قدس آنلاين ـ سبزوار :اجرایی شدن طرح استانی شدن انتخابات باعث تمرکز بیشتر قدرت بر مراکز و کلان شهرهاشده و مشارکت مردم شهرستان های کوچک و روستاها به نحو قابل توجهی در این انتخابات کاهش می یابد .

 استانی شدن انتخابات باعث کمرنگ شدن حضور مردم  پای صندوق های راي می شود

رمضانعلی سبحانی فر ساعتي پيش در گفت و گو با خبرنگارقدس آنلاين در سبزوار اظهار داشت: مهمترین زیرساخت طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی وجود احزاب قوی در کشور است که از این زیرساخت محروم هستیم لذا در حال حاضر زیرساخت های لازم برای استانی شدن انتخابات در سطح کشور فراهم نیست.

وی با اشاره به هزینه های انتخاباتی کاندیداها افزود: با استانی شدن انتخابات کسانی می توانند به مجلس راه یابند که به کانونهای قدرت و ثروت وصل باشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ياد آور شد : اجرایی شدن طرح مزبور موجب می شود تا مردم خود را بی اثر دانسته و بویژه در مناطق کوچک به پای صندوق های اخذ رای نروند و حضور مردم کمرنگ شود .

وی اظهار داشت: در نتیجه اجرایی شدن طرح مزبور تمرکز قدرت بر مراکز و کلان شهرها بیشتر شده و مشارکت مردم شهرستان های کوچک و روستاها به نحو قابل توجهی در این انتخابات کاهش می یابد .

سبحانی فر با اشاره به بندهایی از اصل های قانون اساسی با بيان اينكه طرح استانی شدن انتخابات مغایر با مشارکت عمومی در تعیین سرنوشت ، حقوق قومیتی و قبیله ای و موجب اختلاف بین قومیت ها و پایین شدن مشارکت عمومی است تصريح كرد : با استانی شدن انتخابات کاندیداها احساس ضرورت نمی کنند تا بین مردم مناطق محروم و روستاها حضور بیابند.

استانی شدن انتخابات تاکنون در ادوار مختلف مجلس طرح شده و بی نتیجه مانده است. این بار نیز این طرح در نیمه اول آذر 93 با یک فوریت تصویب شد اين در حالي است كه موافقان آن اعتقاد دارند  در صورت استانی شدن انتخابات نگاه ملی در میان نمایندگان گسترش می یابد و وقت مجلس صرف امور جزیی و محلی نخواهد شد ونيزسطح کیفی و کارایی مجلس با انتخاب داوطلبان شاخص تر و با صلاحیت بر تر، افزایش می یابد.

اما در مقابل مخالفان طرح کنونی بر این باورند که استانی شدن انتخابات حلقه ارتباط حاکمیت با مردم منطقه محروم و شهر ها را قطع می کند و هزینه های انتخاباتی چند برابر می شود و به لابی گری ها و نفوذ ثروتمندان و صاحبان قدرت در مجلس ختم می شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.