اما این طرح از بیش از یک سال و نیم پیش و در میانه راه به حال خود رها شده است و گفته میشود، دلیل توقف آن عمل نکردن خودروسازان به تعهداتشان است. طی ماهها و روزهای اخیر بنا به اعلام مسؤولان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، مقدمات ورود تاکسیهای تیبا و ام. وی .امهای چینی به ناوگان تاکسیرانی کشور فراهم شده است.
ام. وی. امهای چینی در حالی چشم مسوولان نوسازی ناوگان تاکسیرانی را گرفته که صرفه اقتصادی این خودروها برای متقاضیان و ضعف فعلی خودروسازان داخلی در تأمین نیاز کشور و تولید خودروهای با کیفیت به عنوان مهمترین دلایل این انتخاب مطرح شده است. جولان فناوری خودروسازان چینی در جاده ها و خیابانهای کشور البته حرف تازه ای نیست و در تمام این سالها انواع خودروهای سنگین و سواریهای تولید این کشور خسارتهای مالی و جانی هنگفتی برای ایرانیان به همراه داشته به گونه ای که گاه در توصیف آن از الفاظی نظیر «ارابههای مرگ» و «تابوتهای متحرک» استفاده میکنند! بسیاری از کارشناسان با استناد به گزارشهای سازمان استاندارد عقیده دارند، کیفیت این تولیدات بسیار پایین تر از محصولات وطنی است. آنها اظهار میدارند: بر اساس این گزارش طبق آخرین ارزشیابی کیفی خودروهای تولید داخل در تیر ماه سال جاری خودرو ام وی ام 530 جایگاه شانزدهم از میان 19 خودرو کشور را از آن خود کرده و تنها یک پله با خودرو پراید که از ناوگان تاکسیرانی خارج شده است، فاصله دارد. همچنین قیمت این خودرو در بازار بیشتر از 40 میلیون است و برخی از مشتریان نیز از خدمات پس از فروش شرکت «مدیران خودرو» رضایت کامل را ندارند. در حال حاضر کمیسیون صنایع و معاون مجلس یکی از قطبهای مخالف ورود این تاکسی ها به ناوگان حمل و نقل عمومی است، به گونه ای که اعضای این کمیسیون به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص ورود 10 هزار دستگاه خودرو ام وی ام530 به ناوگان تاکسیرانی کشور تذکر داده اند. مجلس بر این باور است که ورود این محصولات بی کیفیت امکان ارتقای تولیدات داخلی را کاهش خواهد داد. با وجود مخالفتهای صریح کارشناسان، و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با ورود «ام. وی. ام»های چینی به حوزههای درون شهری و برون شهری سازمان تاکسیرانی، به نظر میرسد چراغ انجمن خودروسازان ایران برای فعالیت این خودروها سبز است.
احمد نعمت بخش در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر موضع این انجمن در قبال ورود این خودروها به ناوگان تاکسیرانی آن هم در شرایطی که کیفیت خودروهای داخلی بالاتر از محصولات چینی است و خودروسازان داخلی برای تأمین این نیاز بارها اعلام آمادگی کردهاند، میگوید: هم خودروسازان داخلی و هم مدیران خودرو که ام. وی. ام را مونتاژ میکند تحت نظارت ماست. وی با بیان اینکه ام. وی. ام استانداردها را پاس کرده و مورد تأیید انجمن است. ادامه میدهد: نسبت به ورود «ام. وی. ام» ها موضع منفی نداریم و آن چه برای ما مهم است و روی آن پافشاری میکنیم صرفاً رعایت استانداردهاست.
۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۷
کد خبر: 169817
گروه اقتصادی- فرزانه غلامی - در حال حاضر حدود 35 هزار تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد که سهم تهران از این رقم 18 هزار تاکسی است. به منظور نوسازی این تعداد تاکسی فرسوده، طرحی ملی تعریف شده، ...
نظر شما