انتخابات

کارشناس مسائل منطقه در ارزیابی تجاوز ۲۷ روزه سعودی به یمن گفت: هدف عربستان لطمه زدن به انقلابیون یمن بود اما طی این مدت، موقعیت انصارالله بر روی زمین گسترش یافت و اکنون ۸۰ درصد از زمین و سواحل یمن را در کنترل خود دارد و موقعیت‌های ممتازی در اختیار دارد.

تنها پیروزی عربستان کشتن کودکان و نابودی خانه‌های گلی بود/ اکنون ۸۰ درصد سرزمین یمن در اختیار انصارالله است

  •  

سعد الله زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص تحولات یمن و جنگ آل سعود علیه این کشور و پیروز این تهاجم گفت: با نگاه به صحنه یمن می‌توان موفقیت یا ناکامی سعودی را در حمله یک ماهه اخیر به مردم یمن و نیروهای مؤثر این کشور بررسی کرد. اگر عربستان دنبال آن بود که به نیروهای انصار الله و ارتش لطمه‌ای وارد کند و آن را از بین ببرد، در حال حاضر ائتلاف مقاومت، منسجم‌تر شده است. اگر عربستان قصد داشت نیروهای وابسته به خود - شامل بقایای جریان منصور هادی، حزب‌ اصلاح و همین طور انصارالشریعه - را تقویت کند، اکنون شاهد ضعیف شدن آنها هستیم.

وی ادامه داد: اگر برنامه عربستان این بود که به تسلیحات مقاومت آسیب بزند، پیشروی‌های انصار الله و ارتش نشان می‌دهد که آنها دچار مشکل نیستند، اما اگر هدف عربستان کشتن مردم و از بین بردن خانه‌های آنها بود، پیروزی‌های بزرگی بدست آورد چرا که ده‌ها کودک کشته شده و صدها خانه گِلی خراب شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص چشم انداز حمله به یمن نیز گفت: نمی‌توان این چشم انداز را جدای از وضعیت واقعی کشور یمن دانست. بنابراین می‌توان گفت همانطور که عربستان تاکنون نتیجه‌ای از این حملات نگرفته، اگر ماه‌ها هم ادامه یابد دستاوردی نخواهد داشت.

زارعی، اینکه عربستان 27 روز پس از آغاز جنگ اعلام کرد که زمان عملیات موسوم به توفان قاطعیت خاتمه یافته، در حالی که هیچ یک از اهداف آن محقق نشده را اعتراف به شکست خواند و گفت: عربستان برای مدیریت این شکست، پایان مرحله اول عملیات را اعلام کرد. با این وجود، بصورت مشخص با بمباران‌های مناطقی از یمن که نیروهای وابسته به سعودی در آن فعال هستند، تلاش کرده که آنها را تقویت کند.

وی در خصوص واکنش جهان اسلام و افکار عمومی به تجاوز آل سعود به عذبستان نیز اظهار داشت: متأسفانه در این جنگ برخلاف جنگ‌های یک دهه گذشته که آمریکا و رژیم اسرائیل در یک طرف آن بودند، بدلیل تأثیرپذیری رسانه‌ها از آل سعود، شاهد بایکوت و انحراف خبری هستیم و در بسیاری از کشورها مردم آگاهی لازم را از جنگ یمن ندارند، اما از آنجا که پیش از این نیز عربستان در بین مردم محبوب نبوده، با این تهاجم این عدم مقبولیت افزایش می‌یابد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: اگر شبکه‌های تلویزیونی در این زمینه حقایق را آن طور که هست بازگو کنند، طبیعتاً یک انفجار بزرگ در سطح جهان اسلام در بین ملت‌ها علیه عربستان سعودی اتفاق می‌افتد.

زارعی، نتیجه جنگ را در آن خواند که انصار الله بر روی زمین گسترش یافت و 80 درصد از زمین و سواحل یمن را در کنترل خود قرار داد و خاطرنشان کرد: بنابراین انصارالله نه تنها آسیب ندید، بلکه یکسری موقعیت‌های ممتاز را هم بدست آورد، اما از آن سو باید گفت که از نظر انصار الله علی‌رغم پیروزی‌های قاطع، حل مسائل یمن جز از طریق همکاری‌ همه طیف‌ها میسر نیست و لذا سیاست ادامه گفت‌وگو بین طیف‌های مختلف یمنی مورد پذیرش است.

وی یادآور شد: طبیعتاً آن گروه‌هایی که در جنگ خارجی علیه کشورشان به سود دشمن وارد شدند صلاحیت مشارکت در گفت‌وگوهای ملی را از دست داده‌اند و انصار الله هم با آنها گفت‌وگویی نخواهد داشت و این گفت‌وگوها همانطور که سخنگوی انصار الله در بیست و هشتمین روز جنگ اعلام کرد، حول محور وفاق ملی و استقلال یمن ادامه می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.