آمنه مستقیمی - منصور قصری زاده متولد سال 1346 در شهر تهران است، وی تحصیلات خود را در رشته جغرافی دانشگاه تهران در مقطع لیسانس و رشته علوم قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی ارشد به پایان رساند.<BR>

 روحیه قرآنی ، انگیزه حفظ را در 40 سالگی به من بخشید

وی در دوران آموزشهای تخصصی قرآن از محضر استادانی چون سیدمحسن موسوی بلده، مرحوم حاج علی اربابی و استاد سید محسن خدام حسینی بهره مند شده است.
این استاد برجسته کشورمان در مسابقات بین المللی قرآن کشور مالزی در سال 1370 موفق به کسب مقام اول رشته قرائت شده است. همچنین کسب رتبه دوم مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در سال 1369، رتبه اول مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران در سال 1368، رتبه اول مسابقات سراسری قرآن دانشجویان کشور در سال 1366 در کارنامه افتخارات قرآنی وی به چشم می‌خورد.
استاد قصری زاده برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن در سطوح تجوید، صوت و لحن از سال 1363 تاکنون در مساجد و مراکز قرآنی متعدد را برعهده داشته است.
همچنین وی تلاوت قرآن در بسیاری از محافل قرآنی استانها و شهرستانهای کشور، تدریس در نهادهای دولتی و غیر دولتی، قاری مصوب صدا وسیما و عضو شورای عالی قرآن است.

آغازین مراحل انس با قرآن کریم
قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به نحوه انس و الفت خود با مضامین قرآن کریم عنوان کرد: پدر و مادرم با فراهم کردن فضای مناسبی در خانه و همراهی صمیمانه و نیز تشویقهای سازنده، موجبات موفقیت من را فراهم کردند، از جمله مشوقان اصلی من، دایی بنده، آقای اکبر شریعتمداری است که خود قاری قرآن بود.
وی ادامه داد: من موفقیت خود را مدیون خانواده و دایی خود می‌دانم، همین قضیه باعث شد آنها از من راضی باشند و از اینکه آنها از من راضی اند خیالم راحت است و ضمن شرکت در جلسات قرآنی به تشویق دایی پس از انقلاب با جلسات قاریان برجسته قرآن آشنا شدم، ولی محور پیشرفت من در زمینه قرآنی تمرکز بر تمرینات داخل منزل بود که به واسطه مهیا بودن فضای خانواده کمک شایانی در پیشرفت من داشت.
قصری زاده تصریح کرد: از 9 سالگی کار قرائت قرآن را به سبک استاد عبدالباسط شروع کردم، 15 ساله بودم که انقلاب اسلامی ایران پیروز شد و پس از آن رادیو جمهوری اسلامی، با اعلان عمومی از همه قراء دعوت کرد در تست و گزینش شرکت کنند، من هم در گزینش حاضر شدم و قرائتم برگزیده شد و از من خواستند در کلاسهای فراگیری نغمه‌ها و دستگاه‌های استاد سیدمحسن موسوی بلده شرکت کنم و پس از اتمام آن دوره در رادیو پذیرفته شدم.
این قاری بین‌المللی بیان کرد: در سال 65 قرائتم در مسجد شیخ فضل ا... نوری ضبط و در تلویزیون پخش شد و پس از آن به صورت کلاسیک کار تجوید و قرائت را ادامه دادم و از محضر استادانی چون مرحوم اربابی استفاده و در مسابقات بسیاری شرکت کردم که از شاخص ترین آنها در سال 66 مسابقات دانشجویی بود که امتیاز نفر اول را کسب کردم.
وی افزود: افزودن بر این، مسابقات حج در همان سال برگزار شد و باز نفر نخست شدم.
در سال 68 در مسابقات استان تهران نفر اول شدم و در مسابقات کشوری سال 69 نفر دوم و برای شرکت در مسابقات جهانی مالزی انتخاب و به همراه داور مسابقه استاد عبایی به مالزی رفتم و آن سال مصادف بود با جنگ عراق و آمریکا و جنگ خلیج فارس و به همین خاطر ایران را از شرکت در مسابقات محروم کرده بودند سال 70 بار دیگر برای شرکت در مسابقات جهانی مالزی انتخاب و به یاری خداوند نفر اول شدم.


خانواده قرآنی
قصری زاده فرهنگ غالب خانواده را در قرآنی شدن افراد بسیار مؤثر می‌داند تا جایی که سه خواهر زاده وی که در سن نوجوانی در قالب گروه همخوانی نور در مجالس مختلف به اجرای هماهنگ قرائت قرآن می‌پرداختند همگان و حتی قاری بزرگ کشور مصر، شحات انور را به تحسین وا داشتند.
گفتنی است دو برادر زاده، برادر و سایر اقوام استاد قصری زاده متنعم از خوان گسترده قرائت از تلاوت قرآن کریم هستند.

خاطره جوانی
وی بیان کرد: سال 71 پس از اینکه از مسابقات مالزی برگشته بودم همراه پدرم خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم و هدیه ای را که آنجا به من داده بودند که قرآنی در یک کاپ نقره ای بود ، خدمت ایشان تقدیم کردم.
ایشان سؤالاتی از من پرسیدند در رابطه با آن قرآن و چاپ آن و وضعیت مسابقات و بسیار تشویقم کردند برای ادامه راه و آن دیدار برای من بسیار شیرین و به یاد ماندنی بود.

 

همسری با ملاکهای قرآنی
وی با اشاره به ملاکهای خود در انتخاب همسر شایسته با توجه به مضامین آیات قرآن کریم عنوان کرد: تدین، اصالت خانوادگی، تقید به اصول اخلاقی، به یک معنا دارا بودن تفکر قرآنی و اسلامی از مهم‌ترین ملاکهای من در انتخاب همسر شایسته بود البته لزوما به دنبال همسری حافظ و قاری قرآن نبودم، زیرا این دو شرایط زینت بوده و به عنوان شرط کافی هستند و ملاکهای اصلی اعتقاد به اصول قرآنی، اسلامی و اهل بیت (ع) است. انس با قرآن که به واسطه الطاف الهی به انسان واصل می‌شود مشکل‌گشای تمام مسایل پیش‌روی زندگی است که از این کلید طلایی می‌توان در انتخاب شغل، همسر، تحصیل و تربیت فرزندان با شاخصه‌های دینی بهره مند شد و در انجام کار به تحول و رشد منجر می‌شود این نگاه موجب می‌شود انسان از سفارشهای غیراصولی برخی افراد برای پیشبرد مقاصد خود در کار پرهیز کند.
قصری زاده با اشاره به مسؤولیت خود و لزوم ارتباط مستقیم آن در به کارگیری مضامین قرآنی و الهی تصریح کرد: مسؤولیت من در بخش گزینش سازمان صدا و سیما و به طور دقیق‌تر مدیریت هیأت مرکزی گزینش این سازمان بوده که انس با مضامین قرآن کریم بسیار در رتق و فتق امور راهگشایی می‌کند و با توجه به اینکه مقتضیات شغل من به نوعی قضاوت است، آموزشهای دینی کمک شایانی می‌کند و در غیر این صورت نقض غرض شده و کارکردن در این حوزه منزوج به اخلاق، دوری از حب و بغض است.


نتیجه سبک زندگی قرآنی
وی با اشاره به اختیار انسانها در تربیت‌پذیری‌ آنها عنوان کرد: هر کس مختار است تکلیف الهی را انجام دهد و در آن هیچ اجباری وجود ندارد و این موضوع در خصوص انبیا و پیامبران الهی صادق است و در قرآن کریم نمونه‌هایی همچون انحراف پسر حضرت نوح (ع) را مشاهده می‌کنیم که در مقایسه با خانواده‌های غیرمذهبی که در عصر کنونی شاهد آن هستیم بسیار ناچیز و اندک‌اند و نتیجه مهم در این خصوص فضای خانواده و سبک زندگی به معنای حقیقی بوده تا تأثیر شایانی بر تربیت اعضای خانواده داشته باشد و به مصداق صریح آیه قرآن «یا ایها الذین آمنوا قو انفسکم و اهلیکم نارا»، وظیفه اولیا و پدر و مادر نگهداری خود و خانواده‌شان از انحراف و آتش دوزخ است به هر حال، انسان مکلف به انجام وظیفه است و به نص صریح قرآن که به پیامبر (ص) می‌فرماید: «لیس علیک هدیهم ولکن ا... یهدی من یشاء» و یا در سوره قصص می‌فرماید: «انک لا تهدی من احببت ولکن ا... یهدی من نشاء» ما فقط وظیفه داریم آنچه را که به ما تکلیف شده در رابطه با خود و خانواده انجام دهیم، بنابراین اگر به وظیفه خود به حد وسع عمل کردیم ولی نتیجه‌ای که می‌خواستیم نگرفتیم نه تنها ماخوذ نخواهیم بود، بلکه مأجور نزد خداوند متعال حاضر می‌شویم.


هیچ اجباری در تربیت فرزندانم نداشتم
قاری بین المللی کشورمان در خصوص نحوه تربیت فرزندان خود عنوان کرد: هیچ‌گونه اجباری در تربیت فرزندانم وجود نداشت، بلکه با راهکارهای تشویقی آنان را به زمینه قرائت، حفظ قرآن، نماز در کنار توجیه منطقی و ارتقای سطح شناخت آنان اقدام کردم و نسبت به مسایل دینی و ضرورتهای توجه به آن و گفتمان مترتب به آن مقتضای سن و توان فکری آنان انجام دادم، در عین حال انتخاب محل تحصیل یکی از عوامل بسیار مهم در جهت‌گیری اعتقادی و مذهبی فرزندان بوده که در این خصوص اهتمام ویژه داشتم تا آنان را به حضور در مدرسه اسلامی ملزم کنم. و می‌توان به یقین گفت اگر پدر و مادری با فرهنگ قرآنی و عمل به دستورهای الهی گام بردارند، فرزندان خود را در مقابله و مواجهه با هرگونه خطرات اجتماعی واکسینه می‌کنند.
وی با اشاره به این نکته که نباید هیچ‌گاه در خصوص رفتار دیگران قضاوت بدون شناخت داشت، ابراز کرد: قضاوت در مورد دیگران و اشخاصی که اعمال‌شان بارز نیست خلاف شرع بوده و انسان همواره باید در زندگی فردی خود برای بهبودی آن اهتمام ورزد و به دنبال کنجکاوی در زندگی دیگران نباشد.
قصری زاده در خصوص کار خود در زمینه گزینش، رد و احراز صلاحیت افراد بیان کرد: برخی اشخاص به واسطه خلاف آشکار پدرشان و دیگر نزدیکان به زعم همه مردم مردود هستند، ولی در کار گزینش به فعل خود افراد نگاه می‌شود، به عنوان مثال اگر پدری معتاد باشد فرزند او به واسطه اشتباه پدر نباید بسوزد، اگر اعتقاد داریم که اگر گویند که پدر تو فاضل است از فضل پدر تو را چه حاصل باید به این جمله معتقد باشیم، اگر گویند پدر تو بود خائن، پس خیانت پدر تو را چه هلاکت و بدبختی است.
در پایان اشاره به برخی نقاط در زندگی این قاری بین المللی خالی از لطف نیست.
مسافرتهای خارج از کشور او قریب به 40 کشور است که می‌توان به سوریه، چین، پاکستان، انگلیس، اتریش ، تایلند، ماداگاسکار، اتیوپی، عراق ، سریلانکا و ... اشاره کرد.
گفتنی است استاد قصری زاده چند سالی است موفق به حفظ کل قرآن کریم شده و از دستان رهبر انقلاب هدیه ای دریافت کرده است. یکی از شاخصه‌های بارز رفتاری استاد قصری زاده اراده قوی او در به سر انجام رساندن اهداف زندگی خود است زیرا وی با عهدی درونی موفق به حفظ کل قرآن کریم در 40 سالگی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.