۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۸
کد خبر: 137150

قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: حضرت موسی (ع) پسر عمران پسر یصهر پسر قاهث پسر لاوی پسر یعقوب (ع)، بنا به روایتی از حضرت امام حسن (ع) در سن دویست و چهل سالگی از دنیا رفته است1، اما به شیوه ای منحصر به فرد!

حضرت موسی (ع) چگونه قبص روح گردید؟

در چند حدیث معتبر از حضرت امام جعفر صادق (ع) نقل شده است که ایشان فرموده اند: چون مدت عمر حضرت موسی (ع) به پایان رسید، ملک موت به نزد آن حضرت آمد و فرمود: السلام علیک ای کلیم خدا؛ و موسی جواب داد: و علیک السلام؛ کیستی تو؟
گفت: من ملک موتم و موسی پرسید: برای چه آمده ای؟
گفت: آمده ام که روح تو را قبض کنم و موسی پرسید از چه ناحیه ای می خواهی روح مرا قبض کنی؟
گفت: از دهان و موسی گفت: چگونه از دهان مرا قبض روح می کنی، در حالی که با این دهان با پروردگار خود سخن گفته ام؟
گفت: پس از دست های تو قبض روح می کنم و موسی پرسید: چگونه از دست های من قبض روح می کنی، در حالی که با این دست ها تورات را برداشته ام؟
گفت: پس از پاهای تو و موسی گفت: با این پاها به کوه طور رفته ام و با خدا مناجات کرده ام.
گفت: پس از دیده های تو و موسی گفت: با این چشمان پیوسته با امید به سوی پروردگار خود نظر کرده ام.
گفت: پس از گوش های تو و موسی گفت: به این گوش ها کلام پروردگار خود را شنیده ام.

پس خداوند به ملک الموت وحی نمود که قبض روح او انجام نده تا خود او اراده کند، و در پی آن ملک الموت از نزد موسی (ع) دور شد و موسی (ع) بعد از آن مدتی زنده ماند و از قوم خود غایب شد2 و در ایام غیبت خود به مردی رسید که مشغول کندن قبری بود، موسی (ع) پس از دیدن او گفت: می خواهی که تو را در کندن این قبل کمک نمایم؟ آن مرد پاسخ داد: بلی. پس موسی (ع) به یاری او پرداخت تا قبر را کندند و لحد آن را درست کردند.
پس آن قبرکن تصمیم گرفت که در قبر بخوابد تا ببیند آن قبر درست کنده شده است یا خیر و در این بین موسی (ع) گفت: من این کار را انجام می دهم!

چون حضرت موسی (ع) در قبر قرار گرفت، خداوند پرده از مقابل چشم او برداشت تا جای خود را در بهشت دید، پس گفت: پروردگارا! مرا به سوی خود قبض کن. پس ملک الموت در همانجا قبض روح مطهر او نمود و در همان قبر ملائکه او را دفن نمودند و خاک بر روی او ریختند.3 پس منادی از آسمان ندا کرد که: مُرد موسی کلیم خدا، و کدام زنده است که نمی میرد؟! و به این سبب است که قبر حضرت موسی (ع) معروف نمی باشد و بنی اسرائیل مکان قبر آن حضرت را نمی دانند،4 همچنین امام صادق (ع) می فرمایند: شب بیست و یکم رمضان شبی است که اوصیای پیغمبران در این شب از دنیا رفته اند، و در این شب عیسی (ع) را به آسمان بردند و در این شب موسی (ع) از دنیا رفته است.5

منابع:
1- تفسیر قمی، ج 2: 27.
2- کمال الدین و تمام النعمة: 153.
3- قصص الانبیاء راوندی: 175.
4- تهذیب الاحکام، ج 1: 114.

5- تاریخ پیامبران (حیوه القلوب)، ج 1: 799.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ali IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    1 1
    زيبا بود.
  • خاطره IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    0 0
    جالب بود مرسي
  • ـــيّدعلي ذوالفقاري IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    0 0
    زيبا و جالب بود مرسي
  • حسین کاشانی IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    سلام بر خوانندگان عزیز... یکی از افتخارات ما مسلمانان ، بویژه شیعیان این است که همه پیامبران الهی را مهم ومحترم و مکرم میدانیم و در قرآن آمده که لا نفرق بین احد من رسله .. و در بسیاری از زیارتنامه های ائمه معصومین زیارتنامه را با سلام بر حضرت آدم نوح ابراهیم موسی عیسی و محمد شروع میکنیم و ای کاش بتوانیم راه و رسم آنها را احیا و باز سازی کنیم . چرا که اولا در راه هدایت مردم صبر زیادی داشتند ودر عین تسلط و برتری هیچگاه نشنیدهایم که صاحب تشکیلات حکومتی مفصل ( متناسب با زمان خود ) بوده باشند در داستانهای گفته شده هیچوقت پیامبران خدا اهل زور گویی و جبرو اجبار نبوده اند زندان و شلاق نداشته اند و حتی به نظر جمع احترام میگذاشته اند تا جایی که بر اساس قرعه یونس پیامبر را به دریا می اندازند و دیگر اینکه پیامبران هر زمان متناسب با فهممردم قومخود سخن می گفته اند وماارسلنا رسولا الا بلسان قومه
  • reder IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
    3 1
    این روایت منطقی نیست چونکه کسی که این را نوشته این خبر را از کجا آورده و چطور مطلع شده که اینرا نوشته دوم اگر این مطلب حضرت امام صادق باشد و ایشان که امام هستند میدانند که حضر موسی در کجا دفن شده است