مسجد بالاسر مبارک که در سمت مغرب ضریح مطهر امام رضا(ع) قرار دارد، یکی از مکانهای با شرافت و پرفضیلت برای دعا و نماز و عبادت است و در روایات نسبت به آن سفارش های زیادی شده است.

بالاسر، جایی که هر دعایی مستجاب می‌شود

در تاریخ آمده است که طرف بالای سرحضرت رضا علیه السلام مسجدی است به نام مسجد بالاسر و آن حضرت زمانی که وارد این بقعه می شدند در آن جا نماز می خواندند. هرکس رو به ضریح حضرت رضا علیه السلام جانب قبله نماز بخواند مثل این است که به تمام قبور معصومین علیهم السلام وخانه کعبه نماز خوانده است.(۱)

نمازی که در حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام خوانده  شود ثواب پنجاه هزار نماز را دارد. بنا به شواهد تاریخی، مسجد بالاسر را ابوالحسن عراقی، معروف به دبیر، از رجال دوره غزنویان، در سال ۴۲۵ قمری حدود هزار سال قبل ساخته و مدفن او در جوار همین مسجد است. ابن بطوطه، جهانگرد معروف که در سال ۷۳۴ از مشهد دیدن کرده، ضمن مشاهده قبر علی بن موسی الرضا (ع)، به مسجد بالاسر که در کنار بارگاه رضوی بوده، اشاره نموده است.(۲)

برآورده شدن حاجات

در روایات و احادیث درباره فضیلت زیارت و دعا در بالاسر مبارک حضرت رضا (ع) مطالب زیادی نقل شده و دعا در این مکان شریف را مقرون به اجابت دانسته اند.از جمله صقر بن دلف می گوید: از سرورم امام هادی (ع) شنیدم که فرمود: هر که به درگاه خداوند نیازی دارد، قبر جدّم امام رضا(ع) در طوس را بدین سان زیارت نماید که نخست غسل کند، در بالاسر دو رکعت نماز بگزارد و در قنوت حاجت خویش را بر زبان آورد... اگر در خواسته اش معصیت یا بریدن از خویشان نباشد، مستجاب خواهد شد؛ زیرا جای قبر آن حضرت پاره ای از بهشت است و هر مؤمنی که آن را زیارت کند، خدا او را از آتش رهایی بخشد و در سرای امنیت جای دهد. (۳)

آمرزش گناهان

امام رضا علیه السلام هم در باره فضیلت نماز در این مکان شریف می فرماید: لَا یُصَلِّی أَحَدُ مِنْکُمْ عِنْدَ قَبْرِی رَکْعَتَیْنِ الَّا اسْتَحَقَّ الْمَغْفِرَةَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَجَلٍ یَوْمَ یَلْقَاهُ؛ نماز نمی خواند کسی نزد قبر من دورکعت مگر آنکه سبب آمرزش گناهان نماز گزارنده می شود.(۴)

علامه مجلسی درکتاب تحفةالزائر از امام علی النقی علیه السلام روایت کرده هرکه حاجتی داشته باشد ، به زیارت جدم حضرت رضا علیه السلام درشهر طوس برود و با غسل زیارت نزد قبر آن حضرت دو رکعت نماز به جا آورد و در قنوت نماز، حاجت خود را

بطلبد که مستجاب می شود. (۵)

بیشتر بخوانید: مسجد بالاسر حضرت؛ قدیمی‌ترین مسجد ارض اقدس / بنایی که دبیر مخصوص سلطان مسعود ساخت

حکایتی از شیخ صدوق

شیخ صدوق رضوان الله علیه در کتاب عیون اخبار الرضا (ع) نقل می کند که عامر بن عبدالله بیوردی حاکم مرورود گفت : من در مشهد طوس بودم و مردی را دیدم که وارد قبه شد و در بالاسر نشست و گریه آغاز نمود ، و به زبان ترکی می گفت : بار خدایا اگر فرزندم زنده است او را به من برگردان و اگر مرده است خبر مرگ او را به من برسان .

گوید من از او پرسیدم چرا گریه می کنی گفت فرزندم در جنگ اسحاق آباد گم شد و من از او خبر ندارم و آمده ام تا از صاحب این قبر درخواست کنم فرزندم را به من برساند ، راوی گوید ، هنگامی که از مسجد بیرون شدیم ناگهان جوان قد بلندی رسید و با آن مرد معانقه کرد و یکدیگر را شناختند و معلوم شد که آن جوان فرزند گمشده او می باشد .

ابراهیم بن محمد جوینی در فرائد حدیثی نقل می کند که در جوار تربت امام (ع) مسجدی بود که مؤمنان در آن نماز می گذارده اند ظاهرا مسجدی است که اکنون هم وجود دارد و به مسجد بالاسر معروف می باشد.

پانوشتها:

  1. زندگانی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام جلد۲صفحه۱۶۸
  2. ودرکتاب زبدةالتالیف جلد۳صفحه۲۶۳ متذکراست
  3. عیون اخبارالرضا(ع)، ج۲، ص ۲۶۲  و امالی صدوق ۵۸۸
  4. عیون أخبار الرضا (ع)، ج۱، ص ۲۴۸
  5. منتخب التواریخ ، ص۵۹۸

نویسنده: حسینعلی پورافضلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.