرای این طرح برود و زمینه‌ای برای حل مشکلات حوزه بنزین و توزیع عادلانه یارانه سوخت فراهم کند.

وی ادامه داد: این طرح مزیت‌های مختلفی برایمان دارد. از آنجائیکه قرار است همگان و از جمله کسانی که خودرو ندارند از سهمیه بنزین یارانه‌ای بهره‌مند شوند، این طرح به نفع اقشار ضعیف جامعه است. با اجرایی کردن این طرح، نیاز به افزایش قیمت بنزین نداریم و همگان یارانه بنزین خود را به صورت مستقیم در اختیار خواهند داشت. در این طرح بهبود ضریب جینی را هم شاهد خواهیم بود.

رنجبرزاده گفت: یکی از مشکلاتی که در حوزه بنزین با آن مواجه هستیم و باید برایش راهکاری پیدا کنیم، مسئله قاچاق بنزین است. اختصاص سهمیه بنزین به نفر می‌تواند در این زمینه هم برایمان سودمند باشد. وقتی یارانه بنزین به صورت مستقیم به کدملی هر شخص اختصاص پیدا کند و تفاوت قیمت بنزین در داخل و خارج از کشور از بین برود، زمینه قاچاق بنزین هم از بین می‌رود.

وی گفت: مهم‌ترین مزیت بنزین به نفر، تفکیک مصرف شخصی افراد با مصرف خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل است که با سوخت جایگزین بنزین یعنی CNG یا LPG تامین خواهد شد. با تمرکز بر کاهش مصرف شخصی افراد با تخصیص یک لیتر در هر روز بنزین به هر نفر شاهد پایان یافتن ناترازی بنزین از محل کاهش مصرف غیربهینه و کاهش شدید قاچاق سوخت خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha