حمایت تمام عیار دولت از خودروسازان، مصرفکنندگان را کاملاً خلع سلاح کرده و تمام راههای تحقق رؤیای سوار شدن بر ماشین ایمن، ارزان و باکیفیت را بستند.
سیلی امروز دولت به مصرفکنندگان یک پیام روشن داشت: مادامی که دولت چنین باصلابت پشت خودروسازان بایستد، انبارهای خودرو هیچگاه پر نمیماند، حتی اگر خودروسازان با پنهان کردن ضعف مدیریت و پایین بودن بهرهوری خود در پس واژهای پرمعنایی نظیر حمایت از تولید ملی، خودرویی تولید کنند که رتبه 189 از 190 کشور در تلفات جادهای(1) رتبه دهم در تولید گازهای گلخانهای (2) را نصیب کشور کند.
شاید زمان آن فرا رسیده که این بار به جای خودروسازان، انگشت اتهام مردم به سمت دولت نشانه رود و یادآور شوند که اگر هزینه ناشی از تصادفات جادهای، آلودگی شدید هوا و واردات بنزین (به دلیل پرمصرف بودن خودروهای داخلی) را وارد معادله رشد خود کند، چه بسا دیگر خودروسازی، گزینه مناسبی برای تحریک رشد اقتصادی به شمار نیاید، و به جای حمایتهای بینتیجه از صنعت خودرو، سایر صنایع دارای مزیت را دریابد و با واگذاری شرکتهای خودروسازی به سرمایهگذاران خارجی، امکان بهبود این صنعت از طریق تحقیق و توسعه و استفاده از فناوریهای روز دنیا را فراهم کند.
پی نوشت:
1- آمار ارایه شده توسط پژوهشکده بیمه مرکزی ایران
2- آمار ارایه شده توسط مؤسسه جهانی منابع طبیعی
نظر شما