البته این اتفاق درکشورهای همسایه ما که به نوعی جهان سوم هستند و هیچ صنعتی در انها شکل نگرفته , امری عادی و شاید بسیار هم مقرون به صرفه باشد , اما در کشور ما که حداقل صنعت مونتاژ کامیون سالهاست فعال است , چرا باید چنین طرحهایی ارایه شود؟ اما درمقابل هم نباید یک طرفه به قاضی رفت , هم اکنون بسیاری از دارندگان و رانندگان کامیون بر این باورند که حتی کامیونهای دست دوم اروپایی بسیار بهتر , امن تر و مقرون به صرفه تر از کامیونهای چینی است که توسط خودروسازهای ایرانی مونتاژمیشود و هر روز شاهد یک حادثه وحشتناک از سوی انها هستیم .
شاید همین علاقه بهره برداران واقعی کامیون است که باعث شده دولتمردان بجای حل اساسی موضوع و وارد شدن به مذاکره با خودروسازان مطرح جهانی که در اروپا و امریکا مستقر هستند , سراغ واردات کامیونهای دست دوم بروند , ماجرایی که مخالفان بسیاری دارد ، مخالفانی که بخشی از مخالفتشان ,حتی اگر تحت تاثیر لابی قدرتمند خودروسازان برای باقی ماندن انحصار انها باشد , توجیه منطقی هم دارد.
***۳هزار کامیون در راه
دبیر انجمن خودروسازان با انتقاد از رایزنی سازمان حمل و نقل جادهای کشور برای واردات سه هزار دستگاه کامیون دست دوم فرسوده به کشور، گفت: این در حالی است که ۷ هزار دستگاه کامیون تولید داخل در انتظار خریدار مانده است.
احمد نعمتبخش اظهار داشت: سازمان حمل و نقل جادهای کشور وابسته به وزارت راه و شهرسازی برای واردات ۳ هزار دستگاه کامیون دست دوم با شرکت آمیکو مذاکره کرده است.
وی ادامه داد: باعث تأسف است که در سال حماسه اقتصادی و در شرایطی که باید از تولیدکنندگان داخلی حمایت شود، بحث واردات کامیون دست دوم مطرح و پیگیری میشود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر خودروسازان به اندازه یک سوم تولید سال ۹۰ ، خودرو تولید میکنند، افزود: واردات کامیون دست دوم به کشور در حالی مطرح شده که ۷ هزار دستگاه کامیون CKD در پارکینگ شرکت آمیکو در انتظار خریدار است.
به گفته دبیر انجمن خودروسازان، توقف اجرای بسیاری از طرحهای عمرانی، دلیل اصلی کاهش تقاضا برای خرید کامیونهای تولید داخل است و بازار خودروهای داخلی با رکود همراه شده است.
وی، دلیل اصلی عدم فروش کامیونهای داخلی از جمله محصولات آمیکو را نبود تقاضا برای خرید عنوان کرد و گفت: در زمینه تأمین قطعه برای تولید این کامیونها کمبودی نداریم.
وی با بیان اینکه در اروپا از کامیونهای جدید معمولاً در سه شیفت کاری استفاده میشود، گفت: به این ترتیب عمر واقعی کامیونی که سه سال کار کرده است، حدود ۹ سال خواهد بود و خرید و استفاده از این کامیونها صرفه اقتصادی ندارد.
وی افزود: علاوه بر این، واردات کامیونهای دست دوم، ارزبری بالایی را بابت تامین قطعات یدکی به همراه خواهد داشت.
*** به اقتصاد ملی ضربه می زند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه واردات خودروهای فرسوده و کارکرده نمیتواند صرفه اقتصادی برای ناوگان حمل و نقل کشور به همراه داشته باشد،افزود:مسئولان به خوبی با هزینههای بالای تعمیر خودروهای فرسوده آشنایی دارند و بنابراین واردات کامیونهای کارکرده به اقتصاد ملی ضربه خواهد زد.
بهروز نعمتی ، با بیان اینکه صنعت خودروسازی ایران قابلیت تولید خودروهای سنگین رادارد ،افزود: مسئولان باید قبل از دادن مجوز به واردات کامیونهای کارکرده به کشور نتایج تصمیم خود را به صورت کارشناسی بسنجند.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان این مطلب که تمامی تلاش مسئولان در بخش صنعت خودرو باید معطوف به تولید بهتر و باکیفیتتر باشد، افزود: تا زمانی که واردات خودروهای فرسوده در الویت نسبت به تولید خودرو در داخل قرار گیرد بی شک صنعت خودروسازی کشور درجا خواهد زد.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با تأکید بر اینکه در صورت نیاز ضروری کشور در خصوص رفع کمبود خودروهای سنگین و همچنین تکمیل ناوگان حمل و نقل کشور میتوان از خودروهای تولید سایر کشورها استفاده کرد، یادآور شد: حتی اگر واردات کامیون به کشور نیز با هدف تکمیل ناوگان حمل و نقل صورت بگیرد نیز باید از ورود خودروهای فرسوده جلوگیری شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه واردات خودروهای فرسوده و کارکرده نمیتواند صرفه اقتصادی برای ناوگان حمل و نقل کشور به همراه داشته باشد، افزود: واردات کامیونهای کارکرده به کشور بی شک تأثیر بسیار بدی بر بازار خودروسازی کشور خواهد داشت.
وی ادامه داد: مسئولان به خوبی با هزینههای بالای تعمیر خودروهای فرسوده آشنایی دارند و بنابراین با دادن مجوز در خصوص واردات کامیونهای کارکرده نباید هزینههای گزافی را بر کشور متحمل کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به توانمندیهای شرکتهای خودروسازی موجود در کشور در خصوص تولید کامیون و خودروهای سنگین، افزود: واردات خودروهای فرسوده و دادن مجوز در خصوص ورود آنها به ناوگان حمل و نقل به نوعی به تعطیلی صنعت خودروسازی ایران منجر خواهد شد./
*** بازار تجاری ها را برهم می زند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با تأکید بر نادرست بودن سیاست واردات کامیون های فرسوده به کشور، گفت: ورود خودروهای کارکرده به کشور علاوه بر رکودی که در صنعت خودروسازی کشور به وجود میآورد به برهم زدن تعادل بازار نیز منجر میشود.
علی علیلو در گفتو گو با خانه ملت، با بیان اینکه دولت باید هر چه سریعتر جلوی واردات خودروهای فرسوده و کارکرده را به کشور بگیرد، افزود: واردات کامیونهای فرسوده به کشور تبعات و پیامدهای بسیار بدی در پی دارد.
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، با بیان این مطلب که واردات خودروهای سنگین فرسوده با هدف کاهش هزینههای کشور با حقیقت امر همخوانی ندارد، تصریح کرد: استهلاک و هزینههای بالایی که خودروهای فرسوده دارند در قیاس با تولید خودرو در کشور بالا است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با تأکید بر غلط بودن سیاست واردات کامیون های فرسوده به کشور، گفت: ورود خودروهای کارکرده به کشور علاوه بر رکودی که در صنعت خودروسازی کشور به وجود میآورد به برهم زدن تعادل بازار نیز منجر میشود.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان این مطلب که در صورت تشخیص به واردات کامیون به کشور بر حسب نیاز ناوگان حملو نقل باید ورود خودروهای سالم و نو صورت بگیرد، عنوان کرد: مسئولان نباید با دادن مجوز به ورود کامیونهای فرسوده صنعت خودروسازی سایر کشورها را تشویق کرده وعدم حمایت از خودروسازی داخلی را به نمایش بگذارند.
نماینده مردم شبستر در مجلس، ادامه داد: خودروهای فرسودهای که در گمرکات کشور منتظر مجوز ورود به کشور هستند عمر مفید خود را کرده و نباید دیگر در چرخه حملو نقل جادهای قرار بگیرند چرا که در غیر این صورت تصادفات جانی و مالی بسیاری را منجر خواهند شد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، یادآور شد: صنعت خودروسازی ایران به ویژه ساخت خودروهای سنگین به مرحلهای از توفیق رسیدهاند که میتوانند با حمایت مسئولان به صادرات تولیدات خود بپردازند./
*** برای ناوگان حمل و نقل عمومی سم است
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه هیچ نوع خودرو فرسوده و کارکرده نباید مجوز برای واردات به کشور را اخذ کند، افزود: واردات هر نوع کامیون کارکرده به کشور که عمر مفید خود را کرده و کارایی ندارد و برای ناوگان حمل ونقل عمومی سم است.
رضا رحمانی ، با بیان این مطلب که واردات کامیونهای کارکرده اگر از مبادی قانونی انجام شود بیشک تمامی اصول استاندارد را پشت سر خواهد گذاشت، تصریح کرد: مسئولان باید با دقت تمام از واردات خودروهایی که فرسوده بوده و عمر مفید خود را کردهاند جلوگیری کنند.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه خودروهای فرسوده هزینه نگهداری و تعمیرات گزافی دارند، گفت: مسئولان نباید اجازه ورود خودروهایی که از نظر سلامت بدنه و موتور در حد خوب قرار ندارند بدهند.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه هیچ نوع خودرو فرسوده و کارکرده نباید مجوز برای واردات به کشور را اخذ کند، افزود: واردات هر نوع کامیون کارکرده به کشور که عمر مفید خود را کرده و کارایی ندارد برای ناوگان حمل و نقل عمومی سم است.
این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: هیچ خودروی فرسوده و کارکرده ای اجازه ورود به کشور را ندارد و اگر نیازی به واردات کامیون برای تکمیل ناوگان حمل و نقل باری کشور باشد باید خودروهای سالم از لحاظ بدنه و فنی به کشور وارد شوند.
وی با بیان اینکه مسئولان نباید جان افراد در کشور را با هر بهانهای از جمله به صرفه بودن واردات کامیون نسبت به تولید آن در داخل، به خطر بیندازند، افزود: کامیونهای کارکرده و فرسوده علاوه بر هزینههای بیشماری که بر کشور از جهت تعمیر تحمیل میکنند جان افراد در جاده ها را نیز به علت فرسوده بودن تهدید میکند.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، یادآور شد: در صورت ورود کامیونهای فرسوده سازمان استاندارد، محیط زیست و سازمان گمرک کشور باید پاسخگو باشند./
***استقبال از مرگ
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با انتقاد از سیاستهای نادرستی که در خصوص واردات خودروهای کارکرده از سوی مسئولان اتخاذ میشود، گفت: واردات کامیونهای کارکرده نه تنها صرفه اقتصادی ندارد بلکه هزینههای بسیاری را نیز از جهت تعمیر و نگهداری تحمیل میکنند.
اللهوردی دهقانی در گفتو گو با خانه ملت، با بیان اینکه واردات خودروهای کارکرده رکود صنعت خودروسازی کشور را در پی خواهد داشت، افزود: حمایت از تولید داخلی نباید با واردات خودرو آن هم از نوع کارکرده و دست دوم به خطر بیفتد.
نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی، با بیان این مطلب که ورود خودروهای کارکرده و دست دوم هزینههای بسیاری از جهت تعمیر و نگهداری بر کشور تحمیل خواهد کرد، تصریح کرد: اگر نیاز به واردات کامیون به کشور وجود دارد باید به صورت خودروهای نو باشد تا جان افراد در جادهها تهدید نشود.
وی ادامه داد: خودروهای دست دوم و کارکرده که در صف ترخیص از گمرک و ورود به کشور هستند به این علت که عمر مفید خود را کردهاند دیگر نمیتوانند برای ناوگان حمل و نقل کشور مفید واقع شوند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با انتقاد از سیاستهای نادرستی که در خصوص واردات خودروهای کارکرده از سوی مسئولان اتخاذ میشود، گفت: واردات کامیونهای کارکرده نه تنها صرفه اقتصادی ندارد بلکه هزینههای بسیاری را نیز از جهت تعمیر و نگهداری تحمیل میکنند.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با تأکید بر اینکه واردات کامیونهای کارکرده به کشور سیاستی کامل غلط بوده که جان انسانها را در جادهها تهدید خواهد کرد، افزود: مسئولان به جای بها دادن به کامیونها و خودروهای فرسوده سایر کشورها برای واردات آنها به داخل باید تولیدات داخلی را حمایت کرده چرا که در این صورت هزینه کمتری به کشور تحمیل میشود.
نماینده مردم ورزقان در مجلس، با بیان این مطلب که بسیاری از تصادفات جاده ای در اثر استفاده از خودروهای فرسوده در ناوگان حمل و نقل رخ میدهد، گفت: اگر نیاز به واردات کامیون نیز در کشور باشد باید خودروهای نو و کار نکرده وارد شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، یادآور شد: مسئولان در واردات خودروهای فرسوده و کارکرده باید به این امر توجه کنند که هزینه استهلاک و تعمیر این خودروها بیش از صرفه اقتصادی است که از آن صحبت کنند./
خبرنگار: سعید کوشافر
نظر شما