قدس انلاین – سعید کوشافر: بیانات امروز مقام معظم رهبری درحمایت از توافق هسته ای با کشورهای موسوم به 1+5 و بیانات ایشان درباره مخالفت با توافق بد راه را برای دست اندرکاران سیاست خارجی و دیپلماتهای کشورمان هموار کرد تا بهتر از قبل بدانند که باید این راه دشوار و ناهموار را چگونه طی کنند تا به مقصدی برسند که هم دربرگیرند منافع کشورمان باشد وهم عزت و اراده ملت ایران را تامین کند.

دومرحله ای شدن مذاکرات، دام غرب برای بهانه گیری واشکال تراشی/مذاکره شفاف یعنی تضمین هسته ای درمقابل حذف کامل تحریمها/  توافق "کلی وجزیی" بازی جدیدغرب با مصرف داخلی برای اوباما است

 

***توافق بر کلیات و جزئیات باید در یک مرحله و با مفاد واضح و غیرقابل تأویل باشد

رهبر معظم انقلاب با اعلام "با توافق خوب که دربردارنده عزت، احترام و پیشرفت ملت ایران باشد، موافقیم" تأکید کردند: توافق بر کلیات و جزئیات باید در یک مرحله و با مفاد واضح و غیرقابل تأویل باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و پدافند هوایی، با تبیین علت و هدف اصلی دشمنی 36ساله و ادامه‌دار دولت آمریکا و خطای محاسباتی آنها برای به زانو درآوردن و تحقیر ملت ایران، به رفتار و عملکرد منطقی و مستدل ایران در مذاکرات هسته‌ای و رفتار غیرمنطقی و باج‌خواهانه طرف مقابل اشاره و تأکید کردند: ملت ایران در روز 22 بهمن نشان خواهد داد که زیر بار حرف زور نمی‌رود و پاسخ هر تحقیر کننده‌ای را نیز با ضربه متقابل خواهد داد.

ایشان با یادآوری سخنان برخی سیاستمداران آمریکایی در سالهای اخیر که بغض و کینه خود را با ملت ایران صراحتاً بیان کردند، گفتند: آنها از ایستادگی ملت ایران عصبانی هستند و هدف اصلی آمریکا و همراهانش، به زانو در آوردن و تحقیر ملت ایران است که البته دچار خطا و اشتباه در تحلیل هستند.

رهبر انقلاب اسلامی، علت ناکامی‌های پی‌درپی آمریکایی‌ها در مسائل منطقه و به‌ویژه مسائل ایران را، همین خطای محاسباتی و اشتباهات راهبردی دانستند و افزودند: یک نمونه از این خطاها، اظهارات چند روز پیش یک مقام آمریکایی است که گفته بود، ایرانی‌ها در مذاکرات هسته‌ای دست‌بسته هستند و گیر افتاده‌اند.

ایشان خاطرنشان کردند: دست ملت و مسئولان ایران هیچ‌گاه بسته نبوده و این موضوع را در عمل نشان داده‌اند و از این پس نیز با ابتکارات و شجاعت خود، آن را نشان خواهند داد.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: آن طرفی که فعلاً گیر افتاده و دچار مشکل است، آمریکا است و همه واقعیات این منطقه و خارجِ منطقه، اثبات کننده این حقیقت است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شکست سیاست‌های آمریکا در سوریه، عراق، لبنان، فلسطین، غزه، افغانستان و پاکستان و همچنین شکست آمریکا در اوکراین، خطاب به آمریکایی‌ها تأکید کردند: این، شما هستید که سالهای متمادی، پی‌درپی شکست خورده‌اید اما جمهوری اسلامی ایران پیش رفته و به هیچ وجه با سی و چند سال گذشته قابل مقایسه نیست.

ایشان با اشاره به پیشرفت‌های گسترده جمهوری اسلامی در علم و فناوری، در مسائل گوناگون اجتماعی، و در مسائل بین المللی و همچنین نفوذ عظیم منطقه‌ای و رسوخ مبانی انقلاب در دلهای جوانان افزودند: جمهوری اسلامی ایران با این ذخیره ارزشمند از تجربیات، با قدرت در حال پیشرفت است و آمریکایی‌ها که نتوانستند این ریشه را قلع و قمع کنند اکنون مجبور به تحمل نظام جمهوری اسلامی هستند و طراحی‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی آنها مانع از این پیشرفت نخواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی به مذاکرات هسته‌ای و تلاش بدخواهان و معاندان برای القای درماندگی ایران در این موضوع اشاره کردند و چند نکته مهم را درباره مذاکرات هسته‌ای متذکر شدند.

اولین نکته‌ای که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آن اشاره کردند موافقت با اصل توافق بود که گفتند: من با توافقی که بتواند انجام شود موافقم اما با توافق «بد» موافق نیستم.

ایشان با اشاره به اظهارات مکرر آمریکایی‌ها که می‌گویند «توافق نکردن بهتر از توافق بد است» افزودند: ما هم همین عقیده را داریم! و معتقدیم توافق نکردن بهتر از توافقی است که به‌ضرر منافع ملی و زمینه‌ساز تحقیر ملت بزرگ ایران شود.

تلاش بی‌وقفه مسئولین و هیئت مذاکره کننده برای خارج کردن حربه تحریم از دست دشمن، دومین نکته‌ای بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و گفتند: اگر این اتفاق رخ دهد و با توافق، حربه تحریم از دست دشمن خارج شود، بسیار خوب است اما اگر این اتفاق نیفتاد، همه بدانند که راهکارهای فراوانی در داخل کشور برای کُند کردن حربه تحریم وجود دارد.

نکته سوم رهبر انقلاب اسلامی، در خصوص رفتار منطقی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای و رفتار غیرمنطقی و زورگویانه طرف مقابل بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سخنان چندی پیش رئیس جمهور مبنی بر اینکه مذاکره به‌معنای رسیدن دو طرف به نقطه مشترک است،  گفتند: بر همین اساس، نباید در مذاکره، یک طرف با رفتار غیرمنطقی تلاش داشته باشد که هر آنچه مورد توقع او است، محقق شود.

ایشان خاطرنشان کردند: رفتار آمریکایی‌ها و چند کشور اروپایی دنباله‌روی آنها، در مذاکرات، غیرمنطقی است و با پرتوقعی انتظار دارند همه خواسته‌های آنها تحقق یابد در حالی که این، روشِ مذاکره نیست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ایستادگی مسئولان در مقابل زیاده خواهی طرف مقابل را کاملاً صحیح دانستند و با اشاره به عملکرد مستدل و منطقی جمهوری اسلامی در مقاطع مختلف از جمله دوران دفاع مقدس و پذیرش قطعنامه 598 و همچنین مسائل گوناگون بعد از جنگ، خاطرنشان کردند: نظام اسلامی در مذاکرات هسته‌ای نیز براساس منطق عمل می‌کند اما طرف مقابل هیچ منطقی ندارد و به‌دنبال بی منطقی، با تکیه بر زور است.

ایشان تأکید کردند: ملت ایران زیر بار زورگویی و زیاده خواهی و رفتارهای غیرمنطقی نخواهد رفت.

رهبر انقلاب اسلامی یک بار دیگر افزودند: من با ادامه و پیشرفت مذاکرات و رسیدن به توافق خوب موافقم و قطعاً ملت ایران هم با هر توافقی که در بر دارنده عزت و احترام او باشد، مخالفتی ندارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: باید در مذاکرات، تکریم، حرمت و پیشرفت ملت ایران محفوظ بماند زیرا این ملت عادت به پذیرش زورگوییِ طرف مقابل اعم از آمریکا و دیگران، ندارد.

ایشان همچنین با اشاره به برخی مباحث مطرح شده درخصوص توافق دومرحله‌ای که ابتدا توافق بر اصول کلی و بعد از مدتی توافق بر جزئیات باشد، خاطرنشان کردند: چنین توافقی پسندیده نیست زیرا با تجربه‌ای که از رفتار طرف مقابل داریم، توافقِ صِرف در کلیات، وسیله‌ای خواهد شد برای بهانه گیری‌های پی‌درپی در جزئیات.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر توافقی انجام شود، باید در یک مرحله و در بردارنده کلیات و جزئیات، با یکدیگر باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: مفاد این قرارداد نیز باید روشن، واضح و غیرقابل تفسیر و تأویل باشد و مفاد توافق نباید به‌گونه‌ای باشد که طرف مقابل که عادت به چانه‌زنی دارد، در قضایای مختلف بهانه جویی کند.

رهبر انقلاب تأکید کردند: تحریم‌ها نیز باید به‌معنی واقعی کلمه برداشته شوند.

***برای‌جلوگیری از توافق هر‌کاری می‌کنم

این بیانات روشنگرانه در حالی است که مقامهای رژیم صهیونیستی با نزدیک شدن به زمان توافق و رسیدن پالسهایی مثبت از فضا وروند مذاکرات هر روز بیشتر سردرگم وگیج شده و به هر دری میزنند تا از توافق احتمالی میان ایران واین کشورها جلوگیری کنند .

درهمین حال یک عضو هیات رئیسه مجلس، حضور نتانیاهو در کنگره آمریکا را به دلیل نگرانی رژیم صهیونیستی از آسیب دیدن چتر حمایتی آمریکا در خاورمیانه در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا با اشاره به احتمال حضور نتانیاهو در کنگره آمریکا اظهار کرد: این از جمله سیاست‌های فتنه انگیز آمریکایی است. اوباما از سویی می‌گوید اگر کنگره تحریم‌های جدید علیه ایران را وضع کند آن را وتو می‌کند و از سویی چنین برنامه‌هایی در آمریکا در حال انجام است؛ این نشان دهنده‌ی سیاست دوگانه‌ای است که ما همواره در سیاست خارجی آمریکا شاهد آن بوده‌ایم.

وی با اشاره به نگرانی رژیم صهیونیستی از دستیابی ایران و 1+5 در توافق هسته‌ای خاطر نشان کرد: صهیونیست‌ها در طول مدت مذاکرات همواره آتش بیار این معرکه بوده‌اند و هرگاه احساس کردند ایران و 1+5 به توافق نزدیک هستند برای ملتهب کردن و آلوده کردن فضا وارد عمل شدند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یاد آور شد: صهیونیست‌ها اکنون هم احساس می‌کنند با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 چتر حمایتی آمریکا در خاورمیانه آسیب می‌بیند و این می‌تواند رژیم صهیونیستی و همپیمانان آمریکا در منطقه را تحت الشعاع قرار دهد.

سبحانی نیا با بیان این که آمریکا باید در این موضوع به منافع خودش بیاندیشد و نه اسرائیل خاطرنشان کرد: اعضای 1+5 هم اگر بخواهند بی طرفی و استقلالشان را نشان دهند باید از هر گونه اقدامی که توافق هسته‌ای را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد جلوگیری کنند و به آن واکنش نشان دهند.

درعین حال ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی عنوان داشت که برای جلوگیری از حصول توافق هسته ای میان ایران و ۱+۵ دست به هر کاری می زند.

«بنیامین نتانیاهو» که این روزها تحت انتقادات فراون است در اظهاراتی اعلام کرد که ایران و گروه ۱+۵ در حال رسیدن به یک توافق بد هستند و وی هر کاری را که لازم باشد انجام می دهد تا این توافق حاصل نشود.

نتانیاهو همچنین گفت: ایران و ۱+۵ درتلاش برای دستیابی به چارچوب یک توافق بد تا پایان ماه مارس هستند. ما هرکار لازم برای ممانعت از انجام آن را در دستور کار قرار خواهیم داد.

این وضعیت در حالی است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در راستای این هدف خود قصد دارد در ماه آتی میلادی با ایراد سخنرانی در کنگره آمریکا، قانونگذاران آمریکایی را مجبور به جلوگیری از حصول توافق میان ایران و کشورهای ۱+۵ کند.

*** جمهوری اسلامی مصمم به توافق از طریق مذاکره است

درهمین حال سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تاکتیک مذاکرات برای دستیابی به مطالبات ملت ایران طی یک توافق یا دو توافق، برعهده وزارت خارجه است.

سید حسین نقوی حسینی گفت: جمهوری اسلامی مصمم است پرونده هسته ای را از طریق مذاکره به نتیجه برساند.

نماینده مردم ورامین گفت: اما معتقدیم مذاکرات دارای چارچوب مشخصی است و مطالبات ما در مورد خطوط قرمز، منافع ملی و لغو یکجای تحریم ها مشخص است. این مطالبات به هر شکلی حاصل شود، تایید کننده مذاکرات است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، تاکتیک مذاکرات را برعهده تیم مذاکره کننده خواند و گفت: اینکه مذاکرات در دو مرحله سیاسی و فنی به نتیجه برسد مهم نیست؛ بلکه مهم این است که مطالبات ملت ایران در مذاکرات مورد توجه قرار گرفته و تحقق یابد.

پس از تمدید توافق ژنو، طرف های غربی اعلام کردند که تا ماه مارس زمان دست یابی به توافق سیاسی با ایران است و توافق بر سر جزئیات و موارد فنی پس از آن حاصل می شود. در روزهای اخیر برخی رسانه هامدعی شدند احتمال دارد که در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ، توافق سیاسی ایران و ۱+۵ صورت گیرد.

دراین راستا همچنین  وزیر امور خارجه با بیان این که تحریم ها نتوانسته اند اثری داشته باشند و در مدت تحریم تعداد سانتریفیوژها بیشتر شده است، گفت: تنها راه رسیدن به توافق همین مذاکرات است و باید به دولت ایران احترام بگذارند.

محمد جواد ظریف در پاسخ به این سوال که در مذاکره با وزیر امور خارجه آمریکا چه موانعی برای رسیدن به توافق وجود داشت، افزود: تنها راه رسیدن به توافق همین مذاکرات است و این فرصت نباید از دست برود چرا هرگز تکرار نخواهد شد.

ظریف ادامه داد: طرف های مذاکره کننده باید به دولت ایران احترام بگذارند و بازی برد و باخت را مطرح نکنند . تعریف من از شکست با بقیه متفاوت است، باید تعاریف را درست تبیین کنیم.

وی اضافه کرد: واژه های تفاهم باید مشترک باشد تا بتوانیم به نتیجه خوب برسیم، ما می خواهیم به جهانیان نشان دهیم که حرکت هسته ای ما صلح آمیز است.

رییس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: برخی متاسفانه بر این باورند که تحریم ها اثر داشته است، اگر بخواهیم راه حلی داشته باشیم و در حوزه سیاسی به نتیجه ای برسیم راه حلی که می تواند ما را به نتیجه برساند، مذاکرات است.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که اگر به توافق نرسید چه خواهد شد؟ گفت: اگر ما در آخر به توافق نرسیم، تلاش خودمان را کرده ایم و فرایند دیگری را پیش خواهیم گرفت. امیدوارم همه طرف های مذاکره کننده، فرایندی را پیش بگیرند که همه منتفع شوند.

*** بدون توافق در جزئیات "امتیازدهی" اجباری میشود

درهمین حال وطی دیروز وامروز نیز برخی از مسوولان و کارشناسان نسبت به روند مذاکرات وروشهای رسیدن به توافق ابراز نظر کردند که هرکدام بخشی از بیانات مقام معظم رهبری را تشریح میکندو به نوعی تبیین کننده اظهارات جامع وکامل ایشان است

یک کارشناس مسائل هسته‌ای با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب گفت: ماموریت تیم مذاکرات هسته‌ای مشخص شد، توافق سیاسی تفکیک شده بین کلیات و جزئیات کشور را موظف به امتیازدهی می‌کند.

مهدی محمدی کارشناس مسائل هسته‌ای با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب پیرامون در رد توافق سیاسی بدون توافق روی جزئیات گفت: با خط مشی مشخص و روشنی که در بیانات امروز رهبری طرح شد، مسیر برنامه هسته‌ای ایران را دگرگون و بی‌تردید تاریخ پرونده هسته‌ای و مذاکرات یک بار دیگر ورق خورد و فصل جدیدی در آن گشوده شد.

وی افزود: رهبری تاکید کردند که در هرگونه توافق، تحریم‌ها باید به صورت یک‌جا و یکپارچه لغو شوند بنابراین هرگونه توافقی که در آن، همه تحریم‌ها یکجا لغو نشود یا همه تحریم‌ها لغو نشود، قابل پذیرش نیست.

محمدی با اشاره به اینکه امروز مسیر مذاکرات هسته‌ای به طور کامل شفاف شد، تصریح کرد: روشن است که ماموریت تیم مذاکرات هسته‌ای رسیدن به توافقی است که در آن هیچ‌گونه تحریمی وجود نداشته باشد، مقام معظم رهبری با تقسیم‌بندی توافق نهایی به توافق در کلیات و توافق در جزئیات مخالفت کردند. کارشناسان از پیش هشدار داده بودند که تقسیم‌بندی توافق به توافق سیاسی و توافق روی جزئیات، توافق سیاسی را تبدیل به یک تله برای کشور خواهد کرد که این مفهوم، چند دلیل دارد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای توضیح داد: توافق سیاسی بدون توافق در جزئیات، امتیازدهی در جزئیات را اجباری خواهد کرد و کشور را وارد مسیر جبری می‌کند که به طور طبیعی به مصلحت نیست.

محمدی تاکید کرد: نکته دوم اینکه؛ توافق سیاسی بدون توافق روی جزئیات موجب خواهد شد که ایران تعهدات عینی و جدی را بپذیرد، بدون اینکه طرف مقابل هیچ تعهدی جدی و عینی را در حوزه تحریم‌ها پذیرفته باشد. بنابراین ایده‌ای که رهبر انقلاب مطرح کردند این است که هر زمان روی کلیات و جزئیات به طور کامل توافق شد، آن روز می‌تواند توافق نهایی اعلام شود و تفکیک کلیات و جزئیات یک انحراف در مذاکرت است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه مقام معظم رهبری امروز یک انحراف بزرگ را که نزدیک بود در مذاکرات هسته‌ای در ایران رخ دهد، تصحیح کردند، اظهار داشت: ایشان با این کار، کمک بزرگی به تیم مذاکره کننده کردند تا بتواند آمریکا را تحت فشار گذاشته و از او امتیاز بگیرد.

وی ادامه داد: با صحبت امروز رهبرانقلاب، تیم مذاکرات در موقعیتی خواهد بود که امتیازهای بزرگ تر و قابل توجه‌تری را از طرف مقابل مطالبه کند و این هم به معنای تصحیح مسیر مذاکرات و هم به معنای حمایت از تیم مذاکره کننده بوده است.

محمدی تصریح کرد: تیم مذاکره کننده باید از این فرصت استفاده کرده و با همان خطوط قرمزی که قبلا خود این تیم به این خطوط رسیده است، برای دستیابی به یک توافق خوب تلاش کند و این نکته را جدی بگیرد که ایران امروز آنقدر قدرتمند است که طرف مقابل را وادار به امتیازدهی کند و به یک توافق خوب برسد. توافق سیاسی بدون توافق روی جزئیات قطعا یک توافق بد است و امروز این مسیر مسدود شد.

***توافق دومرحله‌ای غیر قابل‌ قبول است

دراین راستا همچنین رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هرگونه توافق جدید یا نهایی در مذاکرات ایران با 1+5 را در گرو رفع همه تحریمها دانست و توافق دومرحله‌ای در مذاکرات راغیرقابل‌قبول خواند.

علاءالدین بروجردی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری درباب مذاکرات، چنین فرمایشاتی را در مقطع حساس کنونی، بسیار دقیق و به‌هنگام توصیف کرد و گفت: با توجه به اینکه مذاکرات به مرحله حساسی رسیده، حتما نکات ظریف و هوشمندانه رهبر انقلاب در مورد مذاکرات راهگشای کشور و تیم مذاکره‌کننده ایرانی خواهد بود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی افزود: توافق دو مرحله‌ای به این معنا که موضوع لغو تحریم‌ها در مراحل بعد مورد تصمیم‌گیری قرار گیرد یا بخشی از آنها لغو و مابقی نگه داشته شود، غیرقابل قبول است و کل تحریمها اعم از تحریمهای شورای امنیت، سازمان ملل، کنگره امریکا و اتحادیه اروپا باید یکجا برداشته باشد.

بروجردی بیان کرد: هرگونه توافق جدید یا نهایی در گرو رفع همه تحریمهاست و بر این اساس، توافق بد غیرقابل قبول است لذا ما توافق نکردن را بهتر از انجام توافق بد می‌دانیم و به هیچ وجه نباید تن به توافق بدی داده شود که منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را در عرصه هسته‌ای تامین نمی‌کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اصل مذاکرات پیوسته مورد تایید است، ادامه داد: مذاکرات در نهایت باید منجر به یک توافق قابل قبول و خوب شود زیرا مذاکره برای مذاکره فاقد ارزش است.

وی با اشاره به طرح الزام دولت به حفاظت از دستاوردهای هسته‌ای، گفت: مجلس نیز با توجه به فوریت طرحی که به تصویب رساند، آماده است اگر غرب وارد تحریمهای جدید شوند، دولت را مکلف کند به خانه اول برگردد و همه تعهدات خود را در توافق ژنو رها کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخصوص تبعات عدم توافق در مذاکرات توضیح داد: جمهوری اسلامی نمی‌تواند نظاره‌گر بی‌تفاوت محدودیت‌های خود و ادامه تحریم‌ها باشد؛ لذا در چنین شرایطی باید همه قیدوبندهای ایجاد شده در عرصه فعالیت‌های هسته‌ای برداشته شود و ایران با شتاب بیشتری به راه خود در مسیر اهداف صلح‌آمیز ادامه خواهد داد و در چنین حالتی، قطعا بازنده این بازی امریکا خواهد بود.

*** دام ۲ مرحله‌ای کردن توافق هسته‌ای

دراین خصوص همچنین دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه ما در مذاکرات هسته‌ای نمی‌توانیم یک بار توافق سیاسی در کلیات کنیم و بعد در جزئیات، آنها به بهانه‌جوئیهای خود ادامه دهند، گفت: دو مرحله‌ای کردن توافق هسته‌ای یک دام است.

محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی افزود: نفس گفت‌وگوهای هسته‌ای در منظر جهانیان برای ما یک فرصت است، زیرا این پیام را برای ملت‌های شیفته انقلاب دارد که انقلاب در اثر تهدیدها ‌و تحریم‌ها نه تنها ضعیف نشده است، بلکه پرقدرت‌‌تر از همیشه به حیات خود ادامه می‌دهد.

وی تأکید کرد: مردم دنیا امروز شاهدند که آمریکائی‌ها برای جلوگیری از پیشرفت‌های علمی ایران چه بهانه‌جوئی‌هایی دارند. آنها ضمن اقرار به پیشرفت‌های ما، از ما می‌خواهند سرعت پیشرفت‌ها را کم کنیم، این خود پیام امیدوار‌کننده‌ای برای علاقه‌مندان به انقلاب اسلامی دارد. آنها می‌فهمند ما یک کشور پیشرفته هستیم و هیچ کس قادر به جلوگیری از پیشرفت ملت ایران نیست.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی افزود: دو مرحله‌ای کردن توافق هسته ای یک دام است. نباید دولت در این دام گرفتار شود. ما نمی‌توانیم یک بار توافق سیاسی در کلیات کنیم و بعد در جزئیات آنها به بهانه‌جوئیهای خود ادامه دهند.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس، گفت: لغو تحریم‌ها، آن هم به‌طور یکجا و در یک زمان باید مطالبه اصلی ما باشد. حق برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته‌ای در همه رشته‌های علمی باید از مطالبات بی چون و چرای ما باشد. هیچ قدرتی نباید جلوی آن را بگیرد. در مورد ساخت بمب هسته‌ای ما خود مایل به ساخت آن نبوده و نیستیم پس به طور طبیعی توافق حاصل است. دیگر جایی برای بهانه‌جویی دشمن نیست.

وی افزود: اگر بهانه‌جویی‌ها ادامه پیدا کند، هیچ دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود ندارد و آمریکا مسئول مستقیم شکست مذاکرات است.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: تجربه دو ‌پهلونویسی در قرارداد ژنو و نیز توافق در کلیات و اشکال‌تراشی در جزئیات نباید در توافق نهایی تکرار شود. ملت ایران به دنبال حقوق هسته‌ای خود است و به هیچ‌وجه از این حق خود کوتاه نمی‌آید. بدیهی است مجلس شورای اسلامی که از نمایندگان مردم تشکیل شده، مراقبت لازم را دارد.

*** توافق کلی و یکپارچه برای گرفتن ابزار از دست آمریکایی‌ها

درهمین خصوص همچنین یک عضو کمیسیون امنیت مجلس با بیان اینکه مقام معظم رهبری تنها از توافقی حمایت می‌کنند که یکپارچه باشد، گفت: تنها با توافق یکپارچه است که می‌توانیم ضمن گرفتن ابزار طولانی شدن مذاکرات از دست آمریکایی‌ها توافقی واضح و شفاف را امضا کنیم.

احمد بخشایش اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ، درباره توافق یکپارچه و واضح و شفاف مدنظر مقام معظم رهبری در مذاکرات هسته‌ای گفت: مقام معظم رهبری چشم‌انداز مثبت از مذاکرات دارند و این نظر ایشان مثبت و نشاندهنده حمایت از توافق است.

وی تاکید کرد: رهبری گرانقدر انقلاب تنها از توافقی حمایت می‌کنند که یک کاسه باشد و ایشان به دنبال گرفتن ابزار طولانی شدن مذاکرات از دست آمریکایی‌ها هستند.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در دولت احمدی‌نژاد جمهوری اسلامی در مذاکرات زمان را می‌خرید ولی هم اکنون در مذاکرات ایران و 1+5 این آمریکایی‌ها هستند که در حال خرید و مدیریت زمان هستند.

اردستانی با اشاره به تعهدات اجرا شده از سوی ایران در مورد توقف برخی برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای اشاره کرد: آمریکایی‌ها می‌کوشند با حربه‌های مختلف مذاکرات را طولانی و آن را 6 ماه 6 ماه تمدید کند و بعد هم چند میلیارد دلار محدود از پول متعلق به این مملکت را که در خارج از کشور بلوکه شده را آزاد کنند.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: نظر مقام معظم رهبری این است که توافق هسته‌ای انجام شود.

بخشایش اردستانی افزود: جمهوری اسلامی به هیچ وجه دنبال سلاح هسته‌ای نیست و تاکیدات و فتوای رهبری هم این موضوع را به خوبی نشان داده است ولی همه دنیا بداند که ایران به دنبال غنی‌سازی است و چون کشوری مقتدر و منسجم هستیم غربی‌ها و همچنین وزیر خارجه آمریکا با سفرهای متعدد به پایتخت‌های مختلف دنیا می‌کوشد تا با ایران توافق کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باراک اوباما به دنبال این است که تا میراثی از خود در طول دوره ریاست‌ جمهوری‌اش باقی بگذارد و با اینکه هیچ آمال انتخاباتی برای وی وجود ندارد باید کاری کنیم که توافق در راستای منافع ملی کشورمان برای ما حاصل شود.

بخشایش اردستانی خاطرنشان کرد: ایالات متحده تمام تلاش خود را برای توافق کلی با ایران به کار بسته است اما سعی میکند در این راه زمان را برای خود بخرد ولی جمهوری اسلامی به دنبال امضای توافقی است که ابزار زمان را از دست آمریکایی‌ها بگیرد تا بتوانیم استقلال کشور خود را ادامه دهیم و همین موضوعات برای آمریکا و حامیانش سخت است.

وی در پایان تاکید کرد:‌ آمریکا با طولانی کردن مذاکرات برای تاثیرگذاری بر حوزه نفوذ ایران در لبنان، یمن و منطقه است و به خوبی مقام معظم رهبری به داخل و خارج ایران این مطلب را فهمانده‌اند که ایران اهل مذاکره است و البته این مذاکره باید منطقی، شفاف، صریح و یکپارچه باشد.

***۲ مرحله‌ای‌کردن مذاکرات هسته‌ای فاجعه است

درعین حال محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره احتمال دومرحله‌ای شدن مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 میگوید:آنطور که از کلام و صحبت آمریکایی‌ها بر می‌آید، به نظر می‌رسد آمریکا در صدد توطئه‌ای بزرگ علیه ایران در قالب مذاکره است. ظاهراً آمریکا با تقسیم کاری که بین دولت و کنگره انجام داده است، می‌خواهد ایران را مجبور به امضای توافقنامه دیگری به نام کلیات سیاسی یا توافق کلی در 24 مارس مطابق 4 فروردین ماه 1394 نماید.

وی میافزاید: انتخاب این روز، با توجه به تعطیلی سراسری در ایران و عدم فعالیت بخش‌های اداری و تعطیلی مجلس و عدم حضور نمایندگان مجلس در تهران و سرگرمی مردم ایران در دید و بازدیدهای خانوادگی سؤال برانگیز است و جای تأمل جدی دارد.

این نماینده مجلس تصریح میمکند : دو مرحله‌ای کردن مذاکرات و کلی و جزئی کردن آن، با توجه به تجربه بیش از یکسال گذشته در مذاکره، هیچ نفعی برای ایران ندارد و فقط موجب دادن امتیازهای بیشتری می‌شود. تاکنون آمریکا فقط امتیاز نقد گرفته است و امتیاز نسیه داده است. امور هسته‌ای ایران را کم و بیش با اختلال مواجه کرده است و تحریم را نه تنها برنداشته است بلکه افزایش هم داده است.

سلیمانی خاطر نشان میکند:آنطور که آمریکایی‌ها اظهار می‌دارند در سال گذشته موفق شدند پیشرفت هسته‌ای ایران را متوقف کنند و الان علیرغم وعده‌های قبلی بدنبال امتیازات بیشتر است. آمریکا همواره بدنبال نابودی غنی‌سازی 20 درصد ایران بوده است که به آن موفق شده است. اکنون ممکن است بدنبال حذف کامل آب سنگین اراک و تولید پلوتونیوم اراک باشد.

وی میگوید: اگر مذاکرات آتی دو مرحله‌ای شود، شکی نباید داشت که آمریکا این حذف کامل و نابودی کامل را دنبال می‌کند. آمریکا همواره بدنبال تعطیلی سایت فوردو بوده است. در صورت دو مرحله‌ای شدن مذاکرات به احتمال قریب به یقین آمریکا تعطیلی کامل غنی‌سازی در فردو را هدف قرار داده است و الا اگر یک مرحله‌ای باشد این اتفاق نمی‌افتد و آمریکا نمی‌تواند چنین خواسته‌ای داشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یاداور میشود:هفته گذشته تلویزیون ایران از قول آمریکایی‌ها اعلام کرد که آنها با 9000 سانتریفیوژ موافقند ولی مشروط به کاهش خروجی آنها. این مطلب واقعاً خنده‌دار است. سانتریفوژی که 1.2 سو تولید می‌کند، اگر بخواهد مثلاً 0.5 سو تولید کند یعنی مرتب هر روز باید خاموش و روشن شود. این یعنی کاهش طول عمر و بالا رفتن خطرات دیگر. اگر این خبر صحیح باشد مسلم است که آمریکا با دو مرحله‌ای کردن مذاکرات، به دنبال تعطیلی و از کار انداختن همه سانتریفیوژهاست، ولی از یک روش فنی ساده.

او اظهار میدارد:در خبرها دیدیم که کمیته‌ای از کنگره آمریکا گفته است که اگر ایران تا 24 مارس (4 فروردین ماه 94) توافق را امضا نکند، تحریم‌ها شدید می‌شود. این خبر در صورت صحت حاکی از برنامه پیچیده آمریکا برای دو مرحله‌ای کردن مذاکرات و اخذ امتیازات فوق‌العاده از ایران است. لذا از هر زاویه‌ای که به مسئله مذاکره نگاه شود، نتیجه می‌گیریم که آمریکا با شدت تمام بدنبال دو مرحله‌ای کردن مذاکرات است تا بتواند در مرحله اول با استفاده از واژه‌ها و کلمات قلمبه و سلمبه، ولی قابل تعبیر و تفسیر متفاوت و با قرار دادن متون چند پهلو و متون بی‌خاصیت در آن، عرصه را بر ایران در مرحله بعد تنگ کند.

سلیمانی با بیان اینکه خوش‌بینی و عجله در امضا و هر نوع تصمیمی که منجر به دو مرحله‌ای یا چند مرحله‌ای شدن مذاکرات شود، جز ضرر برای ایران و ملت ایران نفعی در برندارد میگوید:خدا نکند افرادی در دولت با خوش‌بینی تام یا اهداف خاص موجب دو مرحله‌ای یا چند مرحله‌ای شدن مذاکرات شوند. دولت باید روی حذف تمام تحریم‌ها بدون کم و کاست و بلکه یکپارچه و در یک مرحله، پایداری جانانه از خود نشان دهد.

*** توافق "کلی ــ جزئی" مشکلات اوباما را رفع می‌کند

مشاور امور بین‌الملل رئیس‌ مجلس گفت: ما نباید در تله ۲ مرحله‌ای شدن توافق هسته‌ای گرفتار شویم.

حسین شیخ الاسلام مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات امروز مقام معظم رهبری درباره شرایط توافق هسته‌ای، گفت: حضرت آقا نسبت به توطئه آمریکایی‌ها برای تقسیم توافق هسته‌ای هشدار دادند، چرا که دومرحله‌ای کردن توافق هسته‌ای و کلی ــ جزئی کردن آن، برنامه جدی دولت آمریکاست و هیچ سنخیتی با راهبردهای جمهوری اسلامی ایران ندارد.

وی با بیان "مسلم است که دولت اوباما از توان و اختیار لازم برای تصمیم‌گیری در مذاکرات هسته‌ای برخوردار نیست"، تأکید کرد: آمریکایی‌ها می‌خواهند پروژه "در حال مذاکره با ایران هستیم" را برای رفع مشکلات داخلی و پاسخ به مخالفان دولت دنبال کنند و در عین حال، هیچ تحریمی لغو نشود؛ آنها در این شرایط، می‌خواهند به مخالفان خود بگویند که هیچ تحریمی لغو نشده اما فعالیت‌های هسته‌ای ایران کند شده است.

سفیر اسبق ایران در سوریه گفت: تجربه‌‌ای که از سیاست‌های آمریکا پیشِ‌روی ماست نشان می‌‌دهد که ما نباید در تله دومرحله‌ای شدن توافق هسته‌ای خود را گرفتار کنیم چرا که در این صورت در توافق مرحله اول، دولت آمریکا به خواسته‌ در جهت رفع بخشی از مشکلات داخلی می‌رسد اما هیچ چیز عاید ما نمی‌شود و حتی هیچ تحریمی لغو نمی‌شود؛ اگر قرار باشد تحریمی لغو نشود چگونه می‌‌توان توافقی را امضا کرد؟

شیخ‌الاسلام با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند "با توافق خوب موافقم" گفت: توافق خوب یعنی لغو همه تحریم‌ها و تأمین حقوق هسته‌ای ملت ایران مطابق NPT؛ حرف ما این است که باید توافق نهایی در زمان انجام شود و مطابق آن، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ اینکه برخی می‌گویند باید توافق سیاسی کنیم، باید پاسخ دهند که توافق سیاسی چه‌سودی به حال کشور دارد؟

*** نیروهای ارزشی حامی توافق خوب

رئیس سازمان بسیج اساتید گفت: ایران از توافق خوب حمایت می‌کند و اگر توافق خوبی انجام شود، حتماً مورد حمایت تمام نیروهای انقلاب و ارزشی خواهد بود.

سهراب صلاحی رئیس سازمان بسیج  اساتید ، با اشاره به سخنان امروز رهبر انقلاب درباره توافق هسته‌ای، گفت: چیزی که ظرف مدت یک ساله شاهد بودیم این است که طرف‌های مذاکره و به خصوص آمریکایی‌ها دنبال توافق هسته‌ای نیستند و مشکل ما با آنها به این مسئله محدود نمی‌شود.

وی افزود: دولت آمریکا و به خصوص اوباما در پرونده سیاست خارجی خود هیچ نقطه مثبتی ندارد اینکه  دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده شکست خورده‌اند و به این دلیل نیازمند پیروزی هستند.

رئیس سازمان بسیج اساتید ادامه داد: دولت آمریکا و اوباما پیروزی خود را در پرونده هسته‌ای ایران دنبال می‌کند و برای مصارف داخلی در انتخابات بعدی بحث توافق "کلی و جزیی" و یا دو مرحله ای شدن توافقات را در مقابل ایران مطرح کردند توافقی که تنها منافع آنها را تامین می‌کند و در مقابل حاضر به دادن امتیازی به ایران نیستند.

صلاحی خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها حاضر نیستند قطع‌نامه‌های مربوط به تحریم‌ها علیه ایران را پیگیری کنند بلکه به دنبال این هستند که ظرف مدت 10 یا 15 سال آینده با مسائل مختلفی ایران را دچار مشکل کنند تا خود به منافعشان دست یابند.

رئیس سازمان بسیج اساتید با اشاره به هشدارهای امروز رهبر انقلاب به مسئولان کشور گفت: باید سخنان، توصیه ها و هشدارهای ایشان را آوریزه گوش خود سازیم تا با استفاده از این توصیه‌ها به موفقیت‌های بیشتری نائل شویم. البته همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، جمهوری اسلامی ایران از توافق خوب حمایت می‌کند و اگر توافق خوبی انجام شود، حتماً مورد حمایت تمام نیروهای انقلاب و ارزشی خواهد بود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.