عباسعلی سپاهی یونسی: قدس ویژه خراسان - می‌گویند روزگاری در همسایگی مشهد یعنی سمت روستاهایی مثل کلاته آهن، دهبار، کردینه طرقبه شمار درختهای «ارس» در قالب جنگل، فراوان بوده است، ...

کاشت 15 هزار نهال توسط دوستداران طبیعت

اما حالا از آن انبوه درختان، اندکی مانده است و این یعنی نواخته شدن زنگ خطری دیگر در موضوع طبیعت و گونه ای گیاهی در یک منطقه.
وقتی زنگ خطر نواخته می‌شود باید دست به کار شد تا بتوانیم از رخدادهای ناگوار بعدی جلوگیری بکنیم که از قدیم گفته‌اند جلوی ضرر از هر کجا گرفته شود منفعت است و برگزاری برنامه درختکاری در منطقه دهبار اقدامی است مهم که امسال دومین مرحله آن برگزار شد.
آنهایی که دیروز برای کاشت درخت در دومین برنامه درختکاری جمع شده بودند آدمهای عاشقی بودند که می‌دانند اگر روزی این زمین از درخت خالی شود باید شاهد تعطیلی زندگی بود.
فرق این دسته از آدمها با دیگران در این است که تنها به این دانستن اکتفا نمی کنند و سعی می‌کنند به سهم خود برای طبیعت کاری بکنند.
دیروز مسیر جاده دهبار شلوغ تر از خیلی روزهای دیگر بود. گروهی با ماشین، گروهی با دوچرخه و یا موتور خود را به این منطقه رساندند و همه نیز با یک هدف مسیر را طی کردند که همان درختکاری بود.
دومین برنامه درختکاری را اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با همراهی گروه مهندسی مینیاتور و برخی دیگر از نهادهای شهرمان از جمله مطبوعات برگزار کرد.
در مراسم دیروز که با استقبال خوب عاشقان کوه و طبیعت برگزار شد حسن تقوایی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در سخنانی کوتاه با اشاره به اهمیت درخت و درختکاری گفت: آن قدر درخت و گیاه در زندگی ما اهمیت دارد که در قرآن کریم در بیش از 800 آیه به این موضوع اشاره شده است.
وی افزود: اهمیت درخت و گیاه تا آنجاست که اگر نباشد زندگی هم نخواهد بود و حیات ما وابسته به درخت و گیاه است.
تقوایی در بخش دیگری از گفته‌های خود درباره دومین برنامه درختکاری گفت: از امروز تا پایان هفته 15 هزار نهال از نوع ارس، توت و زرشک در این منطقه کاشته می‌شود به این امید که در آینده شاهد وضعیت خوب منطقه از این نظر باشیم.
وی با بیان اینکه امسال این اداره کل توانسته است 2 میلیون نهال تولید کند و در هفته منابع طبیعی 400 هزار نهال توزیع می‌شود، تأکید کرد: کاشت این شمار نهال که امروز انجام می‌شود حرکتی است نمادین برای اینکه مردم توجه بیشتری به بحث درخت و درختکاری و نگهداری از طبیعت و بویژه درخت داشته باشند.
وی در پایان بر این نکته نیز تأکید کرد که کاشت درخت یک بخش از اقدامهای مهم در زمینه نگهداری از طبیعت است، اما اقدام مهمتر و تکمیلی در این زمینه این است که توجه مردم را به نگهداری و حفاظت درست از درخت و گیاه جلب کنیم تا شاهد آسیب رسانی به طبیعت در این بخش نباشیم.
از دیگر برنامه‌های امسال درختکاری در منطقه دهبار و کردینه، برپایی غرفه جمعیت امدادی دانشجویی مردمی امام علی (ع) بود که در موضوع حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست برنامه‌های خوبی از آنها را شاهد بوده ایم. این گروه دیروز بعضی از تولیدات بچه‌های نیازمند و مورد حمایت را در قالب نمایشگاهی کوچک به نمایش گذاشته بودند تا هم مردم با فعالیت این گروه آشنا شوند و هم با خرید تولیدات، از جمله کیسه های تولید شده غیر مضر برای طبیعت از بچه ها حمایت کنند.
در حاشیه برنامه دیروز ازمرتضی شیرزور رئیس حفاظت محیط زیست طرقبه شاندیز درباره وضعیت درختان کاشته شده در برنامه سال قبل سوال کردم و این گونه پاسخ شنیدم: خوشبختانه درصد خطای درختان کاشته شده در سال قبل بسیار اندک بوده است، اما با توجه به شرایط جوی و میزان کم بارندگی‌ها رشد آنها کم بوده است.
وی ادامه داد: مبنای کاشت این درختان به صورت دیم می‌باشد، اما در یکی دو سال اول آبیاری می‌شوند.
دیروز شاهد اجرای برنامه ای زیبا با موضوع همراهی با طبیعت و محیط زیست بودیم برنامه هایی که البته هنوز اهمیت آنها برای بسیاری از مردم کشور ما روشن نیست و این خود باعث آسیب رسانی هایی به طبیعت در موارد فراوانی شده است. امید اینکه شاهد افزایش این حرکتها در موضوع طبیعت و آموزش همگانی بیشتر از طرف نهادهای مربوط باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    0 0
    از مسئولين تقاضا ميشود اين دو سازمان ناکارامد،عريض وطويل (منابع طبيعي ومحيط زيست )که به موازي همديگر حرکت کرده وهيچگونه خاصيت مثبتي براي طبيعت ومحيط زيست ندارنددريکديگرادغام نمايند البته اگرمديران محترمي که سخت به پست چسبيده اند اجازه فرمايند.
  • محيا IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    0 0
    من عاشق نهال هستم