مهدی شهرآبادی: قدس ویژه خراسان - سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مخالف برگزاری هرگونه مراسم خارج از عرف در مشهد مقدس است و به همین دلیل ما یک سری از مراسمها را در هتلها و مکانهای گردشگری و تفریحی ممنوع کرده‌ایم. <BR>

 مهلت یک هفته‌ای معاون رئیس جمهور برای ایجاد موزه زائر در مشهد

به گزارش خبرنگار ما، محمد شریف ملک‌زاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در همایش تجلیل از خادمان ستاد تسهیلات زائران خراسان رضوی که در مشهد برگزار شد، تصریح کرد: در مشهد بحث زیارت و حس زیارت باید تبلور بیشتری داشته باشد که در این راستا برگزاری آیینها و مراسم سنتی و مذهبی از اهداف سازمان میراث فرهنگی به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه اگر در بحث بودجه با محدودیتهایی مواجه نبودیم، قطعا سهم عظیمی از بودجه سازمان را به استان خراسان رضوی و مشهد مقدس اختصاص می‌دادیم، خاطرنشان ساخت: مشهد قطب زیارت و گردشگری در کشور است و خدمت به زائران و نوکری آنان نوعی عبادت محسوب می‌شود و هرکاری در شهر مشهد مقدس در جهت خدمت به زائران و مسافران انجام شود، کم است.
وی اظهار داشت: ستاد تسهیلات زائران متعلق به زائران امام هشتم(ع) است و جایگاه بسیار بالایی در ارایه خدمات به هموطنان دارد و به همین دلیل ابلاغ کرده‌ایم هرگونه مراسمی که موجب وارد شدن خدشه به مسأله زیارت و احساس مذهبی زائران می‌شود، ممنوع شود.
ملک زاده در ادامه با تاکید به توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهر مشهد خاطرنشان کرد: سازمان میراث فرهنگی به هیچ عنوان مخالف سرمایه‌گذاری و توسعه امکانات رفاهی و خدماتی نیست و جایگاه بخش خصوصی در توسعه این سرمایه‌گذاریها بسیار پررنگ است، بنابراین این امکانات و توسعه خدمات باید در خدمت زائران باشد و در این مکانها و مجتمعهای توریستی و رفاهی باید مراسم مذهبی ومعنوی برگزار شود.
وی خطاب به معاونت عمرانی استانداری، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان و شهرداری مشهد گفت: سرمایه گذاری در مشهد باید رشد و توسعه یابد و سرمایه‌گذاری در این شهر از تمام 30 استان دیگر کشور در تمام زمینه‌ها پیشقدم باشد و در کنار زیارت نیز تمام امکانات خدماتی، رفاهی و گردشگری ایجاد شود.
معاون رئیس جمهور خطاب به مسؤولان استان نیز گفت: تمام مسؤولان استان خراسان رضوی موظفند از سرمایه‌گذاران حمایت کنند و دیدگاههای امنیتی و اطلاعاتی و اینگونه برنامه‌ها باید از سیستم کشور زدوده شود.
ملک زاده گفت: ما هر چه در توان داریم و حتی اگر یک روز از خدمتمان در دولت باقی مانده باشد با تمام توان و 24 ساعته فعالیت خواهیم کرد.
وی اظهار داشت: باید سرمایه گذار را به قدری حمایت کرد که در شهری مانند مشهد مقدس امکان سرمایه‌گذاری و توسعه امکانات پیدا کند.
وی خطاب به معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: باید تمام موانع و مشکلات سرمایه‌گذاری از سر راه بخش خصوصی برداشته شود و براساس دستورات رئیس جمهور، هیچ سرمایه‌گذاری در مشهد نباید مانع داشته باشد.
ملک زاده تصریح کرد: تا زمانی که اینجانب در سمت رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هستم، حضورم در مشهد بیشتر خواهد شد تا جلسات بیشتری را با سرمایه‌گذاران، بخش خصوصی ودستگاههای دولتی داشته باشیم تا بدینوسیله اگر مشکلات و مانعی بود به سرعت برطرف شود.
وی به کارگروه ملی زیارت و اهداف تشکیل آن اشاره کرد و گفت: کارگروه ملی زیارت بدین منظور ایجاد شده است تا به توسعه و ترویج مباحث مختلف زیارت در شهرهای زیارتی کشور بپردازد و این کارگروه باید هر سال نشان خادمی را به افرادی که در شهرهای زیارتی در خدمت زائران هستند، اعطا نماید که پیگیر این مسأله هستیم تا این طرح در هیأت دولت تصویب شود.
وی تصریح کرد: ما نشان لیاقت و خدمت را تحت عنوان نشان خادمی در کارگروه ملی زیارت ایجاد خواهیم کرد تا بدینوسیله افرادی که در بخش خصوصی و دولتی خدمت کرده‌اند، این نشان را دریافت کنند.
ملک زاده به تبلیغات منفی معاندین در جهت تحریمها و تاثیر آن در سفرها و گردشگری اشاره کرد و گفت: علیرغم این تبلیغات در نوروز 92 با رشد چشمگیر مسافرتها و گردشگری در کشور مواجه بودیم و مردم ایران به این تبلیغات منفی و دروغ پراکنی معاندین خندیدند.
وی از رشد 45درصدی در حوزه اسکان و مراکز اقامتی در نوروز 92 خبر داد و گفت: در زمینه بازدید از موزه‌ها، کاخ موزه‌ها و مکانهای تاریخی با رشد 5/46 درصدی مواجه بوده ایم.
ملک زاده از عدم رشد نرخ مراکز اقامتی و گردشگری در مشهد وسایر مراکز اقامتی کشور در نوروز 92 خبر داد و گفت: در مشهد مراکز اقامتی مشهد مقدس 20، 30 و حتی 40درصد با کاهش نرخ مواجه بوده است.
وی ورود 11میلیون زائر و مسافر به مشهد و 17میلیون تشرف به حرم مطهر رضوی در نوروز 92 را آمار بسیار بالایی نسبت به سالهای گذشته اعلام کرد و گفت: این یک آمار بزرگ در تاریخ کشور محسوب می‌شود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین از برگزاری جشنواره بین‌المللی زیارت در یکماه آینده در مشهد خبر داد و گفت: با تلاش تمام دستگاهها و مسؤولان شهرهای زیارتی کشور و شهرهای زیارتی جهان اسلام برای برگزاری این جشنواره برنامه‌ریزی خواهد شد.
همچنین مومنی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی در این همایش با اشاره به آمار گسترده سفرها به استان و شهر مشهد تصریح کرد: در بحث اسکان مسافران و زائران با رشد 62درصدی مواجه بودیم.
افندی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این همایش از جابه جایی 138میلیون مسافر در ایام نوروز92 خبر داد وگفت: این تعداد توسط ناوگان ریلی، هوایی، دریایی، ناوگان حمل و نقل عمومی وجاده‌ای در سطح کشور جابه‌جا شده‌اند که در این زمینه نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 11درصدی روبه‌رو بودیم.
وی افزود: از این تعداد 61میلیون نفر توسط حمل و نقل عمومی، یک میلیون نفر از طریق هوایی، چهار میلیون نفر دریایی، 53میلیون نفر از طریق حمل و نقل جاده‌ای و دو میلیون نفر از طریق حمل و نقل ریلی در کشور جابه‌جا شده‌اند.
واحدی معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: براساس ارزیابی شورای ترافیک استان 68درصد زائران و مسافران از طرح زوج و فرد تردد خودروها در محدوده ترافیک رضایت داشتند که این طرح از اول تابستان با جدیت بیشتری اجرایی می‌شود.
حاشیه
* ملک زاده در این همایش خطاب به مومنی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گفت که همه اخلاق من را می‌دانند و آقای مومنی یک هفته وقت دارد که «موزه زائر» ایجاد کند و تمام زائران که وارد این شهر می‌شوند باید تصاویر و خدمات بایسته آنان در این موزه در معرض دید عموم قرار گیرد که اگر یک هفته، هشت روز شود آقای مومنی از مدیریت میراث فرهنگی استان برداشته می‌شود.
* ملک زاده در این همایش گفت که از هیچ‌کس در جمهوری اسلامی ترسی ندارم و همیشه حرفهای خود را به صورت شفاف گفته‌ام و ترسمان از این است که در راه خدمت به مردم کوتاهی کنیم.
* در همایش تجلیل از خادمان ستاد تسهیلات استان بیش از 750نفر حضور داشتند که عده‌ای از میهمانان نیز به دلیل کمبود صندلی ایستاده نظاره‌گر مراسم بودند.
* در این همایش عده‌ای از مدعوین همراه با خانواده خود حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم و علیرغم دعوت از استاندار خراسان رضوی مجری برنامه اعلام کرد که در ماموریت سرخس به سر می‌برد و نتوانسته در همایش حضور یابد، در صورتی که در این مراسم از فرماندار سرخس تجلیل و قدردانی شد.
در پایان مراسم از خادمان ستاد تسهیلات زائران استان خراسان رضوی با اهدای لوح و جوایزی تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.