انتخابات

قدس انلاین – سعید کوشافر :بالاخره گمانه زنی قدس انلاین که طی 10روزقبل منتشر شد با اظهارات دیشب سخنگوی هدفمندی درخصوص حذف یارانه‌های نقدی اقشار پردرآمد به حقیقت پیوست و دولت مقررکرد ۱۰ میلیون نفر از اقشار مرفه در مرحله دوم اجرای قانون از لیست دریافت یارانه نقدی حذف شوند.

رسیدن نامه، یعنی قطع یارانه /راههای شناخت کسانی که حذف میشوند /افزایش قطعی قیمتها واحتمال دوبرابر شدن یارانه

محمدرضا فرزین در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به حذف 10 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی در گام دوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها، گفت: براساس برآورد‌ها، افرادی که یارانه نقدی تنها 5 تا 10 درصد از درآمد ماهیانه آن‌ها را تشکیل می‌دهد، در مرحله دوم یارانه نقدی دریافت نخواهند کرد.
سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه در آینده نزدیک طی نامه‌هایی بر اساس دستور رئیس جمهور برای افراد و خانواده‌هایی که نیاز به یارانه نقدی ندارند، به منظور عدم پرداخت به آن‌ها ارسال خواهد شد، تصریح کرد: دهکهای نهم و دهم مشمول عدم دریافت یارانه نقدی خواهند شد.
اودرعین حال بدون ذکر رقم از افزایش یارانه نقدی اقشار باقیمانده خبر داد که با توجه به تبلیغات روزهای گذشته درخصوص اظهارات رییس جمهور درخصوص دو برابر شدن یارانه ها احتمالارقم مرحله دوم چیزی نزدیک این رقم خواهد بود.

با توجه به این سخنان، اگر متوسط درآمد هر ایرانی بالغ و مشغول به کار 500 تا 550 هزار تومان در نظر گرفته شود و مبلغ یارانه نقدی برای هر نفر 40500 تومان باشد، مبلغ یارنه نقدی 10 درصد درآمد تعداد زیادی از ایرانیان را تشکیل خواهد داد که این تعداد مسلما بالای 10 میلیون نفر خواهد بود.

از سوی دیگر اگر منظور فرزین حذف یارانه هر خانوار باشد، به عنوان مثال اگر میزان 5-10 درصدی نسبت یارانه به درآمد محاسبه شود، یعنی حقوق هر خانواده ی 4 نفره به ازای هر نفر در همین فاز اول که مبلغ یارانه ی ماهانه ی هر فرد 44500 تومان است، زمانی حذف خواهد شد که درآمدی بین یک میلیون و هشتصد هزار تومان تا سه میلیون و ششصد هزار تومان داشته باشد .
***جزییات شناسایی وحذف
درهمین راستا خبرنگارما با یک مقام آگاه در این زمینه به گفتگو نشست , وی با بیان اینکه منظور از 5 تا 10 درصد مبلغ کل دریافتی یارانه خانوار است , یعنی یک خانوار دو نفره که همه امکانات را از قبیل ماشین , منزل مسکونی و شغل داشته باشند و درامدشان بیش از یک میلیون و هشتصد هزار تومان باشد , یا خانوار چهار نفره ای که تمام امکانات را داشته باشند و درامدشان بیش از سه میلیون و ششصد هزار تومان باشد , از دریافت محروم میشوند .
او خاطر نشان کرد : مساله نامه و انصراف خودشان بیشتر تعارف است و در واقع رسیدن نامه به معنای قطع یارانه در زمانی خواهد بود که اعلام خواهد شد .
این مقام مطلع تصریح کرد : درعین حال باید در نظر گرفت که دولت مسایلی مانند داشتن فرزندان دانشجو یا دختر دم بخت وپسر بیکار و امثال انرا هم در نظر خواهد داشت .
وی با اشاره به اینکه درصورت رعایت قانون , هیچ کارمندی که فقط از محل کارمندی کسب درامد کند یا شغل دومی داشته باشد که درامد ان درحد زیاد نباشد , به طور قطع شامل قطع یارانه نخواهد شد , خاطرنشان کرد : درحالی است که دولت میتوانست رقم را به بیش از 10 تا 12 میلیون نفر برای قطع یارانه برساند , اما با بالابردن سطح درامد , خیلی از افرادی را که انها هم میتوانند یارانه نگیرند از شمول طرح خارج کرد .
این مقام درخصوص شیوه شناسایی افرادی که یارانه انها قطع خواهد شد نیز گفت : دولت از چند منبع به این اطلاعات دست یافت که مهمترین انها اطلاعات وامهای بانکی و حسابهای بانکی افراد است , به گونه ای که کسی که بیش از یک یا دو میلیارد وام بانکی دریافت کرده , به طور قطع درامدی بیش از 5میلیون در ماه دارد ,چرا که اقساط وام وی چند برابر این رقم است .
از دیگر مراجع کسب اطلاع, ادارات ثبت و سیستم پلاک خودرو بود , که از این دو مکان اطلاعات مسکن و خودرو خانوارها کسب میشود و البته این مساله برای بررسی در کنار سایر فاکتورها است .
اما یکی از مهمترین منابع کسب اطلاع از درامد افراد سازمان امور مالیاتی , گمرک واز این دو مهمتر تشکلهای اقتصادی هستند , فهرست اعضای این تشکلها برای دریافت یارانه تولید دریافت شده وبرخی نیز یارانه تولید گرفته اند وکسی که بنا برادعای خود نیاز به صدها میلیون تومان یارانه برای کارخانه اش دارد , به طور قطع نباید درکنار کسانی قرار گیرد که با پول یارانه امرار معاش میکند .
قبوض برق , گاز و اب افراد نیز از دیگر فاکتورهاست .همچنین اطلاعات سازمان تامین اجتماعی ...

***جایی برای شکایت نیست
تمام این موارد در سازمان هدفمندی جمع شده و خیلی راحت و بدون کمترین خطا افراد شناسایی شده اند به طوریکه جای هیچ گلایه ای وجود ندارد و مثلا کسی که دهها میلیون تومان هر ماه قسط بانکی میدهد , درخواست دریافت یارانه برای کارخانه ای میلیاردی را داده , مدعی است صدها شغل ایجاد کرده وتقاضای وام اشتغال کرده یا انرا دریافت کرده , مالیات بر درامدش سالی چند صدمیلیون تومان است , به عنوان تولید کننده , وارد کننده یا صادر کننده در تشکلهاییی مثل اتاق بازرگانی , خانه صنعیت , خانه کشاورز یا امثال اینها ثبت شده است , قبض گازش یا برقش هر ماه چند میلیون تومان است , ایا عقل سلیم میپذیرد که وی نیازمند ماهانه 45500 تومان است .
درعین حال سامانه ای طراحی شده که هر فردی نسبت به حذف خود از دریافت یارانه اعتراض داشت به ان مراجعه و دلایل خودرا بیان میدارد , اما باید بدانند که این مساله باعث خواهد شد که در برخی موارد دجار مشکل شوند , مثلا برای اعتبار بانکی دچار مشکل خواهد شد .
وی درعین حال خاطر نشان کرد که اینکه در برخی رسانه ها عنوان شده که فقط همین مبلغ میان سایر مردم توزیع شود اشتباه محض است و احتمال دارد , رقم کلی یارانه ها در فاز دوم , به دلیل قیمتهای جدید , برق , گاز , اب و سوخت , بیشتر میشود که البته حتی دوبرابر شدن یارانه ها هم نباید دور از انتظار باشد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امير IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    6 1
    قانون بايد جامع باشد ،يعني تمام کشور را پوشش دهد،کد خدا منشي مال زمان عهد بوق است،مادر قرن 21عصر اتم زندگي مي کنيم با در آمد کشور اين صحبتها باطل است ،سري به کشورهاي در حال توسعه بزنيد،رفاه اجتماعي براي همگان است،قطع سوبسيدها وبعد هم خط ونشان کشيدن براي مردم ، دور از منزلت انساني است!
  • محمد IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
    0 0
    باسلام بنده در يک شرکت پيمانکاري کار ميکنم و بخدا ماهيانه 420000تومان حقوق ميگيرم و مستاجر هستم و متاهل و داراي دو فرزند و هيچگونه منزل شخصي و يا ماشين ندارم و تا به الان هيچگونه وامي دريافت نکردم لطفا کسي مرا راهنمايي کند چون واقعا به مشکل بر خوردم. يارنه دي ماه بنده قطع شده به کجا مراجعه کنم. با تشکر
  • مريم IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    0 1
    خانواده ما از قشر پردر آمد محسوب نمي شه ولي به عنوان يک تحصيل کرده معتقدم هر کس بيشتر زحمت مي کشه قاعدتا در آمد بيشتري بايد داشته باشه و اين دليل نمي شه که چون ثزوتمند شده پس بايد از حق خودش از سهم نفت يا يارانه بگذره بجاي اون دولت محترم که هرروز براي مردم خوابهاي جديد مي بينه قانون اساسي رو درست اجرا کنه که همه چيز در قالب قانون باشه و هر کس با توجه به تلاش خودش در آمد کسب کنه و مجبور هم نباشه دارائي خودش رو قايم کنه توي اين مملکت نه آدم پولدار آرامش داره و نه ما آدمهاي زير متوسط
  • الهه IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    0 1
    فقط مي تونم بگم دست اقايون درد نکنه که اينقدر با مردم بازي ميکنند
  • ناصرداوريان IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    0 1
    هرچندكه اين يارانه چون ازثروت ملي است وحق هرايراني است وعقل حكم مي كندكه همه ايرانيان چه فقيروچه غني ازآن برخوردارگردندامابه اين شيوه كه افرادبادرآمدبالاحذف شوندمنطقي است حالابنده كه 4دانشجو و1دانش آموزدارم با7سرعاله ودرآمدم فقط حقوق معلمي است چراكدانصراف طي پيامي برام آمده است آنهم دربخشي محروم دراستان ايلام زندگي ميكنم((آيااين عدالت است))
  • ناصر IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    0 1
    درحكومت اسلامي ثروت ملي بايستي بين تمام اقشارجامعه توزيع شودنه فقط براي افرادكم درآمدچراكه بااين كارگداپروري وتنبلي تكدي گري تقويت ميشه يعني كارنكن وحقوق بگير واقعا مسخره س
  • حسين IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
    0 0
    اين پول يارانه را كه دولت پرداخت مي كند پول گداي پروري نيست پولي است كه براي پرداخت قبوض ونان خانوار است عهده اي شايعه مي كنند كه پول مفت است اين ها اصلاً سررشته از اقتصاد ندارند