خبر فوری

گروه اقتصادی - رمضان امسال نزدیک است، کمتر از چند روز دیگر به آغاز ماه مهمانی خداوند باقی‌مانده و مردم برای تأمین مایحتاج خود راهی بازار شده‌اند. ...

 بازار رمضان به تدبیر نیاز دارد

 حال با توجه به جهش قیمتها برخی بر این باورند که طبقه فرودست و متوسط جامعه نتوانند تمام آنچه که مورد نیازشان است، تهیه کنند. البته مسؤولان گفته‌اند، در این ماه با گران فروشی برخورد خواهند کرد و اگر واحد صنفی در این ماه تخلفی انجام دهد، به طور ویژه با آن واحد برخورد خواهد شد. اما با توجه به افزایش قیمت کالاها، در این ماه شاید دیگر نیاز به گران فروشی نباشد؛ زیرا پیشتر قیمتها افزایش یافته و درصورت افزایش دوباره مردم تنها چند قلم از اقلام مورد نیاز را تهیه خواهند کرد.

 

 زولبیا و بامیه 9600 تومان

به گزارش ایلنا، از جمله اقلامی که شیرینی فروشان فقط در این ماه تولید می‌کنند و هر ساله قیمت آن را بالا می‌برند، زولبیا و بامیه است. علی بهره مند، رئیس اتحادیه قنادان و فروشندگان شیرینی در این باره می‌گوید: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید زولبیا و بامیه  در سال جاری، قیمتی که ما برای این محصول ارایه دادیم 11 هزار تومان بود که ستاد تنظیم بازار با آن موافقت نکرد و در نهایت قیمت زولبیا و بامیه 9100 تا 9600 تومان تعیین شد، این در حالی است که سال گذشته هر کیلوگرم زولبیا و بامیه 8200تومان به فروش رسید .

از دیگر اقلامی که در ماه رمضان پر طرفدار است، می‌توان به آش، حلیم و کله پاچه اشاره کرد که در زمان افطار، مشتریان خود را دارد.

 

 کله پاچه 38 هزار تومان

رضا رواسیان، رئیس اتحادیه طباخان در مورد قیمت کله پاچه می‌گوید: در ماه رمضان هیچ افزایش قیمتی برای کله پاچه در نظر نگرفته‌ایم.

وی می‌افزاید: قیمت یک دست کله‌پاچه کامل و باکیفیت در سال گذشته 38 هزار تومان بود که امسال نیز به همین قیمت به فروش می‌رسد.

 

 حلیم 9000 و آش 8500 تومان

همچنین علی محمدی، رئیس اتحادیه کبابی، آش و حلیم‌فروشان می‌گوید: قیمت هر کیلوگرم حلیم  9 هزار تومان و قیمت آش نیز 8500 تومان مصوب شد.

این در حالی است که سال گذشته هر کیلوگرم حلیم با مخلفات 8 هزار و 500 تومان، حلیم ساده 8 هزار تومان و آش رشته 7 هزار تومان بود که امسال نیز حدود 10 تا 15 درصد افزایش داشت!

 

 افزایش قیمت گوشت مرغ

دیگر کالایی که در ماه مبارک رمضان بیش از گذشته مورد مصرف قرار می‌گیرد، انواع گوشت مرغ، گوساله و گوسفند است که هر ساله نیز به میزان افزایش تقاضا، قیمت آن در آستانه ماه رمضان افزایش می‌یابد و صد البته که دیگر پس از پایان ماه رمضان کاهشی در این اقلام دیده نمی‌شود و حداکثر بازار تا مدتی به ثبات می‌رسد.

حمید فاضلی، مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکتهای تعاونی صنعت مرغداری در خصوص احتمال نوسان قیمت مرغ در ماه رمضان اظهار می‌دارد: در ماه رمضان با توجه به اینکه میزان خرید ها افزایش پیدا می‌کند، قیمتها نیز صعودی می‌شود.

وی تصریح می‌کند: البته پس از ماه رمضان قیمتها دوباره پایین خواهد آمد، اما این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که برنامه ریزی تولید مرغ  وعرضه آن در زمان پیک مصرف در کشور ما وجود ندارد و ممکن است قیمت هر کیلو گرم مرغ در ماه رمضان بیش از 7 هزار تومان
 شود.

 

 گوشت گوساله 30 هزار تومان

همچنین علی خندان نوجوان ، رئیس اتحادیه گوشت گاوی می‌گوید: قیمت گوشت قرمز برای ماه رمضان تغییری نخواهد کرد، در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله به صورت مخلوط 30 هزار تومان برای مصرف کننده است و قیمت هر کیلو ماهیچه در مراکز عرضه و فروش آن 33 هزار تومان تعیین شده است.

 

 تخم مرغ شانه‌ای 8500 تا 9000 تومان

رضا ترکاشوند، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار نیز می‌گوید: با توجه به فصل گرما و کاهش میزان تقاضا در ماه مبارک رمضان قیمت تخم مرغ با اندکی کاهش مواجه خواهد شد.

وی می‌افزاید: در ماه مبارک رمضان به دلیل مصرف بیشتر گوشت طیور و قرمز با کاهش مصرف تخم مرغ روبه‌رو می‌شویم که این امر می‌تواند در قیمت این محصول تاثیر منفی بگذارد.

در حال حاضر قیمت یک شانه تخم مرغ در بازار حدود 8 هزار و 500 تومان تا 9000 تومان است.

 

 پنیر 4250 تومان

از دیگر اقلام مصرفی ماه رمضان می‌توان به لبنیات اشاره کرد که در این باره نیز برخی اخبار حکایت از گرانی بدون دلیل آن پس از ایام رمضان دارد!

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی اظهار می‌دارد: در ماه رمضان قیمت محصولات لبنی به هیچ عنوان افزایش نخواهد یافت و اتفاقاً در طرح ضیافت  که به مناسبت ماه رمضان برگزار می‌شود، با 15 درصد تخفیف همراه خواهد بود.

گفتنی است، در حال حاضر قیمت پنیر 400 گرمی در بازار 4250 تومان، کره پاستوریزه 100 گرمی 2500 تومان، پنیر سفید 3500 تومان، پنیر خامه‌ای 100 گرمی 1150 تومان و کره مارگارین 1750 تومان، شیر پاستوریزه 900 سی سی با 3 درصد چربی 2300 تومان و شیر پاکتی 200 سی سی 800 تومان
 است.

 

 نان سنگک 1300 تومان

یکی از اقلام اساسی مورد استفاده در وعده سحر و افطار نان است و معمولاً در زمان افطار شاهد صفهای طولانی در مقابل نانوایی ها هستیم !

البته هر سال میزان مصرف نان در ماه رمضان کمتر می‌شود، اما حجم تقاضا در یک وعده متمرکز می‌شود.

محمدرضا نظر نژاد، رئیس اتحادیه نان سنگک تهران با اشاره به قیمت نان سنگک در ماه رمضان می‌گوید: در حال حاضر 30 درصد از نانوایی‌های تهران آزادپز شده‌اند و قیمت نان آزاد پز 450 گرمی 1300 تومان، نان 450 گرمی یک طرف کنجد دار 1500 تومان، نان سفارشی 550 گرمی سنگین دو طرف کنجد دار 2 هزار تومان و قیمت نان دولتی در بازار 800 تومان است .

 

 خرما 3 تا 7 هزار تومان

افراد بسیاری بخصوص در ماه مبارک رمضان تمایل به مصرف شیرینی دارند و به هنگام افطار زولبیا و بامیه و همچنین خرما مصرف می‌کنند .

اخیراً سازمان میادین میوه و تره بار قیمت انواع خرما را با ابلاغ  نرخنامه‌ای بین 3 تا 7 هزار تومان اعلام و شرایط بسته بندی آن را نیز مشخص کرده است، اما در مغازه‌ها قیمت هر بسته خرما حدود 8 هزار تومان است.

 

 مغز گردو 50 هزار تا 65 هزار تومان

همچنین قیمت مغز گردو نیز در بازار از 50 تا 64 هزار تومان متغیر است.

 

 چای  26 تا 30 هزار تومان

در حال حاضر قیمت چای 500 گرمی در بازار 16 هزار و 500 تومان و چای کیسه‌ای 4 هزار تومان است و هر کیلوگرم چای درجه یک ایرانی در بازار 15 تا 18 هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم چای خارجی از 26 هزار تا بیش از 30 هزار تومان است.

 

 ضرورت اتخاذ تدابیر مناسب از سوی مسؤولان

حال با توجه به گرانی کالاهای مورد نیاز در ماه رمضان به نظر می‌رسد، بسیاری از مردم توان تهیه این اقلام را نداشته باشند و سفره‌های افطار آنها خالی از این اقلام باشد که انتظار می‌رود، مسؤولان به این موضوع توجه ویژه داشته باشند و تدابیری را برای عرضه مواد غذایی با قیمت ارزان در بازار اتخاذ کنند تا نگرانی مردم بابت تهیه مایحتاج خود در این ماه برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.