انتخابات

وزیر نفت گفت: به ۱۷ کشور دنیا نفت صادر می کنیم، می‌گویند تخفیف می‌دهند، میزان تخفیف‌ها انگشتان دست من کمتر است.

وزیر نفت: به ۱۷ کشور نفت صادر می‌کنیم/ تخفیف‌ها از انگشتان دست من کمتر است

به گزارش قدس آنلابن جواد اوجی امروز در مراسم رونمایی از بازار بهینه‌سازی و محیط زیست در بورس انرژی ایران و آغاز معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز، با بیان اینکه  در چند روز گذشته رسانه‌های خارجی خبر صادرات نفت ایران به اروپا را اعلام کردند و اکنون به ۱۷ کشور نفت می‌فروشیم، اظهار کرد: ما در جنگ اقتصادی هستیم، نباید اعداد را اعلام کنیم و دولت‌های قبل هم همینگونه بودند.

وی افزود: دست‌اندرکاران صنعت نفت به صورت شبانه روزی کار می‌کنند؛ ۸۰۰ تحریم جدید وضع شده است. می‌گویند تخفیف می‌دهند، والله تخفیفی که می‌گویند از انگشتان دست من کمتر است.

به گفته وی هر دولتی در آمریکا سرکار بیاید، تغییری در فروش نفت ایجاد نخواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه اگر در صنعت نفت در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌ صورت نمی‌گرفت، به ونزوئلایی تبدیل می‌شدیم که تولید نفت ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای آن به ۳۰۰ هزار بشکه می‌رسید، گفت: در آغاز به‌کار دولت سیزدهم تولید نفت ایران روزانه ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار بشکه بود، به همت کارکنان صنعت نفت، این حجم تولید امسال به روزانه ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه رسیده است.

رشد ۳.۵ برابری ارزش صادرات نفتی ایران

اوجی با بیان اینکه تولید نفت در سه سال اخیر ۶۰ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: صادرات نفت از روزانه ۱۸۲ میلیون بشکه در سال ۱۳۹۸ به ۵۶۵ میلیون بشکه در سال ۱۴۰۲ رسید. همچنین ارزش صادرات نفت و میعانات گازی و دیگر فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران نیز از ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسید. به عبارت دیگر، در این زمینه رشد ۳.۵ برابری داشته است.

۳۸۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی به مشترکان گاز

وی با بیان اینکه طرح‌های قابل قبولی در شورای اقتصاد به ارزش ۳۶ میلیارد دلار در سه سال اخیر در زمینه بهینه‌سازی در همه بخش‌ها مصوب شده است، گفت: امروز برای نخستین بار ۳۸۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی به مشترکان گاز پرداخت می‌شود که این منابع از صرفه‌جویی‌های انجام‌شده به دست آمده است.

وزیر نفت با بیان اینکه به هر سرمایه‌گذاری در حمل و نقل نیروگاهی و صنایع و مجتمع های تجاری و خانگی سرمایه گذاری انجام دهد و موجب صرفه جویی و کاهش مصرف گاز شود، گواهی صرفه جویی گاز داده می شود، گفت: به عبارت دیگر هر کسی در این حوزه سرمایه گذاری کند که مصرف انرژی کاهش یابد، صاحب این گواهی می شود، ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز در بازار بورس انرژی به فروش می‌رود و برای سرمایه گذاری که در این حوزه سرمایه گذاری کند نیز بازگشت سرمایه صورت می گیرد و هم در اقتصاد تولید نقش بسزای دارد.

اوجی با اشاره به صرفه جویی گاز در سال ۱۴۰۲ بخصوص در بخش خانگی تاکید کرد: ۲۵ میلیون مشترک داریم که از این تعداد مشترکانی که نسبت به سال قبل کاهش مصرف گاز داشته اند، می‌توانند مشمول ۳۸۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه جویی به صورت نقد و یا کالا و یا در قالب قبض بستانکاری شوند که این اقدام مشارکت مردمی در بحث پروژه‌های بهینه سازی و کاهش مصرف تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه برای ۴ میلیون بخاری کم بازده که مصرف بالای سوخت دارند نیز برنامه داریم که در این رابطه اسنادی به امضا رسید تا یک میلیون بخاری کم بازده تبدیل به بخاری با راندمان بالا تبدیل شود، تصریح کرد: در بحث گواهی صرفه جویی گاز پیش بینی و برنامه ریزی ما این است که تا ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال اجرایی شود، برای اولین بار بعد از انقلاب این گواهی صرفه جویی گاز در بورس انرژی امروز به صورت رسما عرضه شد.

ادامه دارد...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.