انتخابات

قدس انلاین-قاانی:ماجرای واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی که باطرح واگذاری24مدرسه درتهران شکل جدی تری به خود گرفت همچنان چالش مخالفان اجرای این طرح می باشد.

واگذاری مدارس دولتی به خصوصی/مخالفت مجلس با طرح آموزش وپرورش

به گزارش قدس آنلاین بعد از انکه مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، جزئیات واگذاری ۲۴ مدرسه دولتی به بخش خصوصی در تهران را تشریح کرد مخالفان ان را راهکاری برای درآمد زایی برای آموزش وپرورش وافت کیفیت اموزش واستفاده از نیروهای غیر کیفی در حوزه اموزش قلمداد کردند و همین امر باعث شد وزير آموزش وپرورش واگذاري مدارس دولتي فعال به بخش خصوصي را خلاف قانون اعلام کند و اعلام نماید كه تنها ساختمان مدارس دولتي براي بهر‌ه‌وري بيشتر اجاره داده مي‌شود اما پس از مدت كوتاهي با تغيير موضع قبلي خود از اين طرح حمايت كرد.

*دفاع آموزش و پرورش از واگذاری مدارس دولتی

چندی بعد مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به همه ابهامات موجود در اجرای طرح واگذاری 24 مدرسه دولتی به بخش غیردولتی پاسخ داد.

اسفندیار چهاربند در یک نشست خبری به ابعاد واگذاری شماری از مدارس دولتی تهران به غیردولتی پرداخت و اظهار کرد: در هفته‌های اخیر نقدهای بسیاری به اجرای این طرح وارد شد که محور اساسی آن بحث افت کیفیت آموزش و پرورش در این مدارس است.

وی افزود: برای پاسخ به نقدها ابتدا باید عوامل موثر و کیفیت آموزش و پرورش را مرور کرد. مولفه اول در این رابطه برنامه درسی است که برای همه دانش‌آموزان در کشور به صورت یکسان اجرا می‌شود. تبدیل مدارس دولتی به غیردولتی به هیچ عنوان منجر به کاهش یا تعدیل برنامه درسی مصوب نمی‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه البته در طول سه سال گذشته با تغییر شتابزده و یک‌شبه نظام آموزشی برنامه درسی دستخوش تغییراتی شد که هنوز نقدهای اساسی و جدی به آن وارد است، گفت: نظام آموزشی 3-3-6 بدون فراهم شدن بسترها و مقدمات لازم مستقر شد و برنامه درسی که مولفه‌ای در راستای کیفیت آموزش و پرورش است، دچار آسیب‌های جدی شد. اما این مساله ارتباطی با تبدیل مدارس دولتی به غیردولتی ندارد.

به گفته چهاربند، مولفه دوم در کیفیت آموزش و پرورش فضای آموزشی است. در راستای اجرای این طرح فضای آموزشی هیچ تغییری نکرد و تنها اداره آن متفاوت شد. مدرسه تغییر کاربری نداشته و امکاناتی از مدرسه بیرون نرفته است. البته از سه سال گذشته در خصوص فضای آموزشی در تمامی مدارس ابتدایی کشور دچار مشکلات جدی شدیم، زیرا ابتدایی دارای پنج پایه بود و پس از استقرار نظام 3-3-6 یک مرتبه و یک‌شبه یک پایه به آن اضافه شد. بدون آنکه حتی یک سانتیمتر فضای آموزشی به مدارس اضافه شده باشد.

وی با بیان اینکه به همین علت بسیاری از کتابخانه‌ها،نمازخانه، آزمایشگاه‌ها تبدیل به کلاس درس شدند، گفت: آسیب جدی به کیفیت آموزش در مولفه فضا، زمانی به مدارس وارد آمد که یک پایه تحصیلی به مدارس ابتدایی تحمیل شد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: مولفه بعدی در کیفیت آموزشی نیروی انسانی است. باید نیروهای انسانی دارای صلاحیت و شایستگی لازم باشند، اما باید این سوال را پاسخ داد که آیا شرایط فعلی آموزش و پرورش قبل از اجرای طرح واگذاری مدارس دولتی اینگونه بوده؟ یا پس از استقرار یک شبه ساختار 3-3-6 با یک کمبود شدید نیرو در مقطع ابتدایی متوجه شدیم بدون آنکه سازوکارهای لازم دیده شده باشد.

* نیروی کیفی با ماهی 250 هزار تومان کار نمی‌کند

اما درمقابل مشاور کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به موضوع واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی و کیفیت بخشی به این مدارس گفت: با حقوق 250 هزار تومان و یک سی دی آموزشی کیفیت بخشی نمی‌شود.

 ابراهیم سحرخیز، مشاور کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این پرسش که «آیا واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی باعث افزایش کیفیت بخشی می‌شود؟»، اظهار داشت: کیفیت بخشی حاصل به کارگیری نیروهای توانمند و با صلاحیت است. وی با بیان اینکه کیفیت بخشی در آموزش و پرورش معلم محور است، خاطرنشان کرد: اگر صلاحیت‌های حرفه‌ای را ارتقا دادیم و معلم انگیزه داشت و از طرفی امکانات را هم افزایش دادیم و در کنار آن با مشارکت اولیا می‌توان کیفیت را به ارمغان ‌آورد. سحرخیز افزود: بحث کنونی مربوط به تمام کشور است و در گزارش‌ها مشاهده می‌کنیم معلمی که در مدارس واگذار شده حضور دارد می‌گوید تجربه ندارم و یا در مدارس غیر دولتی بوده‌اند. *با حقوق 250 هزار تومان و یک سی دی آموزشی کیفیت بخشی نمی‌شود وی با بیان اینکه در برخی استانها به معلمان این مدارس حقوق ناچیزی داده می‌شود، تصریح کرد: در خراسان شمالی و گلستان به این معلمان 250 هزار تومان حقوق می‌دهند و از طرفی هم امنیت شغلی ندارند؛ با این وضعیت چطور می‌شود کیفیت بخشی انجام داد، زیرا آموزش کتابهای جدید را ندیده‌اند و اگر دوره نبینند کلاس‍ها هم کیفیت ندارد. مشاور کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از اینکه در برخی از استانها هنوز دوره آموزشی معلمان به پایان نرسیده است، گفت: در استان البرز با وجود اینکه مهر شروع شده است هنوز کلاسهای آموزشی تمام نشده است؛ با یک سی دی که به معلم داده می‌شود و به او می‌گویند در منزل این سی دی را مطالعه کن و سر کلاس بروید که نمی‌شود کیفیت بخشی انجام داد. وی افزود: معتقدم با نیروهای تازه کار کیفیت بخشی وجود ندارد؛ می‌گویند این معلمان سالها در غیردولتی بودند و سالهاست که این طور است؛ اگر نیروهای غیر آموزش دیده سر کلاس رفته‌اند مشکلاتی وجود خواهد داشت.

سحرخیز با طرح پرسشی مبنی بر اینکه چرا مدارس غیر دولتی فقط در چند منطقه شمالی تهران رونق دارد و در استانهای دیگر مدارس غیر دولتی پا نمی‌گیرد، گفت: در برخی مدارس غیر دولتی مدرک جعلی، فروش نمره و فروش کارنامه اتفاق افتاده است؛ اکنون که وضعیت نسبت به قبل بهتر شده است زیرا در گذشته که ترمی واحدی وجود داشت فردی چند واحد درسی را می‌گرفت و راحت نمره قبولی می‌گرفت.

مشاور کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه کیفیت بخشی حاصل استفاده از معلمان با تجربه است، اظهار کرد: نیروی با کیفیت با 250 هزار تومان کار نمی‌کند. وی ادامه داد: گفته می‌شود در مدارس دولتی واگذار شده از معلمان بازنشسته استفاده شده است که یک دسته معلمان بازنشسته علاقمند هستند و می‌خواهند کار کنند که کار آنها کیفی است اما یک دسته دیگر از روی ناعلاجی است که می‌خواهند تدریس کنند و کار آنها کیفی نیست. سحرخیز تصریح کرد: حتی تدریس در نوبت دوم مدارس کیفیت پایین‌تری نسبت به نوبت اول دارد و معلمانی که صبح در مدرسه تدریس کرده‌اند اگر بخواهند در نوبت عصر هم تدریس داشته باشند خسته خواهند بود.

وی با اشاره به مکان اجرای واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی، گفت: در تهران، گلستان و برخی استانها این طرح در روستاها و حاشیه شهرها اتفاق افتاده است که نیروی قوی و کارآمد به آنجاها نخواهد رفت. مشاور کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: برای شغل خطیر تعلیم و تربیت که معلم باید صلاحیت داشته باشد چرا در آخر شهریور ماه که هنگام ورود به مهر است به هر دری بزنیم و نیرو بیاوریم که این موضوع درست نیست.

*انتقاد از واگذاری مدارس دولتی به غیردولتی‌ها

همچنین سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از واگذاری مدارس دولتی به غیردولتی‌ها و استخدام نیروهای آزاد، گفت: در این شرایط فاجعه جدیدی تحت عنوان نیروهای شرکتی‌ شکل می‌گیرد که وزارت آموزش و پرورش باید نسبت به آن توجه جدی داشته باشد.

قاسم جعفری افزود: نگرانی اعضای کمیسیون نسبت به واگذاری مدارس دولتی به غیردولتی‌ها از جمله مواردی بود که در کمیسیون مورد بحث و بررسی واقع شد.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی،‌ ادامه داد: واگذاری مدارس دولتی به غیردولتی‌ها و استخدام نیروهای آزاد که بعدها در قالب نیروهای شرکتی برای وزارت آموزش و پرورش مشکل‌ساز می‌شوند یکی از دغدغه‌های اصلی نمایندگان بود زیرا در این شرایط فاجعه جدیدی تحت عنوان نیروهای شرکتی‌ شکل می‌گیرد لذا وزارت آموزش و پرورش باید نسبت به آن توجه جدی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضایی IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    4 0
    کیفیت آموزش در مدارس دولتی واگذار شده قربانی اهداف اقتصادی شده خواهشمندم مسولین فکری کنند
  • ولی IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    3 0
    در مدارس واگزار شده در استان بوشهر نه موسسان شرایط لازم را دارند و نه آموزگاران به کار گرفته شده از مدیر کل درخواست می کنیم رسیدگی کند ما پرونده فرزندانمان را از این مدارس می گیریم
  • آموزگار IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    2 0
    با گذشت بیش از یک ماه و نیم از شروع کار ما در مدارس واگزار شده هنوز هیچ خبری از قرارداد و بیمه نیست مسولین محترم لطفا رسیدگی کنید
  • اولیا IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    3 1
    معلمانی که در مدارس واگزار شده درس می دهند نه گزینش شده اند نه دوره دیده اند و نه تا حالا کلاس رفته اند. اگر مسولین فکری نکنند ما اولیا دانش آموزان اقدام می کنیم
  • جمعی از اولیا IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    3 0
    ما فرزنداتمان را در مدرسه دولتی ثبت نام کردیم با معلمانی که چندین سال در این مدرسه بودند آشنا بودیم اما به یکباره همه معلمان عوض شدند معلمانی آورده اند که چیزی از تدریس و کلاسداری نمی دانند تازه از دانشگاه آمده اند.مو سس مدرسه اولین سال کارش است >تابلوی مدرسه را به مدرسه غیر انتفاعی تغییر داده اند اگر مسولین رسیدگی نکنند ما اولیا اقدام می کنیم
  • نگران IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    3 0
    متاسفانه ما هر چه تلاش کردیم تا مدرسه فرزندمان را عوض کنیم نشد چون بعد شروع سال تحصیلی متوجه واگذاری مدسه شدیم و سایر مدارس هم برای ثبت نام ظرفیت نداشت. این سیاست پیمانکاری آینده فرزنانمان را نابود خواهد کرد
  • جمهی از اولیای مدارس IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    0 0
    واقعا کسی که بچه اش درس نمی خواند معلم چی کار کند چه دولتی باشد چه غیردولتی درس نمی خوانند واقعا وضعیت مدارس غیرانتفاعی را نگاه کنید بخاطر پول بچه ها را قبول می کنند مردم همین را می خواهند ما که از مدارس دولتی راضی هستیم