با نگاه جامعه‌شناسانه، داعش و حامیان آن، تداعی کننده دوران توحش باستانی هستند و می‌خواهند عصر تاریکی اروپا را احیا کنند...

استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با قدس آنلاین تشریح کرد؛ چرا زنان و جوانان جذب داعش می‌شوند؟

به گزارش قدس آنلاین، در اخبار و تصاویری که از جنایات داعش در عراق و سوریه منتشر می‌شود حضور جوانان و حتی زنان و همراهی آن‌ها با جنایات تکفیری‌ها، جای تعجب و پرسش فراوان دارد؛ از این رو در گفتگویی با حجت الاسلام امیرعباس عبداللهی،، دارنده دکترای جامعه‌شناسی، مدرس و پژوهشگر دانشگاه شهید مطهری و مولف کتبی همچون «بررسی علل فرار دختران از منزل» درباره چرایی جذب زنان و جوانان به این گروهک تروریستی به گفتگو پرداخته‌ایم که مشروح آن از نظرتان می‌گذرد:

پشت پرده اقبال جوانان از ملیت‌های مختلف به داعش و پیوستن به این گروه تروریستی چیست؟ چه حلقه‌ای از زندگی و تفکر بشری مفقود شده که چنین نتیجه را در بر داشته است؟

درباره اتفاقی که در دنیا در رابطه با جریان‌های تکفیری رخ داده و محبوبیتی که به دست آورده‌اند، توجه به چند نکته کلیدی ضرورت دارد.

نخست باید توجه داشت که پاسپورت هر کشوری نشان دهنده مجموعه‌ای از قواعد و حقوق خاصه است، یعنی اگر من پاسپورت جمهوری اسلامی ایران را دارم ملزم به رعایت قوانین و حرمت خاک آن هستم؛ اما در رابطه با جریان‌های تکفیری مشاهده می‌شود شخصی که می‌خواهد به این گروه‌ها بپیوندد پاسپورت خود را پاره می‌کند آنهم نه یک پاسپورت آفریقایی یا آسیایی بلکه حتی پاسپورت اروپایی‌اش را، به عنوان مثال فرد پاسپورت فرانسوی خود را پاره می‌کند که این پیام جدیدی را به دنیا مخابره می‌کند.

پیام آن‌ها این است که ما با دنیای غرب کاری نداریم و می‌خواهیم وارد دنیایی دیگر شویم که این در واقع ورود به پروسه اسلام هراسی است.

شاید در غرب فحشاء و زنا برایشان توجیه شده است، اما پاره کردن پاسپورت یعنی فرد می‌گوید: هویت غربی خود را نمی‌خواهم و در صدد کسب هویتی جدید بر اساس اسلام دروغین هستم و این یعنی طرح مباحث اسلام هراسی که می‌گوید اسلامی که در آینده می‌خواهد اروپا را فتح کند چنین شاخصه‌هایی دارد و اینچنین جوان اروپایی که در بطن فرهنگ عریان غرب قرار دارد و همه چیز برایش مهیا است، پشت پا به تمام لذات مادی زده و در پی مطامع خویش در جایی دیگر بر می‌آید.

چرا بیشتر اعضای گروهک تروریستی داعش را جوانان و حتی نوجوانان تشکیل می‌دهند؟ این گروهک چه جذابیتی برای آن‌ها دارد؟

باید توجه داشت جوانان به دلیل روحیه و گرایش‌های خاص و حس و شور و اشتیاق جوانی، جذب گروه‌های مختلف می‌شوند، یکی از عوامل جذب جوانان به داعش مباحث مالی است. با توجه به برخی مسائل در اروپا و نیز آفریقا و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس و افغانستان، نخستین بعد جذب، مالی است که تا به حال میلیاردها دلار هزینه شده و طبق اخبار منتشر شده در رسانه‌های جمعی، بیشترین سهم و هدایت مالی در ماجرای تکفیر و داعش را عربستان سعودی و قطر دارند؛ البته بعد از مدتی قطر نوع حمایت‌ها را نیمه مخفی کرد اما عربستان همچنان بر تقویت و تجهیز گروه‌های تکفیری پافشاری می‌کند.

نکته دوم در چرایی جذب جوانان به داعش و دیگر گروه‌های تکفیری، استفاده از مواد روانگردان است، قطعا فرد در حالت طبیعی نیست یعنی انسان نمی‌تواند به این حد از شقاوت و سفاهت برسد که به راحتی سر کودکی پنج ساله را بدون گناه ببرد!

بنابراین، مواد روانگردان هم از کشورهای افغانستان با حمایت کارتلهای بین المللی در اختیار اعضای جوان گروه‌های تکفیری به ویژه داعش قرار می‌گیرد.

آیا بی‌قیدی و آزادی‌های جنسی و روابط بی‌بند و بار به اسم جهاد نکاح نیز در جذب جوانان به داعش اثرگذار است؟

بله، جهاد نکاح و مباحث جنسی در این باره اثر دارد و می‌بینیم بسیاری از خانم‌ها و افراد یا به زور در اختیار این‌ها قرار گرفته یا خرید و فروش می‌شوند یعنی‌ همان تجارت سکس، افرادی را داریم که از کشورهای آفریقایی و اروپایی درخواست عضویت در این گروه‌ها را کردند.

بنابراین، این گروه بر مسائل جنسی جوانان دست گذاشته که در سایت‌ها و تصاویر نیز دیده می‌شود که بسیاری از زنان برای فیض بردن از جهاد به این گروه‌ها پیوسته و لباس به ظاهر مجاهدین را شسته و دست به جهاد نکاح می‌زنند!!

در واقع جنایت داعش عین جنایتی است که در واقعه حره رخ داد.

نکته دیگر بحث بی‌قیدی نسبت به اصول اخلاقی و انسانی است، هر جا که داعش ورود یافته روی مسائل زنان و کودکان دست گذاشته، در سوریه خرید و فروش کودکان و زنان را مطرح کرده و این احیای رفتارهای دوران جاهلیت است که آن‌ها سعی می‌کنند با یدک کشیدن نام اسلام آن را توجیه کنند، در حالی که افکار و رفتار آن‌ها هیچ ارتباطی با آموزه‌های ناب تشیع و اهل سنت ندارد.

آیا استفاده از مواد روانگردان تنها دلیل شقاوت و قساوت قلب اعضای گروهک تروریستی داعش است و آن‌ها تنها به این دلیل دست به جنایات کثیف خود در عراق و سوریه می‌زنند؟

به هیچ وجه عواطف انسان عادی به او اجازه چنین جنایاتی را نمی‌دهد اما درباره داعش می‌بینیم که این گروه وقتی وارد شهری شده و ساکنان آنجا را قتل عام می‌کنند ابراز پشیمانی نمی‌کنند، بنابراین، مشخص می‌شود یکی از عوامل موثر بر شقاوت آن‌ها، استفاده از مواد روانگردان است چراکه روح آدمی لطیف است و این خباثت‌ها را نمی‌پذیرد.

پس جریان سازی و بازی با افکار افراد و متقاعد کردن آن‌ها در همسویی با اهداف در ظاهر والا (قتل عام انسان‌های بیگناه برای رفتن به بهشت!!) در این میان چه نقشی دارد؟

بله، قطعا بازی با افکار وجود دارد اما در همین بازی با افکار نیز از مواد افیونی استفاده می‌شود، به عنوان مثال اگر بخواهیم مشابه این جریان را در تاریخ ایران جستجو کنیم، ماجرای حسن صباح را داریم که فداییان او خود را از بالای کوه به پایین پرت می‌کردند و بعد مشخص شد این‌ها از گیاهان گراس و حشیش استفاده می‌کردند.

تکفیری‌ها نیز یقینا در لابراتوارهایشان مواد روانگردان را تولید و به بهره برداری افرادشان می‌رسانند وگرنه هیچ روح انسانی نمی‌تواند بپذیرد که در یک لحظه با اره برقی و تبر سر ۲۵ نفر را جدا کند!!

اگر مقداری عقل و اندیشه در این میان بود، چرا باید کودکی پنج ساله را دار بزنند یا بسیاری جنایت‌های دردناک دیگر که ثابت می‌کند استفاده از مواد روانگردان در میان آن‌ها وجود دارد و با حمایت‌های مادی عربستان و معنوی غرب همراه است، چراکه مصالح غرب اقتضا می‌کند که این گروه در منطقه بوده و مردم آن درگیر آشوب باشند.

بهترین شاهد این مدعا درمان بیماران داعشی در اسرائیل و عدم موضع گیری داعش برابر جنایت رژیم غاصب اسرائیل در غزه است!!

از سوی دیگر، آن‌ها ائتلاف ضد داعش تشکیل می‌دهند اما خود برای داعش مواد غذایی، مهمات و تجهیزات نظامی می‌فرستند، همچنین، دیده نشده هیچ کدام از مجامع بین المللی فقط برای یک مرتبه جنایات این گروه را محکوم کنند! یعنی قدرت‌های غربی نمی‌توانند جلوی مهاجرت‌های غیرقانونی را به این گروه بگیرند در حالی که در فرانسه گفته شده که باید از ورود ۱۵ هزار فرانسویِ مهاجر به داعش به این کشور جلوگیری شود.

این یعنی در مهاجرت‌ها هم تعمد وجود دارد، چراکه برای هر مهاجرت هم در کشور مبداء و هم کشور مقصد باید مدارکی دال بر هدف از سفر بیان شده و مورد تایید قرار گیرد، اما می‌بینیم امروز مهاجران از ترکیه وارد سوریه و عراق می‌شوند آنهم بدون رعایت این قوانین و با قصد خونریزی و توحش و از بین بردن گوهر ناب اسلام.

آن‌ها هر جا که رفتند ضد تمدن عمل کردند، من به شخصه گروه‌های تکفیری را به عنوان مسلمانانِ صهیونیست می‌شناسم چون می‌خواهند تاریخ را از بین برده دنیا را در حالت بی‌تاریخیِ کامل نگاه دارند و این کاری است که قوم یهود کرد.

برای رسیدن به این هدف از چه ابزار و راهبردهایی کمک می‌گیرند؟

نخستین کار آن‌ها تسلط فرهنگی است، از این رو به موزه موصل حمله می‌کنند که سال‌ها برایش وقت گذاشته شده و فرهنگ یک دوران و بحث‌های تمدنی را جمع آوری کرده یا می‌بینیم وقتی آمریکا به عراق حمله کرد نخستین کارش بعد از تسلط این بود که تمام گنجینه‌های عراق را بردند و منطقه بین نهرین را خالی از تمدن کردند!

و در افغانستان مجسمه‌های بودا و حتی کلیساها را نیز از بین بردند و من معتقدم که در این ماجرا نیز دست یهود آشکار است اما یهودیت تندرو.

چنین رویکرد متوحشانه‌ای همچون آتش زدن کتابخانه‌ها و از بین بردن مظاهر تمدنی، چه تاثیری بر سبک زندگی اسلامی و روند صدور جهانی آن بر جای می‌گذارد؟

با نگاه جامعه‌شناسانه، داعش و حامیان آن، تداعی کننده دوران توحش باستانی هستند و می‌خواهند عصر تاریکی اروپا را احیا کنند.

وقتی کتاب که از ثمرات فرهنگی و وسیله انتقال تجربه‌های فرهنگی است سوزانده شود به عنوان نشانه جامعه توسعه یافته یعنی جامعه‌ای می‌خواهند با ذهن بسته و جمود فکری و بی‌هویت که تنها از یک شخصی با عنوان خلیفه المسلمین تبعیت کند.

اگر جذب جوانان به دلیل هیجانات و شور جوانی به دام جریان‌هایی همچون داعش می‌افتند، چه توجیهی برای پیوستن زنان به این گروه‌ها علی رغم عاطفه بالا و احساسات خاص زنانه و همراهی در جنایاتی فجیع وجود دارد؟

وعده آزادی‌های جنسی بدون خط و خطوط فرهنگی یکی از دلایل این جذب است، اما باید توجه داشت حتی در غرب علی رغم فساد و فحشاء، باز هم سدهایی وجود دارد که از همگانی و رایج شدن آن جلوگیری کند، اما داعش این مسئله را همگانی و همه جایی کرده است.

وقتی این‌ها با وعده و وعیدهای مالی ورود می‌کنند و بعد مسئل جنسی را مطرح می‌کنند، زن بتدریج دچار بردگی جنسی می‌شود که روح انسانیت و لطافت او را از بین می‌برد و زمینه همراهی چنین جنایاتی را در او فراهم می‌کند.

خبرنگار: آمنه مستقیمی

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.