به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، نوروز همواره تحولات اقتصادی را تحت تأثیر قرار میدهد؛ زیرا شلوغیهای بازار موجب جابهجایی مقادیر زیادی از پول در سطح کشور میشود. در این ایام پول ها به همان سرعتی که توزیع می شود در بازار جمعآوری میشوند. بازار در این ایام با تخفیفها و حراجها فعالیت خود را آغاز میکند. با بهرهگیری از مشوقها، مانند تخفیف و هدایا در روزهای منتهی به نوروز، قیمتها در برخی موارد ممکن است کاهش یابد.
نوروز بهعنوان یک دوره خاص، موجب رونق بازار و تولید میشود. بهعنوان مثال، بازار لوازم خانگی، از جمله تلویزیون، مبلمان، فرش، و خودروها، در این ایام رونق میگیرد. بازار طراحان دکوراسیون هم در روزهای پایانی سال سکه است. این تحرک در تجارت و اقتصاد، به تولید و رشد اقتصادی کشور کمک میکند.
تولیدکنندگان داخلی به امید بازار فروش عید، از ماهها قبل از سال نو، در حال تولید و فراهم کردن کالاهای مختلف، برای ارائه به بازار فروش و مصرف کنندگان بوده و با تولید مایحتاج مشتریان، سعی در جلب رضایت مشتریان و در نتیجه درآمدزایی دارند. قطعاً بازار فروش شب عید در ایران، یک فرصت اقتصادی مهم برای تولیدکنندگان داخلی است.
کفش و لباس از جمله مواردی است که اغلب مردم در خرید شب عید سراغشان میروند. برخی فروشنده گان حتی سود یک سال را در فروش شب عید بهدست می اورند. بسیاری از مردم، در ایام نوروز بار سفر را میبندند تا روزهای کاری سال جدید را پرانرژیتر شروع کنند. بنابراین فروش ابزار کمپینگ مثل چادر، پک ظروف پلاستیکی مسافرتی و … حسابی سودآور است. لوازمی که در سفره هفت سین به کار می روند نیز از اجناس بسیار پر فروش این ایام هستند تا جایی که بسیاری از افراد به صورت موقت به فروش این اجناس در مغازه خود و یا به صورت دست فروشی می پردازند.
در ایام نوروز، خریداران به دنبال محصولات متنوعی هستند که میتواند شامل خوراکیهای محلی، صنایع دستی، پوشاک، و سایر کالاهایی باشد که به عنوان سوغات به عزیزان هدیه داده میشود. در سالهای اخیر، روند خرید سوغات بهویژه در شهرهای بزرگ و گردشگرپذیر افزایش یافته است. خرید سوغات و هدایا نیز نهتنها به خریداران شادی میبخشد، بلکه برای تولیدکنندگان محلی نیز منبع درآمدی مهم به شمار میآید. این دوره زمانی، فرصتی است برای کسبوکارهای کوچک و متوسط که با تولید کالاهای سنتی و محلی، نیاز بازار را تأمین کنند. بهویژه برای روستاها و شهرهای کوچک، فروش سوغات میتواند به تقویت اقتصاد محلی و ایجاد اشتغال کمک کند. فروشندگان خلاق و هنرمند فروش خوبی در این ایام دارند.
البته در سالهای اخیر، با گسترش فروشگاههای آنلاین، الگوهای خرید نیز کمی تغییر کرده است. بسیاری از مشتریان ترجیح میدهند خریدهای عید خود را بهصورت آنلاین خریداری کنند تا از شلوغیها و ازدحامهای ایام نوروز در بازارها دور بمانند. این تغییر، فرصتی برای کسبوکارهای اینترنتی بهوجود آورده است که میتوانند از طریق تبلیغات و ارائه خدمات بهینه، مشتریان را جذب کنند.
در این میان وجود میلیونها گردشگر داخلی به ایجاد تغییرات قابل توجهی در بازار کمک میکند و تأثیر مثبتی بر صنعت حمل و نقل دارد. با این حال نبود زیرساختها و کمبود امکانات لازم برای گردشگران نیاز به سیاستگذاری و سرمایهگذاری بیشتر دارد چرا که گردشگران به هتلهای مناسب، خیابانهای مناسب برای تردد، و پارکینگهای کافی نیاز دارند.
نوروز همچنین بر حوزه مسکن نیز تأثیرگذار است؛ بهعنوان مثال، برنامهریزی خریداران مسکن در تلاشند تا شب عید در خانههای جدید مستقر شوند. این امر بهطور طبیعی منجر به افزایش فعالیتها در این بازار میشود. در نهایت، نقش نوروز در ایجاد اشتغال در یکی از بخشهای کلیدی اقتصاد ایران، قابل توجه و غیرقابل انکار است.
به هر روی نوروز بهعنوان یک بازار فرهنگی و اقتصادی، بدون احتیاج به حمایت نهادهای خاص، شکل میگیرد، اما دولت باید زمینهسازی کند تا تولیدات داخلی سهم بیشتری از این بازار داشته باشند. با این کار، هم به شکوفایی اقتصاد کشور کمک میشود و هم سطح زندگی مردم بهبود مییابد.
نظر شما