مسجدی که امام رضا (ع) در آن نماز می خواند

از موقعی که حضرت رضا علیه السلام در سال 201 ق به مرو وارد شدند تا زمان شهادت ایشان در سال 203 ق، رویدادهای مهمی پیرامون امام (ع) روی داد که مناظرها، گفت‌وگوهای بین امام و مامون و همچنین ماجرای ولایت عهدی از این جمله است .
یکی از رخدادهای این مدت آن بود که در طول مدتی که حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در مرو حضور داشتند در محلی نماز گزاردند و به همین خاطر در آن مکان مقدس مسجدی بنا شد که آن مکان مقدس را مسجد زرد می نامند. مرحوم حاج شیخ عباس قمی به نقل از مناقب ابن شهر آشوب می نویسد: در این مسجد یکی از فرزندان امام علی بن موسی الرضا علیه السلام دفن شده و کرامت هایی نیز از آن جناب ظاهر شده است(1) .
و مؤید این مطلب روایتی است که علامه ی بحرانی در عوالم العلوم نقل می کند و آن گویای این مطلب است که حضرت رضا علیه السلام دارای پنج پسر و یک دختر بودند و ضمن این که نام های فرزندان حضرت را نیز بیان می کند متذکر شده است که آن فرزند حضرت رضا علیه السلام که در مرو مدفون است نامش علی است(2) .
علامه مجلسى در (بحار) از (قـرب الا سـنـاد) نـقل کرده که بزنطى خدمت حضرت امام رضا علیه السلام عرض مى کند که چند سال است از شما مى پرسم از خلیفه بعد از شما و شما مى فرمایید پـسـرم و شـما را فرزند نبود و خدا دو پسر به شما موهبت فرموده پس ‍ کدام یک از این دو پـسـر تـو اسـت الخ. و ابـن شهر آشوب در (مناقب) فرموده که اصـل در مـسـجـد زرد کنه در شهر مرو است آن است که حضرت امام رضا علیه السلام در آن نـمـاز گـزارده پس بنا شده مسجدى پس از آن دفن شده در آن پسر حضرت امام رضا علیه السلام و کرامتهایى در آن نقل شده.
پانوشتها:
[1] منتهی الامال: ج 2 ص 548: مناقب ابن شهر آشوب: ج 4 ص 762.

[2] عوالم العلوم: ج 22 ص 371.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.