سریال زیبا و ماندگارسربداران ساخته محمد علی نجفی هنوز هم که هنوزاست برای همه مخاطبان جعبه جادو بخصوص دوستداران آثارتاریخی از جایگاه ویژه ای برخورداراست. بعد از سربداران کارگردانان زیادی سریالها و فیلم های تاریخی زیادی را ساخته اند...

محمدعلی نجفی در گفتگو با قدس: فیلم‌های تاریخی ما جهت‌دار است / برای فیلم جدیدم شون کانری می‌خواهم/ سربداران هنوز مخاطب دارد

*آقای نجفی بعد مدتهاست که حضورتان را به عنوان کارگردان کم رنگ است این روزها مشغول چه کاری هستید؟

**آخرین فعالیت من سال ۸۸ و تهیه کنندگی فیلم سینمایی دیگری بود و بعد از آن دیگر تا کنون هیچ فعالیتی نداشته ام.و الان منتظرم ببینم اوضاع چگونه است و اگر فضا آماده بود کاری را آماده ساخت بکنم.چون وضعیت الان برایم پنجاه ،پنجاه است چون  بعد از باز شدن خانه سینما کمی به اوضاع خوشبین شدم و جای امیدواری است.

*از این پروژه ای که آماده ساخت است بگویید.

**فیلمنامه خداوند الموت آماده است که منتظرم شرایط ساخت این کار فراهم شود تا شروع کنم که خب به فکرم که یک تهیه کننده یا اسپانسر برای کار پیدا کنم ودیگر اینکه مدتی است که حول مسائل عرفانی که به نوعی به مسائل اجتماعی هم مربوط می شود را مطالعه می کنم و تا اگر بشود فیلمی هم در این خصوص بسازم.

*برآوردی بابت هزینه های ساخت خداوند الموت دارید؟

**چون شرایط اقتصادی ما شناور است هنوز برآورد دقیقی برای هزینه این فیلم ندارم.باید به مرحله تولید نزدیک شود تا بتوانم دقیقا هزینه ای را که باید صرف این کار بشود برآورد کنم.
البته چند سال پیش برآورد کردم که حدود ۷میلیارد هزینه صرف ساخت این فیلم می شود ولی خب الان شرایط فرق کرده است.

*آیا برای نقش حسن صباح به بازیگر خاصی هم فکر کرده اید ؟

**جنس کاراکتری که در ذهنم هست کسی است شبیه شون کانری.این که حالا در ایران چگونه برای این آدم ما به ازا پیدا کنم یا می شود هنرپیشه خارجی را برای این نقش انتخاب کنم خیلی هنوز به این قضیه فکر نکردم و تازمانی که کار به مرحله تولید نرسد نمی شود در خصوصش تصمیم گرفت.

*با توجه به حساسیت موضوع و اوضاع این روزهای سینما تصور می کنید سینمای ما ظرفیت ساخت یک چنین فیلمی را دارد؟

**نخیرمگراینکه یکسری موسساتی پا پیش بگذارند و هزینه های این فیلم را متقبل شوند یا بنیاد فارابی بخواهد یک فیلم متفاوت بسازد.

*در حال حاضر فیلم سینمایی استرداد با ژانر تاریخی برپرده سینماست.فیلمی که نتوانسته است فروش خوبی در بین دیگرآثار داشته باشد.شما علت بروز این اتفاق را چه می دانید؟

**شاید چون به تاریخ از یک جهت و یک بعد نگاه می شود این اتفاق می افتد.دقیقا می شود متوجه شد که پشت این قضیه یک دید خاص وجود دارد در سریالها هم قضیه وجود دارد برای این است که شما یکی دو قسمت از کار را می بینید و بعد دلزده می شوید و رهایش می کنید.متاسفانه نوع نگاه ما به این مسائل مشکل دارد.
سربداران با امکانات سی سال پیش ساخته شد با مخاطب ارتباط برقرار کرد و هنوز هم بعد این همه سال وقتی از تلویزیون پخش می شود ملت خواهان آن هستند هنوز بعد سی سال در خصوص این سریال با همه سانسوری که داشت صحبت می کنند.چون من اصلا از یک جهت و به یک شکل به مسائل نگاه نکردم
ما در نحوه بیان این مسائل مشکل داریم وگرنه هنوز هم این گونه آثار مخاطب خاص خودش را دارد.قرار نیست به تاریخ خط بدهیم که!قرار نیست به ما بگویند که تاریخ را اینگونه ببینید که!اگر فضا باز باشد اینگونه ساخته ها موفق خواهند بود.
*چرا در سینما کمتر فیلم تاریخی ساخته می شود؟آیا مخاطب ما تمایلی به تماشای اینگونه آثار را ندارد؟بیشتر آثارتاریخی فقط به چند سریال خلاصه می شوند.

**اتفاقا دلیل خیلی روشنی دارد.آنهم مسائل فرهنگی است .مسئله فرهنگی هم به این معنی که مسائل تاریخی ما انگار متاسفانه موتوری دارد یعنی شما باید با یک عینک خاصی مسائل تاریخی را ببیند بنابراین چون جهت دار است تماشاچی نمی تواند با آن ارتباط برقرار کند.درحالیکه رمانهای تاریخی طرفدار دارد.
ولی به نظر من اگر شرایط ما کمی آزاد تر باشد اتفاقا اینگونه آثارخیلی هم مخاطب دارد دلیلش هم این است که فیلمها و سریالهای تاریخی در شبکه های ماهواره ای چقدر مورد اقبال مخاطب است.
همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردم سریالهای تاریخی هم که در داخل ساخته می شود دقیقا به همین علت طرفدار ندارد چون به مسائل خیلی تک بعدی نگاه می شود و من فکر می کنم معضل اصلی این است.مشکل دیگری که دراین راه وجود دارد مسائل اقتصادی و امکانات است که باز همین هم به مسائل فرهنگی برمی گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد علي IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    حتما بخون خيلي قشنگه ....پسر فقيري که از راه فروش خرت و پرت در محلات شهر، خرج تحصيل خود را بدست ميآورد يک روز به شدت دچار تنگدستي شد. او فقط يک سکه ناقابل در جيب داشت. در حالي که گرسنگي سخت به او فشار مياورد، تصميم گرفت از خانه اي تقاضاي غذا کند. با اين حال وقتي دختر جواني در را به رويش گشود، دستپاچه شد و به جاي غذا يک ليوان آب خواست. دختر جوان احساس کرد که او بسيار گرسنه است. برايش يک ليوان شير بسيار بزرگ آورد. پسرک شير را سر کشيده و آهسته گفت: چقدر بايد به شما بپردازم؟ دختر جوان گفت: هيچ. مادرمان به ما ياد داده در قبال کار نيکي که براي ديگران انجام مي دهيم چيزي دريافت نکنيم. پسرک در مقابل گفت: از صميم قلب از شما تشکر مي کنم. پسرک که هاروارد کلي نام داشت، پس از ترک خانه نه تنها از نظر جسمي خود را قويتر حس مي کرد، بلکه ايمانش به خداوند و انسانهاي نيکوکار نيز بيشتر شد. تا پيش از اين او آماد
  • يک دوست IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    جاي ساخت يک فيلم سينمايي چوگان خالي است چوگان هويت و مليت ما است / مقام معظم رهبري