به گزارش قدس آنلاین، از زمانی که شبکههای نمایش خانگی شروع به پخش آگهی در سریالها کردند، صدای اعتراض کسانی که برای تماشای فیلم و سریال هزینه اشتراک پرداخت میکنند، بلند شد؛ چرا که نباید با وجود حق اشتراکی که رقم ماهیانه آن کم نیست، سکوها از پخش آگهی هم درآمدزایی کنند اما نه تنها از حجم آگهیها کاسته نشد که تعداد پخش این آگهیها به دو تا سه بار هم رسیده است یعنی نه تنها در ابتدای پخش فیلم و سریال، چند تبلیغ پخش میشود که در میانه پخش هم چندین بار این اتفاق تکرار میشود.
این رویه که در سالهای گذشته وجود نداشت، مدتی است در آثار سکوهای نمایشی رایج شده و این نگرانی وجود دارد که زمان چند ده ثانیهای این تبلیغات مانند پیامهای بازرگانی تلویزیون به چند دقیقه برسد در حالی که پخش هر نوع آگهی در بین آثار نمایشی که از مخاطبانشان حق اشتراک میگیرد، ابهاماتی دارد.
چندی پیش انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران با انتشار بیانیهای نسبت به پخش آگهی بین فیلمهای سینمایی که از شبکههای نمایش خانگی پخش میشوند، انتقاد کرد و خواستار حفظ حقوق تهیهکنندگان سینمای ایران از پخش آگهیها در این سکوهای نمایشی شد. در این بیانیه آمده بود: هنگام تماشای آثار سینمایی در پلتفرمهای نمایش خانگی همواره شاهد تبلیغات و آگهیهایی هستیم که در ابتدا یا در طول فیلمهای سینمایی به نمایش درمیآیند. تعداد و شیوه نمایش آگهیها میبایست طوری باشد که موجب آزار تماشاگران نشود، از طرفی بایستی سهم و حقوق تهیهکنندگان سینمای ایران از آگهیها هم مشخص شود.
نادیده گرفتن حقوق تهیهکننده و بیننده
خواسته اعضای انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران از ساترا و دیگر مراکز نظارتی این بود که پخش آگهی در پلتفرمهای اشتراکی نمایش خانگی را متوقف کنند؛ چرا که پلتفرمهای جهانی در ازای گرفتن حق اشتراک، آگهی پخش نمیکنند اما این موضوع در کشور ما رعایت نمیشود به ویژه اینکه قیمت اشتراک این پلتفرمها برای کاربران داخلی چندان هم ارزان نیست.
غلامرضا موسوی، رئیس هیئت مدیره انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران در این باره به خبرنگار ما میگوید: واقعیت این است که قانونمندی درباره پلتفرمهای داخلی وجود ندارد در حالی که شبکههای تلویزیونی خارجی که از مخاطبان حق اشتراک میگیرند، حق پخش آگهی ندارند بنابراین یا باید حق اشتراک بگیرند یا آگهی پخش کنند.
او ادامه میدهد: وقتی پلتفرمها در زمان پخش آثار نمایشی، آگهی پخش میکنند باید سهم تهیهکننده را نیز لحاظ کنند (مگر اینکه قرارداد به شکل دیگری نوشته شده باشد) در حالی که فیلم را میخرند بدون اینکه سهمی برای مالک و تهیهکننده از پخش آگهی در نظر بگیرند، در واقع همان رفتار انحصاری تلویزیون را پیش گرفتهاند. به هر حال چون تماشای آثار نمایشی در تلویزیون رایگان است کمتر مورد انتقاد قرار میگیرند ولی پلتفرمها از مخاطبانشان حق اشتراک میگیرند.
وی با اشاره به پخش آثار خارجی از سکوهای داخلی بدون پرداخت حق کپیرایت، خاطرنشان میکند: تهیهکنندگان داخلی ما از این جنبه نیز آسیب میبینند چون به دلیل عدم پایبندی به قانون کپیرایت، آثارشان به صورت غیرقانونی از شبکههای فارسیزبان پخش میشود.
مواجهه میلی ساترا با پلتفرمها
به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن تهیهکنندگان مستقل، پلتفرمها از هیچ قانونی پیروی نمیکنند و ساترا هم توان بازدارندگی بالایی در مقابل بیقانونی سکوها ندارد و یادآور میشود: چندی پیش ساترا به مدیران پلتفرمها گفته بود یا آگهی پخش کنند یا حق اشتراک بگیرند ولی عملیاتی نشد.
موسوی میافزاید: متأسفانه یک نهاد قوی برای دفاع از حقوق مصرفکنندگان و تهیهکنندگان در شبکههای نمایش خانگی وجود ندارد. وقتی بین سریال چند بار آگهی پخش میشود علاوه بر نادیده گرفتن حقوق مالی تهیهکنندگان، حقوق مادی و معنوی تماشاگران هم پایمال میشود.
او با بیان اینکه انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما، اقدامهایی را برای مواجهه با این رویه غلط در حال پیگیری دارد، میگوید: این شیوه رفتاری سکوها در پخش آگهی، غیراخلاقی است و ساترا هم اقدام جدی در این باره نکرده است، حتی در برابر انتشار بدون مجوز آثار هم نتوانسته کاری بکند.
به باور وی، نهاد نظارتی شبکه نمایش خانگی بایستی یک مرکز مستقل یا وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد نه زیرمجموعه صدا و سیما که خودش رقیب نمایش خانگی است. او اضافه میکند: به نظر میرسد رفتار و موضع تلویزیون در مواجهه با پلتفرمها طوری است که آثار نمایش خانگی را به گونهای بسازند تا قابلیت بازپخش از شبکههای تلویزیونی را هم داشته باشد، به بیان دیگر وقتی منافع ناظر با پلتفرمها این قدر به هم نزدیک است، نباید انتظار نظارت مستقل را داشت.
موسوی تأکید میکند: باید قاعده و قانون مشخصی درباره پلتفرمها وجود داشته باشد در حالی که بازبینی و ممیزی آثار نمایشی سکوها توسط ساترا سلیقهای است و این نهاد، دلی و میلی عمل میکند تا قانونی.
به باور او، پیدایش سکوهای جدید میتواند انحصار را در شبکه نمایش خانگی بشکند و این تکثر و ایجاد رقابت میتواند به نفع مصرفکننده و سازندگان آثار نمایشی باشد.
دقت حقوقی ساترا برای تخلف رایج!
سعید مقیسه، رئیس سازمان ساترا درباره تبلیغات پلتفرمها که پیش و بین سریالها پخش میشود و سازوکاری که قرار است برای حقوق کاربران در نظر گرفته شود، میگوید: اظهار نظر درباره قانونی بودن یا نبودن تبلیغات وسط سریالهای نمایش خانگی نیاز به دقتهای حقوقی دارد.
او با اشاره به مدلهای درآمدزایی پلتفرمها که تبلیغات یکی از آنهاست، عنوان میکند: مدلهای درآمدزایی سکوها لزوماً دریافت اکانت نیست؛ عدهای محل درآمدشان ترافیک است، عدهای تبلیغات است، عدهای با اکانت و یا فروش محتوای درون برنامه است. عدهای نیز همین که برندشان دیده شود برایشان کفایت میکند و در نهایت انواع مختلفی نسبت به مدل تبلیغاتی وجود دارد که مبتنی بر هر مدلی، رفتار سکو با کاربر هم متفاوت است. وی مهمترین اقدام ساترا را در این باره، شفافسازی مالی سکوها در برابر حقوق کاربران دانسته و سازمان متبوعه خود را مکلف به پیگیری آن کرده است.
محمدحسن خلعتبری، معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا نیز با بیان اینکه تبلیغات بخش جداییناپذیر از بازار صوت و تصویر فراگیر است، میگوید: این روال در رسانههای دنیا مرسوم است که برخی رسانهها با وجود دریافت اشتراک از کاربر، به کاربر تبلیغ هم نشان میدهند و آنچه در دستورالعمل ارتباطات تجاری ساترا منع شده، تبلیغات در سرویسهای پریمیوم است یعنی سرویسهایی که با پرداخت هزینه اشتراک ماهانه، قابلیتهای اضافی و اختصاصی به کاربران خود ارائه میکنند.
به گفته او در این دستورالعمل، محدودیتهایی برای تعداد نمایش تبلیغ، مدت زمان نمایش تبلیغ و قابلیت رد کردن تبلیغ قید شده است اما متأسفانه در تعدادی از سکوها این دستورالعمل رعایت نمیشود. این موارد در کمیته تخلفات ساترا پیگیری میشود که در صورت عدم تکمین سکوها به دستورالعملها میتواند منجر به قطع درگاه پرداخت آنها هم بشود.
اگرچه دلیل سکوها برای پخش آگهی در زمان پخش آثار نمایشی، بالا رفتن هزینههای تولید است و این روش را برای جبران افزایش هزینههای تولیداتشان میدانند در حالی که افزایش حق اشتراک کاربرانشان احتمالاً آنها را با ریزش تعداد مشترکان روبهرو میکند پس به جای آن، آگهی پخش میکنند اما ساترا به عنوان نهاد ناظر و حامی حقوق کاربران، بایستی قوانین سختگیرانهتری نسبت به حجم و تعداد تبلیغات برای سکوها در نظر بگیرد.
پخش تبلیغات در آثار نمایشی سکوها، اتفاق تازهای نیست و گنجاندن نشان حامیان مالی در قالب بیلبورد یا نماهایی در سریالها و برنامههای شبکه نمایش خانگی وجود داشت یا پخش آگهیها به ابتدا یا انتهای برنامهها محدود شده بود اما رویهای که اخیراً در سکوهای نمایشی باب شده، پخش چند نوبت آگهی میان برنامه است که موجب آزار تماشاگران میشود و اگر این رویه سکوها ادامه یابد ممکن است زمان پخش آگهیها، طولانیتر هم بشود.
نظر شما